Port of Rotterdam

Nieuw Rotterdams oliebestrijdingsvaartuig in de vaart

26-06-2007

Dinsdag 26 juni 2007 neemt het Havenbedrijf Rotterdam het nieuwe oliebestrijdingsvaartuig OSR (oil spill response) 31 in gebruik. Het gaat om een catamaran met veegarmen. Het vaartuig heeft tussen de twee drijvers een opblaasbare separator met een verzamelreservoir waarin de olie wordt verzameld. Het is voor het eerst dat een catamaran wordt gebruikt als oliebestrijdingsvaartuig. De voordelen daarvan zijn de snelheid (21 km/uur) en de twee drijvers die op natuurlijke wijze de olie bij elkaar houden. De catamaran is gebouwd door Scheepswerf Grave. Het vaartuig kost circa ¤ 3 miljoen.

De OSR 31 zal voornamelijk worden ingezet bij zware verontreinigingen. Die komen zelden voor in Rotterdam maar de schade is aanzienlijk als dit gebeurt. Vorig jaar werd in totaal ongeveer 50 kuub olie gemorst. Verreweg het grootste gedeelte daarvan bestond uit morsingen van kleiner dan 250 liter. Op 18 januari brak de CMA CGM Claudel steiger 2 van de Maasvlakte Olie Terminal. Toen verdween 800 kuub 'Arabian light crude' in het water. Het was de grootste morsing in de Rotterdamse van de afgelopen twintig jaar.

OSR 31
lengte 28,55 lengte incl. veegarmen 33,40 max. breedte 13,32 max. diepte 2,00 max. veegbreedte 19,00 snelheid 21 km/u