Ingezonden persbericht

Nederlanders liegen over geldzaken

Vrouwen schamen zich voor impulsieve aankopen

Amsterdam, 4 juli 2007 - Nederlanders liegen nog wel eens om bestwil als het om geldzaken gaat. Als Nederlanders over hun salaris praten, is een kwart niet eerlijk over de hoogte daarvan, bijvoorbeeld tegen vrienden of familie. Of ze liegen tegen hun partner over een te dure aankoop, want 'een leugentje mag best', vindt 1 op de 8 Nederlanders. "Noem gewoon een lagere prijs, zeg dat je het niet meer weet of praat er overheen", zijn enkele tips van de kenners. Sommige Nederlanders (5 procent) kiezen er zelfs wel eens voor om een te dure aanschaf in zijn geheel te verzwijgen voor de partner. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van InterBank onder een representatieve groep van 515 Nederlanders.

Een volledige versie van het onderzoeksrapport treft u hier: http://www.online-pr.nl/docs/InterBank%20Onderzoeksrapport%20Omgaan%20met%20Geld.pdf

Steeds meer Nederlanders lijken zich te schamen voor de manier waarop ze met hun geld omgaan (18 procent). Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2005 (10 procent). Eenderde van de Nederlanders is daarnaast niet tevreden over hun salaris.

Een ruime meerderheid van de Nederlanders heeft geen inzicht in hun exacte banksaldo (57 procent). Van de mensen die krap bij kas zitten, is zo'n een op de tien het overzicht van de financiën regelmatig kwijt. Slechts een beperkt deel van de Nederlanders maakt een begroting voor de grote uitgaven (14 procent). Vooral jongeren zeggen maar gewoon te blijven pinnen totdat het geld op is, zonder te weten hoeveel ze nog te besteden hebben (10 procent). Het geld gaat, naast de vaste lasten, vooral op aan mobiel bellen (29 procent), kleding (19 procent) en uitgaan (12 procent).

Bezuinigen op kinderen
De economische groei ten spijt, blijven veel Nederlanders krap bij kas zitten (63 procent). Naast de euro (40 procent) noemt 15 procent de 'uitgaven aan de kinderen' als de oorzaak van hun geldschaarste. Ruim een op de tien Nederlanders zegt gerust op de uitgaven voor hun kinderen te bezuinigen als ze krap bij kas zitten.

Aangezien veel Nederlanders wel eens krap bij kas zitten, is het niet vreemd dat ze niet tevreden zijn over hun eigen bestedingspatroon (43 procent). Ze geven eerlijk toe dat ze meer geld uitgeven dan er binnenkomt (1 op 5) en dat brengt schuldgevoelens teweeg. 13 Procent beaamt vaak dingen aan te schaffen waar ze achteraf spijt van heeft. Met name vrouwen (19 procent) en jongeren (22 procent) kopen impulsief en hebben daar later spijt van. Bij veel mannen is dit schuldgevoel minder aanwezig; 12 procent zegt namelijk juist zeer tevreden te zijn over hun uitgavenpatroon.

Veel Nederlandse stellen hebben ook over de uitgaven van hun partner hun bedenkingen: bijna een op de tien (8 procent) zegt dat hun geliefde niet goed met geld kan omgaan. Met name vrouwen (17 procent) vinden dat hun partner best wel wat meer geld aan hen mag besteden. Financiële kwesties zijn dan ook regelmatig inzet van een fikse ruzie (7 procent).

Jaloers op de buurman
Wanneer een collega met een luxe nieuwe cabrio op het werk zou aankomen, denkt meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlanders 'waar doet hij of zij het van'? Zo'n 12 procent geeft toe in dat geval best wel jaloers te zijn. Ook als de buurman een luxe aanschaf heeft gedaan, fronsen veel Nederlanders hun wenkbrauwen (18 procent). Zo'n 7 procent zou best een beetje jaloers zijn op de buren, maar 4 procent denkt tegelijkertijd 'het is vast niet eerlijk verdiend'. Toch gunnen Nederlanders hun buren eerder een luxueuze aanschaf dan hun collega's (77 procent tegen 70 procent).

Over het onderzoek
InterBank laat regelmatig onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs. Verder zet InterBank zich in om overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Blauw Research heeft het onderzoek uitgevoerd onder 515 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.

Over InterBank
In InterBank N.V. heeft een aantal financieringsmaatschappijen hun krachten gebundeld, waaronder Finata Bank, IDM Bank en Mahuko. Gezamenlijk vormen zij de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en zijn zij marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. InterBank en de bij InterBank behorende financieringsmaatschappijen zijn geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Meer informatie: http://www.interbank.nl