1red18272
06-07-2007, NOS, Met het Oog op Morgen, Radio 1, 23.07 uur
WEKELIJKS GESPREK MET MINISTER-PRESIDENT BALKENENDE OVER HET ONTSLAGRECHT
EN DE NATIONALE HISTORISCHE CANON
SLOTBOOM:
Waarom moet dat ontslagrecht worden veranderd?
BALKENENDE:
We zeggen: het is goed als mensen wat langer participeren, ook als je wat
ouder bent. Dat je dan langere tijd deelneemt aan het arbeidsproces. Wat
zien we nu? Diegene die tot de oudere leeftijdsgroep behoren die hebben
behoorlijk veel waarborg. Hoge ontslagvergoeding. De vraag is of dat nu
altijd wel goed is, ook voor mensen zelf. Want wat zie je nu? Als mensen
ergens een baan hebben kan je zeggen: dan heb je een behoorlijke
ontslagbescherming. Maar gesteld dat een bedrijf omvalt omdat het slecht
gaat, dan zie je vaak dat oudere werknemers, bijvoorbeeld omdat ze geen
scholing hebben gehad, elders niet aan de slag kunnen. Kortom, het is van
groot belang dat er meer wordt geïnvesteerd, ook in oudere werknemers. We
hebben iets meer flexibiliteit nodig op de arbeidsmarkt. Dan moet je wel
eens de systemen tegen het licht gaan houden. Dat proberen we nu te doen.
SLOTBOOM:
Nu zijn er gelijk al reacties los gekomen. Onder andere van de vakbonden.
Ik weet het, die moeten officieel in september advies uitbrengen samen met
de werkgevers. Maar de bonden zeggen nu al: het zijn de lage inkomens en de
middeninkomens die daar het slachtoffer van worden, want die lopen heel
snel tegen dat plafond aan van ontslagvergoeding.
BALKENENDE:
De vraag is of dat helemaal zo is. Ook vanuit de PvdA bijvoorbeeld is wel
eens gezegd: je zal toch moeten komen tot een bepaalde maximering van de
ontslagvergoeding. We hebben juist ook bij de vormgeving van de voorstellen
oog willen hebben voor de kwetsbare groepen. Kortom, ik deel niet zo maar
de opvatting dat het nu automatisch ten koste zou gaan van bepaalde
groepen.
SLOTBOOM:
Maar ik heb hier een lijstje van de vakbonden. Daarin staat een voorbeeld:
iemand van 55 is 25 jaar in dienst, is snel begonnen met werken, heeft een
salaris van pak een beet 40.000 euro. Die loopt al tegen dat probleem aan.
Dat zijn toch geen hoge salarissen?
BALKENENDE:
Laten we nu oppassen. Je kunt natuurlijk altijd voorbeelden noemen waarbij
je dan ziet dat de uitkomst negatief gaat uitpakken. Maar je zou ook kunnen
zeggen: hebben heel veel mensen nu ook 25 jaar bij dezelfde werkgever
gezeten. Want we praten nu dus wel over ontslagvergoedingen die gekoppeld
zijn aan hoe lang je bij een werkgever zit. Kortom, we moeten oppassen om
alleen maar dat soort voorbeelden te gaan gebruiken, want ik kan daar
tegenover iets anders stellen. Ik kan ook zeggen: laten we nu eens oog
hebben voor die werknemers die wat ouder zijn en die door hun werkgever te
weinig zijn begeleid in goede scholing. Als je dat er naast legt is dat
toch weer een ander verhaal. Dus ik vind dat we een beetje moeten oppassen.
Ik natuurlijk wel dat de vakbeweging kritische geluiden laat horen. Dat
begrijp ik ook heel goed. Dat is ook de reden dat we hebben gezegd: het was
niet mogelijk om op dit punt bij de participatietop tot overeenstemming te
komen. Er is overigens wel over gesproken. Toen hebben we als kabinet
gezegd dat wij ons daar op zouden beraden. Dat heeft nu geleid tot de
advies aanvraag aan de Stichting van de Arbeid. Ik verwacht dat men eind
augustus, begin september met een advies zal komen. Dan zullen wij als
kabinet ons daarop uiteraard beraden.
SLOTBOOM:
We hoeven natuurlijk niet helemaal allemaal voorbeelden aan te halen, maar
die groep van oudere werknemers is wel een hele kwetsbare groep. Dat is
vandaag ook gebleken uit een rapport: Werkgevers doen haast geen moeite om
oudere werknemers in dienst te houden. Ze doen al helemaal geen moeite om
ze in dienst te nemen. Dat is natuurlijk pijnlijk.
