31 061 XII Wijziging begrotingsstaat van het ministerie Verkeer en
Waterstaat voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met
de Voorjaarsnota (31 061 XII)
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
1 Waaraan wordt het bedrag van 23,3 mln. dat in 2006 is overgebleven op de
begroting besteed?
Het gaat om overlopende posten uit 2006 op heel hoofdstuk XII. De grootste posten
zijn:
- budget voor het Programma Leven met Water (ca. 3 mln);
- middelen voor communicatieactiviteiten van de chipkaart (ca. 2 mln);
- bijdrage aan ontwikkeling superbus (ca. 5 mln);
- projectkosten invoering boordcomputer taxi (ca. 2 mln);
- subsidieprogramma serie-inbouw ECTS (ca. 6 mln),
- middelen voor de uitvoering nota vervoer gevaarlijke stoffen en de resterende
werkzaamheden voor de baanverlenging Maastricht/Aachen Airport (ca. 1 mln);
- gereserveerde VenW-bijdrage voor de vertraagde uitvoering van de
retrofitregeling van VROM door aanloopproblemen (ca. 1 mln).
2 Hoe is met verhoging van de brede doeluitkering met 10 mln. gewaarborgd dat
deze extra middelen ook daadwerkelijk benut zullen worden voor exploitatie en
instandhouding van veerdiensten?
In het Nationaal Mobiliteitsberaad van december 2006 heb ik met de decentrale
overheden een afspraak gemaakt over de financiering van overzetveren. Deze houdt
in dat de decentrale overheden vanuit hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden
voor overzetveren de 10 miljoen uit de brede doeluitkering zullen verdubbelen en dit
totale bedrag door de deelnemende provincies onder voorwaarden ter beschikking
zullen stellen ter verlichting van de noden van deze sector. In 2010 is een evaluatie
voorzien naar de effecten van de inzet van deze middelen.
3 Wat wordt bedoeld met het `uitgavenkader Verkeer en Waterstaat'? Waarom vallen
leningen van het agentschap Rijkswaterstaat niet langer onder het `uitgavenkader
Verkeer en Waterstaat'?
Is deze beleidslijn rijksbreed doorgevoerd bij alle agentschappen? Zo ja, waarom was
dat zinvol? Zo nee, waarom alleen bij Rijkswaterstaat?
Kan alsnog worden toegelicht hoe deze constructie precies werkt, waarom ertoe
besloten is en wat de voordelen ervan zijn?
Het uitgavenkader VenW is het financieel kader dat de minister van Financiën hanteert
voor de totale kasuitgaven van VenW. Het uitgavenkader betreft de geautoriseerde
kasuitgaven en betreffen een maximum.
Bij de start van het agentschap RWS wilde Financiën dat de uitgaven voor de lening
van RWS voor het doen van investeringsuitgaven binnen dit uitgavenkader VenW
werden ingepast. Dit zou betekenen dat de uitgaven voor de lening ten behoeve van
investeringen RWS zonodig zouden moeten worden afgewogen tegen andere
uitgaven van VenW vanwege dit kader.
Dit was bij andere agentschappen niet het geval.
Inmiddels is afgesproken dat de leningen bovenop het kasmatig uitgavenkader VenW
1/3
komt, zoals dat ook bij andere agentschappen het geval is. De lening RWS voor
investeringsuitgaven en de overige uitgaven VenW hoeven daarmee niet langer onder
hetzelfde kader te worden afgewogen.
Dit heeft als gevolg dat het agentschap RWS niet langer beperkt is in het moment
waarop zij, op basis van bedrijfseconomische afwegingen, haar investeringen doet.
Financiën toetst overigens altijd of een dergelijke lening door een agentschap
beheersmatig verantwoord is binnen het rijksbrede uitgavenkader.
4 Om welke redenen is er minder uitgegeven dan begroot?
In deze suppletoire begroting is aangegeven dat voor enkele FES projecten in 2006
minder is uitgegeven dan begroot. Deze gelden worden opnieuw aangevraagd. De
redenen zijn als volgt.
· Bescherming OV tegen terroristische aanslagen.
