Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
80 Vragen van de heer drs. B.F.M. Beerlage
(ingekomen op 6 juni 2007
en antwoorden verzonden door het college op 26 juni 2007)

Met verbazing heeft de PvdA kennis genomen van het afsluiten van de fietsroute langs de Rijnkade, tussen de Mariaplaats en het Vredenburg. Zowel de knullige manier waarop deze afsluiting is gebeurd als de onpraktische omleiding die fietsers moeten volgen, roepen vragen op.

Het heeft de PvdA vooral verbaast omdat door de verantwoordelijk wethouder met regelmaat heeft benadrukt dat in goed overleg met alle partijen in de stad afspraken worden gemaakt om de overlast te beperken. De fietsersbond geeft aan al 3 jaar in gesprek te zijn met de projectorganisatie stationsgebied waarin blijkbaar deze afsluiting niet ter sprake is geweest. Daarbij is een communicatieplan opgesteld waarin gedetailleerd is vastgelegd met wie op welke manier het beste gecommuniceerd kan worden over de onvermijdelijke overlast.

Navraag bij POS en de fietsersbond heeft het volgende uitgewezen. In verband met de herstructurering van het stationsgebied is de drukke fietsroute langs de Rijnkade tussen de Mariaplaats en het Vredenburg voor een lange periode afgesloten. Fietsers worden omgeleid via het Stationsplein en het Smakkelaarsveld, één van de drukste en gevaarlijkste kruispunten van de stad. Bij de afsluiting heeft een aannemer zich weinig gelegen laten liggen aan een goede aanduiding van de afsluiting en de te volgen omleiding. Bovendien is de omleiding onnodig lang en onpraktisch. De fietsersbond heeft eerder alternatieve oplossingen aangedragen. Bijvoorbeeld het aanleggen van een tijdelijk tweerichting fietspad aan de westzijde van de Rijnkade.

Dit brengt de PvdA tot de volgende vragen aan het college, in aanvulling op de eerder door Leefbaar Utrecht gestelde vragen.
1. Hoe is het mogelijk dat ondanks de afspraken die gemaakt zijn over overleg met belangengroepen en de voorlichting zoals opgenomen in het communicatieplan, zonder overleg of communicatie de Rijnkade is afgesloten voor fietsers?

De maatregelen Rijnkade zijn aan de orde geweest tijdens de publiekavonden/schouwen op 21 maart en 8 mei. Hiervoor waren ook de verschillende belangengroepen uitgenodigd. Er is daarnaast regulier overleg met onder meer de Fietsersbond. Achteraf constateren wij dat dit voor dit onderwerp onvoldoende is geweest. Inmiddels is gesproken met de Fietsersbond en zijn procesafspraken gemaakt.

2. Is het college met de PvdA van mening dat de Rijnkade onmiddellijk weer opengesteld moet worden voor fietsers totdat een betere oplossing gevonden is voor de fietsers?

Nee. De huidige afsluiting van de Rijnkade is onvermijdelijk. Wel is inmiddels besloten tot tweezijdig fietsverkeer aan de overzijde (Catharijnesingel).


3. Hoe denkt het college in de toekomst dergelijke gevaarlijke en onduidelijke situaties, al dan niet als gevolg van fouten bij de aannemer, te kunnen voorkomen?


Er is een uitvoeringscoördinator aangesteld die per 1 juli zijn werkzaamheden start. Deze is belast met de voorbereiding en uitvoering van de tijdelijke verkeersmaatregelen.

4. Is het college het met de PvdA eens dat de gekozen oplossing, de omleiding langs het Stationsplein, niet de beste oplossing is met het oog op zowel veiligheid als doorstroom van het fietsverkeer?

Ja. Om die reden hebben wij besloten tot tweezijdig fietsverkeer langs de Catharijnesingel.


5. Is het college van plan om op korte termijn in overleg met de fietsersbond te onderzoeken of het afsluiten van één of meerdere autorijbanen van de Rijnkade/Catherijnebaan tot een betere omleiding voor fietsverkeer kan leiden.

Wij hebben alternatieve oplossingen onderzocht. Zie verder antwoord onder 4.


---- --