Universiteit Maastricht

Trefwoorden: interactie rijkheid, websites

Promotie mw.drs. Claudia A.M.L. van Oppen
In de Faculteit Economische Wetenschappen Bedrijfskunde
Titel: "From Rags to Richness; A structuration perspective On International Richness and its Impact on Customer Evaluations of Online Experiences"
Promotor: prof.dr. J. de Ruyter; co-promotor: dr. G. Odekerken-Schröder Woensdag 4 juli 2007, 14.00 uur

Dit proefschrift verschaft met behulp van de in de sociale wetenschappen veelgebruikte structuratietheorie inzicht in het wederzijdse interactieproces tussen websites en hun bezoekers, de invloed hiervan op de ervaringen van websitebezoekers en hun loyaliteit ten opzichte van de website. Daarvoor is het construct 'interactie rijkheid' ontwikkeld, dat zowel de rijkheid van het medium als de rijkheid van de informatie omvat. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het totale concept van interactie rijkheid een sterk positieve invloed heeft op zowel de hedonische waarde (plezierbeleving) als de functionele waarde en uiteindelijk de loyaliteit van bezoekers aan de website. Bovendien spelen persoonlijkheidskenmerken zoals reflexiviteit (mate waarin een websitebezoeker het eigen zoekgedrag kritisch evalueert), competentie en doelgericht gedrag een belangrijke rol bij de waardebeleving van websitebezoekers.

Sem de Maagt
Communicatie & Relatiebeheer
Universiteit Maastricht
Communicatie & Relatiebeheer
Bezoekadres: Bonnefantenstraat 2, Maastricht
Postadres: Postbus 616, 6200 MD Maastricht
Tel: +31 43 388 5243 Fax: +31 43 388 5225
e-mail: sem.demaagt@ssc.unimaas.nl website: www.unimaas.nl