AutoRai

SEAT Altea Freetrack in detail

(7/3/2007)
Met de SEAT Altea Freetrack introduceert SEAT een uiterst stoere variant -met vierwielaandrijving- van de Altea XL Stationwagon. De Altea Freetrack combineert de indrukwekkende ruimte en flexibiliteit van die Altea XL Stationwagon met de avontuurlijke en robuuste eigenschappen van een echte offroader. Tevens is de SEAT Altea Freetrack één van de weinige compacte monospace autoâs op de markt die is voorzien van een off-road styling en die tegelijkertijd beschikt over motoren tot 200 pk.

Uiterlijk is de SEAT Altea Freetrack, die is gebaseerd op de Altea XL Stationwagon, direct te herkennen aan de kunststof beschermdelen rondom de dorpels, wielkasten en bumpers. Deze elementen geven de Freetrack niet alleen een stoere en robuuste uitstraling, maar tijdens off-road trips bieden ze tevens optimale bescherming tegen carrosserieschade. De voor- en achterbumper van de Freetrack zijn voorzien van aluminium-look inserts die het all-road karakter nog meer benadrukken.

Ook de nieuwe, exclusief voor de Freetrack ontworpen 17 inch vijfspaaks wielen met grotere, 225/50 banden geven de Altea Freetrack een onderscheidend uiterlijk, in combinatie met de 40 mm grotere bodemspeling ten opzichte van de Altea XL Stationwagon. Dankzij die extra wagenhoogte kan de Freetrack ook op een ruwe ondergrond en in het terrein uitstekend uit de voeten dankzij de grotere aan- en naloophoek, respectievelijk 17,6% en bijna 23%, en de toegenomen bodemvrijheid.

Andere opvallende uiterlijke details van de Freetrack zijn de grotere luchtinlaat in de voorbumper, die is voorzien van een honingraat grille, de grotere uitsparingen voor de mistlampen, donkergrijs gespoten spiegelhuizen in lijn met de kleur van de kunststof beschermdelen, verchroomde dubbele uitlaatpijpen en zilverkleurige roofrails.

Two-tone interieur
Het binnenste van de nieuwe SEAT Altea Freetrack vertrouwt op alle sterke punten van de populaire Altea XL Stationwagon. Daarbij is uiteraard een hoofdrol weggelegd voor de ruimtelijke en flexibele opzet van het interieur. Zo kan de achterbank bijvoorbeeld over een lengte van 16 centimeter naar voren of achteren worden geschoven en is de forse bagageruimte, met een inhoud van 593 liter, uit te breiden tot maar liefst 1.562 liter.

Toch onderscheidt het interieur van de Altea Freetrack zich nadrukkelijk door een aantal kenmerkende details. De meest opvallende is de two-tone afwerking van het dashboard, het stuurwiel en de deur-panelen. In tegenstelling tot de gebruikelijke lichtgrijze kleur overheersen in de Freetrack stemmige bruine tinten. Samen met de zwarte kleur zorgt die combinatie voor een extra avontuurlijk gevoel in het interieur van deze nieuwe, robuuste Altea-variant. Nog zoân opvallend interieurdetail is het nieuwe ontwerp van de bekleding, met een diversiteit aan structuren voor zowel de rugleuning als het zit-gedeelte. Vanwege het sportieve karakter van de Freetrack bieden de voorstoelen optimale zijdelingse steun dankzij de fors gevormde lendensteunen.

De functionaliteit van het Freetrack-interieur wordt ten opzichte van de Altea XL Stationwagon nog verder vergroot dankzij de opbergruimten in de plafondconsole van de auto die zich uitstrekt over de volledige lengte van het interieur. Deze console herbergt tevens een opklapbare
7 inch monitor, als onderdeel van het standaard multimediasysteem in de Altea Freetrack 4WD. Verder zijn de achter-portieren van de Altea Freetrack uitgerust met zonneschermen die, wanneer ze niet gebruikt worden, in de portieren verdwijnen.

Wielophanging
Uiterlijk onderscheidt de SEAT Altea Freetrack zich zoals gemeld onder andere vanwege zijn met 40 mm gegroeide bodemvrijheid. Verantwoordelijk daarvoor is de aangepaste wielophanging met grotere schok-dempers, die ten opzichte van de exemplaren onder de Altea XL Stationwagon beschikken over extra grote oliereservoirs. Daardoor is de ophanging in staat om het hoofd te bieden aan veel zwaardere condities en een zwaardere belasting.

Ondanks het feit dat de Altea Freetrack hoger op zijn wielen staat ten opzichte van de Altea en Altea XL Stationwagon, laat hij op de openbare weg dezelfde dynamische prestaties noteren als zijn soortgenoten dankzij het bewezen SEAT-chassis.

Prestaties
Eén van de meest opvallende features van de nieuwe Altea Freetrack is de motorenkeuze, met een prestatieniveau dat het nieuwe SEAT-model tot één van de meest dynamische stationwagons op de markt maakt. Een 200 pk sterke TSI turbobenzinemotor (uitsluitend voorbehouden aan de 4WD) en een 2.0 TDI turbodieselkrachtbron met 140 pk (2WD) of 170 pk (4WD) onderstrepen de veelzijdigheid van de Altea Freetrack, met pittige prestaties op geasfalteerde wegen en optimale trekkracht op onverharde paden. In combinatie met de direct ingespoten 2.0 TSI benzinekrachtbron met turbo-charger bereikt de Altea Freetrack (4WD) een topsnelheid van 214 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 7,5 seconden vergt.

De Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) met directe inspuiting realiseert een topsnelheid van 204 km/u en sprint in 8,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De gemiddelde brandstofconsumptie per 100 kilometer bedraagt 6,8 liter. Voor de 140 pk sterke Altea Freetrack 2.0 TDI (2WD) zijn de waarden achtereenvolgens 196 km/u, 10,2 seconden en 6,1 liter/100 km. Beide dieselversies beschikken overigens standaard over een dieselroetfilter. Alle motoren in de Freetrack zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

4WD-systeem
De SEAT Altea Freetrack ziet er niet alleen stoer en robuust uit, maar weet zijn offroad looks ook daadwerkelijk om te zetten in indrukwekkende terreinprestaties dankzij een geavanceerd, elektronisch gestuurd vierwielaandrijvingsysteem met een Haldex-koppeling.

Normaal gesproken wordt het vermogen bij 4WD-uitvoeringen op mechanische of hydraulische wijze verdeeld aan de hand van de draaisnelheid van de voor- en achteras. De Haldex-koppeling in de Freetrack onderscheidt zich echter vanwege zijn elektronische aansturing, zodat hij op ieder willekeurig moment uit een ontelbaar aantal verhoudingen exact de optimale vermogens-distributie kan kiezen.

Feitelijk bestaat de Haldex-koppeling uit een meerplaten koppelingsysteem dat de draaisnelheid meet tussen de ingaande en uitgaande as. Daarbij fungeert de as vanaf de versnellingsbak als de ingaande as, terwijl de uitgaande as via een cardanas aan de achteras is gekoppeld. De elektronica is zó geprogrammeerd dat de Altea Freetrack onder normale omstandigheden rijdt als een conventionele voorwielaangedreven auto, wat een positieve invloed heeft op het brandstofverbruik. Echter, de waarden van de diverse gemeten eenheden (verschillen in assnelheden, signalen van de ABS/ESP-sensoren, verschillen in koppel en toerental, etc) zorgen voor de activering van de elektronische verdeling van de aandrijfkrachten. Daarbij wordt maximaal 50% van het vermogen naar de achter-wielen gestuurd wanneer die behoefte bestaat.

Om plaats te kunnen bieden aan het vierwielaandrijvingsysteem zonder de interieurruimte te beïnvloeden, waren aanpassingen aan de achteras en de achterwielophanging noodzakelijk. Bovendien moest de vorm van de brandstoftank worden gewijzigd, hoewel de inhoud van 55 liter van de Altea XL Stationwagon daarbij onveranderd is gebleven.

De Altea Freetrack 2.0 TSI benzine-uitvoering en de 170 pk sterke variant van de 2.0 TDI turbodiesel worden standaard in combinatie met vierwielaandrijving geleverd. De 2.0 TDI met 140 pk is enkel als voorwielaandrijver leverbaar.

Standaarduitrusting
De SEAT Altea Freetrack wordt in slechts één uitrustingsniveau geleverd, waarbij wel onderscheid wordt gemaakt tussen de 2WD en de 4WD. In ieder geval kunnen beide versies bogen op een zeer riante standaarduitrusting. Af-fabriek is elke Altea Freetrack onder andere voorzien van dual-zone klimaatregeling, ruitenwissers met regensensor, lichtsensor, parkeersensoren, cruise control, een board computer, een radio/CD/MP3-audiosysteem met stuurwielbediening alsmede donker getinte ramen vanaf de B-stijl. Tot het veiligheidspakket behoren standaard ondermeer zes airbags en uiteraard ABS. ESP (elektronische stabiliteitsregeling) en een bandenspanningsmeter zijn standaard op de 4WD-variant en optioneel leverbaar op de 2WD.

Multimediasysteem
Een belangrijke en onderscheidende feature van de Altea Freetrack-uitrusting is het nieuwe multi-mediasysteem van SEAT dat standaard wordt geleverd op de 4WD-uitvoeringen en optioneel ook voor de 2WD (⬠550,-) te bestellen is. Het multimediasysteem bestaat uit een 7 inch opklapbaar TFT-scherm in de plafondconsole en een RCA-aansluiting in de tunnelconsole achterin die voorziet in het aankoppelen van een DVD-speler, video games, MP3-spelers en zelfs laptops. Dankzij dit systeem wordt het geluid van de aangesloten bron verspreid over de speakers van de auto. Wanneer de bestuurder niet gediend is van de geluiden van bijvoorbeeld een film of game, kunnen de achter-passagiers overschakelen op draadloze koptelefoons, terwijl de bestuurder tegelijkertijd gewoon gebruik kan maken van het reguliere radio/CD/MP3-audiosysteem.

Prijsstelling
Vanaf medio deze zomer is de nieuwe SEAT Altea Freetrack leverbaar in Nederland, waarbij SEAT de Altea Freetrack zoals gemeld naar keuze met twee- of vierwielaandrijving aanbiedt. De prijslijst begint bij ⬠35.395,- voor de Altea Freetrack 2.0 TDI 140 pk (2WD). De 200 pk sterke 2.0 TSI benzineversie (4WD) kent een prijs van ⬠37.995,-. De Altea Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) tot slot is er vanaf ⬠40.395,-.