Gemeente Hengelo

70% burgerbrieven op tijd beantwoord

De gemeenteraad heeft een motie aangenomen, waarin de opdracht staat dat de gemeente in 2007 80% van de brieven die zij van burgers ontvangt binnen de afhandeltermijn moet beantwoorden. In 2006 is slechts 41,5% van die brieven op tijd afgehandeld. Na het doorvoeren van diverse maatregelen is dat percentage nu opgelopen tot 70%. Geen reden om achterover te leunen, maar wel een gunstige ontwikkeling.

In een onderzoek naar de postbehandeling bij een groot aantal gemeenten concludeert de Nationale Ombudsman dat gemeenten beter moeten communiceren met burgers. Het onderzoek toont aan dat het vaak te lang duurt voordat burgers antwoord krijgen en dat brieven soms helemaal niet beantwoord worden. Ook de gemeente Hengelo worstelt met dit probleem.

Verbetersuggesties doorgevoerd

Het college heeft in 2006 besloten een speciaal onderzoek te laten doen naar de afhandeling van burgerbrieven en e-mails. In het onderzoeksrapport staat een groot aantal verbetervoorstellen. Het college heeft de directie de opdracht gegeven om daar direct mee aan de slag te gaan. Inmiddels zijn een groot deel van de verbetersuggesties doorgevoerd. Zo is er nu een betere registratie van de post. Daarnaast heeft de directie een projectleider aangesteld, die de directie en sectormanagers ondersteunt in de opdracht om dit jaar 80% van de burgerbrieven op tijd te beantwoorden.

Op naar de 80%

De reeds ingevoerde verbetersuggesties, de aandacht van de directie en de inspanningen van de projectleider hebben ertoe geleid dat over de eerste drie maanden van dit jaar 70% van alle burgerbrieven op tijd is beantwoord. Omdat een aantal verbetersuggesties nog moet worden geïmplementeerd en het feit dat de aandacht van directie en projectleider zeker niet minder worden, verwachten we dat de doelstelling wordt gehaald en dat in 2007 minimaal 80% van de burgerbrieven op tijd wordt beantwoord.