Ministerie van Financiën

2060719890
Vragen van het lid Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD) aan de staatssecretaris van Financiën over nieuwe blunders van de fiscus. (Ingezonden 3 juli 2007)
1
Kent u het krantenbericht 'Fiscus blundert opnieuw'1), waarin staat dat belastingadviseurs afgelopen dagen honderden blauwe enveloppen en acceptgiro's van hun klanten op kantoor bezorgd kregen?
2
Is hier sprake van een incident of zijn de gemaakte fouten onderdeel van een structureel probleem in de systemen van de Belastingdienst?
3
Kunt u aangeven hoeveel het corrigeren van deze fout in tijd en geld gaat kosten? Antwoord vraag 1 t/m 3
Ja, ik ken het betreffende krantenbericht. Er is hier sprake van een incidentele fout in onze systemen, waardoor gecontroleerde voorlopige aanslagen Zorgverzekeringswet 2006 onjuist zijn geadresseerd. In plaats van het adresgegeven van de belastingplichtige zijn de adresgegevens van de belastingconsulent van de betreffende belastingplichtigen vermeld. Het gaat hier om maximaal 30.000 gevallen. Inmiddels is de productie stilgelegd en wordt de fout hersteld. Alle betrokkenen ontvangen binnenkort een excuusbrief van de Belastingdienst.
4
Herinnert u zich uw antwoord op Kamervragen 2) d.d. 28 maart jl. waarin u aangeeft dat aanvragers van kinderopvangtoeslag geen definitieve opgaaf hoeven te doen van de kinderopvangtoeslag 2006, en dat de aanvrager alleen bij wijzigingen hiervan melding zou hoeven te maken?
5
Is het waar dat ondanks deze bevestiging toch door de Belastingdienst brieven zijn verzonden aan belastingbetalers met een ongewijzigde situatie met daarin de vraag de definitieve gegevens 2006 kinderopvang in te vullen en aan de dienst Toeslagen te zenden? Zo ja, wat is hier fout gegaan? Om hoeveel gevallen gaat het waarin een dergelijke brief onterecht verzonden is? Kunnen de aanvragers van kinderopvangtoeslag met een ongewijzigde situatie in 2006 de brief als niet verzonden beschouwen? Antwoord vraag 4 en 5
In de voortgangsrapportage van Toeslagen die ik 31 mei jl. naar de kamer heb verzonden, heb ik melding gemaakt van deze situatie. Hier nog een korte toelichting. Uit een steekproef is gebleken dat ouders hun wijzigingen voor de kinderopvangtoeslag nauwelijks doorgeven aan de Belastingdienst. In principe zou de Belastingdienst deze ouders moeten vragen deze mutaties alsnog in te dienen. Dit is een tijdrovende bezigheid voor de ouders. Uit een oogpunt van dienstverlening is daarom aan ca. 170.000 van de 250.000 aanvragers gevraagd om de jaaropgave van de kinderopvanginstelling aan de Belastingdienst te zenden. Met deze jaaropgaven kan de Belastingdienst bij het Definitief Toekennen een controle uitvoeren op het verschil tussen de aanvraag en de feitelijke afname zoals die blijkt uit de jaaropgave. Hierdoor ontvangen de ouders automatisch de definitieve toekenning van hun kinderopvangtoeslag.
6
Is het waar dat in veel nadere Voorlopige Aanslagen IB 2006 door de Belastingdienst de hypotheekrenteaftrek, waarbij fiscale partners 100% aan één persoon toerekenen, slechts voor 50% in aftrek wordt toegestaan? In hoeveel gevallen wordt deze fout gemaakt en wat is hier de oorzaak van? Antwoord vraag 6
Deze problematiek is mij niet bekend. De systemen van de Belastingdienst voorzien niet in een dergelijke automatische toekenning. Mochten concrete gevallen bekend zijn dan ontvang ik die graag voor nader onderzoek.
7
Kunt u aangeven welke processen binnen de Belastingdienst op dit moment gegarandeerd wél vlekkeloos verlopen? Antwoord vraag 7
Inherent aan de massale werkprocessen die de Belastingdienst uitvoert is dat elke kleine verstoring binnen een onderdeel van een proces al snel kan leiden tot een fout met een behoorlijke omvang. Ten opzichte van de grote (deel)processen die wel goed verlopen krijgen deze fouten onevenredige aandacht. Hierdoor kan gemakkelijk het beeld ontstaan dat alle processen binnen de Belastingdienst niet goed lopen. En dat is niet het geval. Enkele voorbeelden van massale processen die goed zijn verlopen:
* Het vóór 1 juli 2007 berichten van de belastingplichtigen die hun aangifte inkomstenbelasting tijdig hebben ingediend
* De toekenning van de voorlopige teruggaven 2007
* Het opleggen van de voorlopige aanslagen inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 2007
* De verzending van de rekeningen voor de Motorrijtuigenbelasting
* De aangifteverzending inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting
* Het automatisch continueren van de toeslagen

Op uw verzoek ben ik uiteraard bereid een meer volledig overzicht te overleggen. Garanties op vlekkeloosheid zijn nu en in de toekomst niet te geven. Wel zijn maatregelen getroffen om fouten vroegtijdig te signaleren en te corrigeren via een gedegen outputcontrole. Hier zit de Belastingdienst nog in een leerfase. Hoe goed een outputcontrole ook kan werken, het ziet alleen op "zichtbare" fouten. Meer inhoudelijke fouten zijn hierdoor niet te achterhalen. Hoewel fouten niet altijd zijn te voorkomen, doet de Belastingdienst er wel alles aan om de gevolgen daarvan snel en met zo min mogelijk overlast van de betrokkenen, te herstellen.
8
Is de zojuist door de Kamer aangenomen 'Wet op het kindgebonden budget' wel (vlekkeloos) uitvoerbaar door de Belastingdienst, aangezien deze wet nog meer druk legt op het toch al haperende uitvoerings- en automatiseringsapparaat van de Belastingdienst? Antwoord vraag 8
Voor de invoering van de kindertoeslag is gekozen voor een geheel ander uitvoeringsproces dan voor de huur- en zorgtoeslag. Mensen die recht op de nieuwe toeslag hebben hoeven deze niet zelf aan te vragen. In plaats daarvan kent de Belastingdienst de toeslag ambtshalve toe en bericht dit aan de rechthebbende. Dat kan omdat de Belastingdienst de doelgroep al kent. Dat zijn namelijk de mensen die nu al kinderkorting krijgen. Van de SVB komen de kindgegevens. Door de doelgroepen te koppelen aan de kindgegevens kan de Belastingdienst zelf de toeslag bepalen. Een belangrijk deel van de toeslaggerechtigden kan op deze wijze worden bediend. Dit gaat niet op voor alle rechthebbenden. Bij geboorte moet men wel een aanvraag doen. Maar dat is een overzichtelijke groep, die zich wel bewust is van zijn rechten. Met betrekking tot een reactie op het begrip "vlekkeloos" verwijs ik naar het antwoord op vraag 7.
9 Bent u bereid de beantwoording op deze vragen vóór het algemeen overleg van woensdag 4 juli 2007 over de stand van zaken keten loonheffingen naar de Kamer te sturen? Antwoord vraag 9
De bereidheid om vragen van uw Kamer tijdig te beantwoorden is altijd aanwezig. Echter de zeer korte termijn waarop de beantwoording als in dit geval wordt gevraagd bemoeilijkt in het algemeen het borgen van een goed proces voor beantwoording.