'Ontspanning is belangrijkste leesmotief'

04/07/2007 12:42 Rubriek: Binnenland Organisatie: De Nederlandse Boekenbond BV IPTC: Lifestyle & Vrije Tijd / Vrije Tijd (algemeen)

Het boekenvak, verenigd in Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB), heeft in mei 2007 een vervolgonderzoek laten houden door Intomart GfK naar het lees- en koopgedrag van boekenkopers en boekenlezers. Het eerste onderzoek vond plaats in februari 2007. Hieronder de belangrijkste bevindingen op een rij:


-Als er gekozen moet worden voor het belangrijkste leesmotief, dan blijft ontspanning het belangrijkste (48%). 34% van de lezers geeft aan dat ze interesse het belangrijkste motief vinden. In verhouding veel jongeren en vrouwen lezen ter ontspanning, terwijl vooral mannen en mensen met een hoog inkomen in verhouding eerder lezen uit interesse.

- Mensen onder de 35 halen hun boeken in verhouding weinig uit de bibliotheek. 26% van de mensen haalt de boeken die ze lezen uit de bibliotheek, terwijl het percentage onder deze leeftijdsgroep slechts 17% bedraagt.

- Aansluitend op het eerste punt blijkt dat de jongeren tot 35 (maar ook mannen en hoogopgeleiden) relatief vaker hun boeken kopen. Ouderen, vrouwen en laag opgeleiden bezoeken daarentegen relatief vaker de bibliotheek.

- Vrouwen kopen in verhouding meer literatuur en boeken uit het genre spanning, mannen kopen in verhouding vaker wetenschappelijke en zakelijke boeken.

- Boeken in de genres literatuur en spanning worden het meeste gekocht.

- Boeken in het genre spanning worden vaker gelezen dan literatuur. Deze worden waarschijnlijk vaker geleend in de bibliotheek, geleend van familie of vrienden of cadeau gegeven door familie of vrienden.
- Ruim de helft (53%) van de gelezen boeken wordt gekocht, 26% wordt geleend uit de openbare bibliotheek.

- De meeste boeken worden nog steeds gekocht bij inloopwinkels (Bruna), Boekenclub (ECI) en via het internet. De belangrijkste motieven zijn respectievelijk nabijheid, aantrekkelijke aanbiedingen en een ruime keus.

- De belangrijkste reden om geen boek te kopen is het niet-lezen van boeken (20%). Het lenen van boeken bij de bibliotheek (18%), de prijs van boeken (15%) en het geen tijd hebben om boeken te lezen (15%), zijn andere belangrijke motieven om geen boek te kopen. Bij 13% is het min of meer toevallig dat ze in mei geen boek hebben gekocht.
- Jongere niet-kopers hebben overigens als belangrijkste motief dat ze geen boeken lezen, terwijl ouderen vooral het lenen bij de bibliotheek opgeven als motief om geen boek te kopen.

- Voor niet-lezers is de belangrijkste reden waarom ze de afgelopen maand geen boek hebben gelezen het feit dat ze daar geen tijd voor hadden (43%). Een andere belangrijke reden is dat deze mensen nooit lezen (26%).

- In verhouding veel vrouwelijke niet-lezers en hoger opgeleiden geven aan dat ze van plan zijn om in het komende half jaar te gaan lezen. Onder hoger opgeleiden ligt dit percentage zelfs 35%.

Er is een aantal significante verschillen met de eerste meting uit februari:


- Er is een licht significante afname zichtbaar in het percentage gelezen boeken dat gekocht is (van 57 naar 53%). Het percentage boeken dat geleend wordt uit de bibliotheek is daarentegen significant toegenomen (van 21 naar 26%).

- Wat belangrijkste leesmotieven betreft, staat het lezen als middel voor ontspanning nog steeds bovenaan alleen is dat percentage wel flink gezakt (van 58 naar 48%). Het lezen uit interesse is als belangrijkste motief sterk toegenomen sinds februari (van 24 naar 34%).

- De opvallendste significante verschillen zijn er bij de niet-lezers. Hun belangrijkste motief voor het niet-lezen was in februari nog "ik lees nooit boeken" (41%, nu 24%), in mei is tijdgebrek veruit het belangrijkste motief om niet te lezen (43%, in februari 24%).
- Het percentage niet-lezers dat het komende half jaar zeker een boek zal gaan lezen is significant gestegen van 11% naar 17%.


Links:
http://www.boekbond.nl

Noot voor de redactie:

Noot voor de redactie,