Nederlands Uitgeversverbond

Consolidatie op de tijdschriftenmarkt

P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 3 juli 2007

De Nederlandse tijdschriftenbranche heeft een uitstekend kwartaal achter de rug. De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften liet weliswaar in het eerste kwartaal van dit jaar in zijn totaliteit een lichte daling zien van 25,1 naar 23,7 miljoen exemplaren* - maar nadere bestudering van de cijfers laat een veel gunstiger beeld zien. De dynamiek op de tijdschriftenmarkt was vorig jaar ongekend. In 2006 zijn er heel veel nieuwe tijdschriften bijgekomen. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft een consolidatieslag plaatsgevonden. Een aantal tijdschriften is weer van het schap verdwenen. Als in de oplagecijfers wordt gekeken naar titels die zowel in het eerste kwartaal van 2006 als in het eerste kwartaal van 2007 in de HOI-meting zijn opgenomen dan is er sprake van een gelijk gebleven oplage van
23,7 miljoen exemplaren. Een en ander blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het eerste kwartaal van 2007, die vanmorgen door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

De sterkste groeiers waren de mannenbladen, de auto- en motorbladen en de vrouwenbladen. De totale verspreide oplage van de mannenbladen groeide met 6 procent tot 296.000 exemplaren. Esquire maakte een comeback. De oplage van dit mannenblad groeide met 55 procent tot
29.400 exemplaren. Squeeze groeide met 51 procent tot 12.500 exemplaren.

De totale verspreide oplage van de auto- en motorbladen groeide met
5,7 procent tot 560.000 stuks. De beste cijfers waren voor AutoReview. De oplage groeide met ruim 50 procent tot 38.800. De oplage van Top Gear Magazine groeide met 49 procent tot 40.000 exemplaren. Andere stijgers in dit segment zijn Promotor (+27.2%), Carros (10,8%), De Kampeerauto (+5,4%), Truckstar (+4,4%), Autoweek (+4,4%), Formule 1 Race Report (+3,4%) en Auto Motor Klassiek (1,1%).

De oplage van de vrouwenbladen steeg met 3,3 procent. In absolute cijfers was het vrouwenbladensegment zelfs de grootste groeier. De totale verspreide oplage dikte met 112.000 exemplaren aan tot 3,5 miljoen. Dit segment kende maar liefst 21 tijdschriften die hun oplage significant in omvang zagen toenemen. De grootste uitslag werd neergezet door Stars, dat een oplagestijging met 92 procent realiseerde tot 62.000. De oplage van Joie de Vivre groeide met 67 procent tot 41.000. De oplage van Happinez klom met 59 procent tot
167.000 exemplaren. Andere sterke klimmers onder de vrouwenbladen zijn AvantGarde (+43,3%), AM Magazine (+41%) Glossy (+34,7%), Top Santé (+30,8%) en Body + Mind (+19,8%).

Mooie resultaten voor tijdschriften uit andere categorieën waren er onder meer voor culinair blad Delicious (+44,6%), gezinsblad Aktueel (+49,5%) en jongerenblad Girlz! (+45,4%).


* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines
---

Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-4309162 of per e-mail h.schrier@nuv.nl