Vereniging Milieudefensie


Amsterdam te lief voor vervoerssector

Milieudefensie is gematigd tevreden over de voorstellen van de gemeente Amsterdam om de uitstoot van ongezonde stoffen door het verkeer in de stad te beperken. Het voorstel om de parkeertarieven binnen de gehele ring flink op te trekken, wordt positief ontvangen, omdat mensen geprikkeld worden naar alternatieven om te zien. Ook vindt Milieudefensie het goed dat het op termijn onmogelijk wordt een parkeervergunning te krijgen voor een dieselauto zonder roetfilter. Tegelijkertijd constateert Milieudefensie dat de stad haar voorloperspositie bij het weren van vieze vrachtwagens heeft opgegeven. Oude vrachtwagens worden weliswaar uit ene groot gebied geweerd (alles binnen de ring), maar Amsterdam loopt niet langer voorop bij het stellen van eisen aan vrachtverkeer binnen die zone, waar zij dat in het verleden wel deed. Bovendien dreigt er al geknabbeld te worden aan de randen van het gebied: de vervoerssector wil soepelere eisen voor gebieden met veel vrachtverkeer als de RAI en het Foodcenter. Milieudefensie blijft er bij de gemeente op aandringen om ook oude, zeer vervuilende personenauto's (net als oude vrachtwagens) uit de stad te gaan weren. dat is zeer effectief omdat 5% van de auto's voor 40% van de vervuiling zorgt. De milieuorganisatie is blij dat wethouder Marijke Vos dit idee bij minister Cramer van milieu heeft aangekaart, omdat deze een dergelijk regeling mogelijk moet maken. Milieudefensie blijft wijzen op de negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit van de aanleg van méér en nieuwe wegen rond de stad, omdat het autoverkeer hierdoor gestimuleerd wordt. Deze ontwikkelingen zijn in de plannen van de gemeente ten onrechte buiten beschouwing gelaten.