De FES bijdrage voor dit project van 1,5 mln. kon in 2006 niet meer in de
aanvullende beschikking voor ProRail worden meegenomen. Dit omdat deze pas
later in het jaar beschikbaar is gesteld. Dit bedrag is nu bij eerste suppletore
begroting 2007 weer opgevraagd bij het FES zodat deze in de beschikking 2007
kan worden meegenomen.
· Leven met water.
Het programma Leven met Water is in 2006 vertraagd vanwege de
administratieve eisen die door de BSIK regeling (Besluit subsidies investeringen
kennisinfrastuctuur) opgelegd worden. Hierdoor is de contractverlening aan de
partijen vertraagd. In de tweede suppletore wet 2006 is als gevolg hiervan een
bedrag van 1,4 mln teruggegeven aan het FES. Dit bedrag is nu bij eerste
suppletore begroting 2007 in de jaren 2007 t/m 2009 weer opgevraagd bij het
FES.
Voor het project "Biobrandstoffen" waren er in 2006 nog geen uitgaven gepland. Het
betreft een nieuw project waarvoor in de eerste suppletore wet 2007 de binnen het
FES gereserveerde gelden opgevraagd zijn (totaal meerjarig 12,5 mln.).
5 Waarom worden de kosten verbonden aan de activiteiten toelating en continuering
`zoveel mogelijk kostendekkend' in plaats van `volledig kostendekkend' doorberekend
aan afnemers?
Het uitgangspunt binnen het rijk is het hanteren van kostendekkende tarieven. Om
forse tariefstijgingen in één keer te voorkomen is er in 2007 voor een aantal producten
wel een hoger, maar nog geen volledig kostendekkend tarief gehanteerd. De komende
jaren zullen alle tarieven doorgroeien naar volledige kostendekkendheid.
6 Worden de genoemde doelmatigheidsindicatoren, behalve in het jaarverslag
(realisatiecijfers), voortaan ook in de begroting opgenomen?
Ja, zodra de doelmatigheidsindicatoren voldoende zijn ontwikkeld en ingevuld zullen
deze ook in de begroting worden opgenomen.
7 Waarom nemen de geraamde opbrengsten van derden af van 25,4 mln. in 2007
naar 21,7 mln. in 2008 naar 21,0 mln. in 2009?
In 2007 is sprake van hogere opbrengsten t.o.v. de overige jaren, omdat door de
invoering van de Digitale tachograaf in 2006 een piek wordt verwacht in 2007 voor de
afgifte van de kaarten (en dus voor de opbrengsten). In 2008 is nog sprake van een
klein na-ijl effect.
2/3
8 Waarom zijn na 2010 geen rentelasten meer voorzien? Hoeft dit agentschap in de
toekomst nergens voor te lenen? Zo ja, hoe worden investeringen dan gefinancierd?
Op dit moment bestaat er nog onvoldoende duidelijkheid over de omvang van de
investeringen na 2010 en zijn de rentekosten niet afzonderlijk te ramen.
9 Hoe en wanneer zal de vordering van 11,8 mln., die het ministerie heeft op het
agentschap, worden terugbetaald?
Waarschijnlijk wordt hier gedoeld op de vordering van de Inspectie op het
moederdepartement. Een bedrag ad 5,9 mln. is reeds door het moederdepartement
verwerkt in de 1e suppletore wet. Het restant zal in de komende begrotingen
verrekend worden.
10 Waaruit bestaan de `niet uit de balans blijkende verplichtingen' van in totaal 39,5
mln.? Wanneer zal de IVW deze verplichtingen hebben voldaan en hoe wordt dat
gefinancierd?
Het gaat om alle contractuele verplichtingen, zoals deze per 1-1-2007 waren
vastgelegd. Het gaat hier onder meer om verplichtingen inzake wachtgeldregelingen
en de grotere langlopende contracten zoals de digitale tachograaf. De verwachting is
dat alle verplichtingen die tot betaling komen, uit de lopende baten die de Inspectie
ontvangt, kunnen worden gefinancierd. Voor deze verplichtingen is nog niet duidelijk
of en in welke jaren deze exact tot betalingen leiden.
3/3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat