Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
79 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen op 6 juni 2007
en antwoorden door het college verzonden op 26 juni 2007)


Ruim een maand zijn de eerste (voorbereidende) werkzaamheden voor de realisatie van het nieuwe Stationsgebied nu aan de gang op én rondom het Vredenburg. Helaas is dat aan veel Utrechters niet ongemerkt voorbijgegaan.

Dat wil zeggen, veel bewoners en bezoekers van de binnenstad ondervinden grote hinder van de bouwactiviteiten op het Vredenburg. Met name fietsers en wandelaars hebben zich wekenlang een weg moeten zoeken langs weg-afzettingen, waarvan het doel lang niet altijd even duidelijk was. Voor veel busreizigers was wekenlang ter plekke geen informatie beschikbaar over vervangende bushaltes voor de opgeheven haltes op het Vredenburg.

Ophef is ontstaan over de afzetting van de Rijnkade. Op een plek waar tenminste 9 autorijstroken lopen, wordt alleen het fietspad afgesloten. In eerste instantie halfslachtig en zonder omleidingsroute aan te geven, in tweede instantie worden die euvels verholpen.

Desondanks heeft de fractie van Leefbaar Utrecht met eigen ogen geconstateerd dat de afzetting van het fietspad aan de Rijnkade voor veel fietsers niet betekent dat er een andere route genomen wordt. Het inrijverbod voor fietsers wordt veelvuldig genegeerd.

Met nog een periode van 20 jaar bouwwerkzaamheden in het Stationsgebied voor de boeg, rijst bij Leefbaar Utrecht de vraag waarom juist diegenen die géén gebruik maken van de auto de dupe zijn van de genomen verkeersmaatregelen. Leefbaar Utrecht is voorstander van de revitalisatie van het Stationsgebied, maar pleit voor een gedegen vervoersmanagement bij bouwwerkzaamheden, die recht doet aan alle vormen van (langzaam) vervoer.

Het bovenstaande resulteert in de volgende vragen aan het college:

1. Waarom is er op de Rijnkade voor gekozen om alleen het fietsverkeer om te leiden?


Ander verkeer hoeft op dit moment niet te worden omgeleid. Dat gebeurt in een later stadium.


2. Waarom is er niet voor gekozen één van de twee rijstroken voor autoverkeer (deels) af te zetten, zodat er op de Rijnkade alsnog ruimte voor fietsers ontstaat en de hoofdfietsroute intact kan blijven?


Dit levert geen acceptabele oplossing op in relatie tot de beschikbare ruimte en de planning van

verlegging kabels en leidingen. Wel hebben wij besloten tot tweezijdig fietsverkeer aan de overzijde (Catharijnesingel)


3. Wil het college met spoed onderzoeken of de onder 2 genoemde optie alsnog uitgevoerd kan worden? Zo nee, waarom niet?


Zie antwoord onder 2.


4. Bent u het met Leefbaar Utrecht eens dat er alleen sprake kan zijn van weg-, fietspad- en stoepafzettingen als het echt niet anders kan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dat bewerkstelligen?


Wij gaan alleen maar tot afzettingen over als dat noodzakelijk is.


5. Wilt u er in de toekomst zorg voor dragen dat de benodigde publieksinformatie aangaande omleidingen, vervangende bushaltes e.d. voortaan direct beschikbaar is?


Ja, wij zorgen ervoor dat deze informatie vooruitlopend op de uitvoering beschikbaar is.

6. Is het college bereid zich in te spannen om toekomstige overlast voor met name fietsers en voetgangers zoveel mogelijk te beperken?
Ja.


7. Zo ja, denkt u dan bijvoorbeeld aan het aanstellen van een vervoersmanager, die - in overleg met de belangengroepen - de overlast voor het langzaam verkeer zoveel mogelijk beperkt?


Er is een uitvoeringscoordinator aangesteld die per 1 juli zijn werkzaamheden start. Deze is belast met de voorbereiding en de uitvoering van de tijdelijke verkeersmaatregelen.


---- --