European Union



IP/07/1014

Brussel, 4 juli 2007

Zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen: de Commissie neemt nieuwe maatregelen tegen onveilige maatschappijen

De Europese Commissie heeft vandaag de vierde update bekendgemaakt van de communautaire lijst van luchtvaartmaatschappijen die geen activiteiten mogen uitoefenen in de Europese Unie. Zij heeft een exploitatieverbod uitgevaardigd tegen alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen, tegen de Angolese maatschappij TAAG Angolan Airlines en tegen Volare Aviation Enterprise uit Oekraïne. De beperkingen die eerder waren opgelegd aan Pakistan International Airlines zijn gewijzigd. Voorts moeten luchtvaartmaatschappijen uit Rusland (10), Bulgarije (6) en Moldavië (8) hun activiteiten in de Europese Unie stopzetten omdat deze landen, na overleg met de Europese Commissie, zelf nieuwe maatregelen tegen die maatschappijen hebben genomen.

"De zwarte lijst van de EU is een zeer belangrijk instrument, niet alleen om te voorkomen dat onveilige luchtvaartmaatschappijen naar Europa zouden vliegen en om passagiers overal ter wereld informatie te verstrekken, maar ook om ervoor te zorgen dat luchtvaartmaatschappijen en burgerluchtvaartautoriteiten passende maatregelen nemen om de veiligheid te verbeteren", aldus Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Commissie en commissaris voor vervoer.

De Commissie heeft met name de volgende maatregelen genomen:

(1)een exploitatieverbod voor alle 51 luchtvaartmaatschappijen die in Indonesië zijn geregistreerd;

(2)een exploitatieverbod voor de Angolese passagiersmaatschappij TAAG Angola Airlines;

(3)een exploitatieverbod voor Volare Aviation Enterprise, een goederenmaatschappij uit Oekraïne;

(4)de exploitatiebeperking die sinds maart 2007 geldt voor Pakistan International Airlines (PIA) is gewijzigd; naast de vloot van Boeing 777's, waarvoor eerder al toestemming was verleend, mag deze maatschappij voortaan ook naar de Gemeenschap vliegen met specifieke Boeing 747's en Airbus 310's;

(5)een herziening van de lijst van Kirgizische maatschappijen waaraan een exploitatieverbod was opgelegd.

Voorts hebben sommige nationale burgerluchtvaartautoriteiten, na overleg met de Europese Commissie, unilateraal andere preventieve veiligheidsmaatregelen genomen:


- de Russische Federatie heeft besloten alle vluchten van vier lokale passagiersvervoerders (Kuban Airlines, Yakutia Airlines, Airlines 400, Kavminvodyavia) naar de EU te verbieden; zes andere maatschappijen (Gazpromavia, UTAir, KrasAir, Atlant Soyuz, Ural Airlines en Rossyia) mogen dergelijke vluchten alleen nog met een beperkt aantal vliegtuigen uitvoeren;


- Bulgarije heeft besloten de maatregelen tegen lokale goederenmaatschappijen uit te breiden: de certificaten van Air Sofia, Bright Aviation Services, Scorpion Air en Vega Airlines zijn ingetrokken, dat van Air Scorpio is geschorst en Heli Air Services mag geen activiteiten meer uitoefenen in de lidstaten van de EU en in IJsland, Noorwegen en Zwitserland;


- de Republiek Moldavië heeft de certificaten van acht luchtvaartmaatschappijen (Valan International, Pecotox, Jet Line International, Jet Stream, Aeroportul Marculesti, Aeronord Group, Grixona en Tiramavia) ingetrokken omdat onvoldoende veiligheidstoezicht op deze maatschappijen wordt uitgeoefend.

De nieuwe lijst is beschikbaar op de website van de Commissie: http://air-ban.europa.eu