Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


voor duidelijke taal

Vier grote partijen in de AWBZ gaan voor duidelijke taal

Nieuwsbericht, 4 juli 2007
Close-up van een opengeslagen woordenboek

Cliënten vinden het taalgebruik in brieven niet duidelijk en begrijpen de samenhang tussen de verschillende organisaties vaak niet.

Univé Zorgkantoor Noord-Holland Noord, VGZ/Trias Zorgkantoren, het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en het Centraal Administratie Kantoor Bijzondere Ziektekosten (CAK-BZ) hebben vandaag met staatssecretaris Bussemaker afgesproken dat zij de burgers beter gaan informeren.

Veel cliënten weten zich nu vaak geen raad met de brieven, formulieren en brochures die zij krijgen van de verschillende instanties. Bussemaker: `Ondanks alle inspanningen van deze organisaties om duidelijke informatie naar de cliënten te sturen, blijft er veel onbegrip bestaan. Dit komt voor een groot deel door een gebrek aan samenwerking en afstemming van de communicatie richting de cliënt.'

De komende jaren zetten genoemde organisaties zich in om te zorgen dat de boodschap goed overkomt bij hun cliënten. Zij houden hierover intensief contact met cliëntenorganisaties.
Na de zomer komt Bussemaker met een plan om de hele bureaucratie in de AWBZ aan te pakken. De burger beter informeren is daar een onderdeel van.