BALKENENDE:
Maar dan moeten we ook proberen recht te doen aan wat de werkgevers nu
onlangs hebben gezegd. De werkgevers hebben toen aangegeven: als er nu meer
flexibiliteit op de arbeidsmarkt komt- en dat raakt dan ook het thema
ontslagrecht- dan hebben ze gezegd dat ze bereid zijn 200.000 mensen aan de
slag te gaan helpen. Mensen die er nu feitelijk niet bijhoren. Kortom, dat
is wel een handreiking die heel veel kan betekenen.
SLOTBOOM:
Is het dan niet logisch om het andersom te doen? Zorg er eerst voor dat de
oudere werknemers inderdaad beter op de arbeidsmarkt zijn. Dat ze worden
aangenomen, dat ze niet worden ontslagen, en dat je dan pas gaat kijken
naar dat ontslagrecht.
BALKENENDE:
We hebben wel gezegd dat het een beetje gelijk op moet gaan. Wat je ook
niet kunt hebben is dat je voortdurend maar wacht en zegt: we gaan over een
paar jaar maar weer eens kijken. We hebben wel aangegeven dat het van
belang is dat als we nu beweging gaan krijgen op het gebied van
flexibilisering , ontslagrecht, maar ook scholingsverplichtingen, als dat
allemaal lukt moet je ook de ontwikkelingen goed bijhouden, monitoren. Dat
is ook juist bedoeld om te zeggen van als we de kant uitgaan van wat meer
flexibiliteit, dan moet iedereen zich daar ook voor inzetten, ook de
werkgevers. Ik kan me heel goed voorstellen dat oudere mensen wel eens het
gevoel hebben dat ze een veel te groot risico lopen. Als ik mijn baan
verlies waar kom ik dan elders aan de slag? Ik geloof dat de opdracht juist
moet zijn met die flexibilisering dat we zeggen: zorg nu dat er
mogelijkheden voor mensen zijn. Dat er meer wordt geïnvesteerd in scholing.
En als ik nu ook het committent zie aan de kant van de werkgevers met die
200.000 arbeidsplaatsen, dat zijn wel goede stappen in ieder geval.
SLOTBOOM:
Vindt u instemming van de vakbonden uiteindelijk noodzakelijk om zoiets aan
te pakken?
BALKENENDE:
Instemming zou betekenen dat je zou moeten stoppen wanneer zij zouden
zeggen: het moet niet gebeuren. Ik geloof dat je dat niet zo kunt zeggen.
In Nederland zeggen we natuurlij wel tegen elkaar: zoveel mogelijk proberen
samen op te trekken. Dat is ook gelukt de afgelopen jaren. Er si drie keer
een sociaal akkoord geweest en een keer een akkoord over een werktop. Ik
ben erg blij dat we nu de laatste participatietop hebben gehad. Ook dat
heeft geleidt tot het maken van afspraken. Het punt van ontslag is een punt
van verdeeldheid, dat is ook zo. Maar goed, we zullen nu uiteraard zien wat
het advies van de Stichting van de Arbeid- werkgevers en werknemers- gaat
opleveren. Er zijn ook momenten dat je wel eens zelf de lijnen moet
uitzetten. Dat is de afgelopen jaren ook gebeurd met het hervormingsbeleid,
toen dat nodig was. Dat is ook niet altijd in dank afgenomen, maar
uiteindelijk probeer je natuurlij wel zo ver mogelijk te komen.
SLOTBOOM:
Gaan we naar een heel ander onderwerp. De canon is definitief
gepresenteerd. Een prachtige poster hier met allerlei symbolen. Dat zullen
leerlingen moeten leren. Weet u wat mij opvalt? Er staan haast geen
politici op. Ik zie alleen maar Willem Drees.
BALKENENDE:
Nou, het is natuurlijk heel erg mooi dat Willem Drees erop staat.
SLOTBOOM:
Zijn ze niet belangrijk genoeg die politici?
BALKENENDE:
Ik vind het eigenlijk wel eens goed dat we kijken naar alles wat Nederland
groot heef gemaakt. Als u
Nu die poster zo laat zien, en ik zie Willem van Oranje of een Michiel de
Ruijter of Anne Frank, dat zijn namen die spreken tot de verbeelding omdat
ze iets zeggen over een bepaalde tijd die je hebt meegemaakt. Politici, de
parlementaire geschiedenis is van belang en dat komt ongetwijfeld ook aan
de orde bij de behandeling van de canon. Het feit dat u de plaatjes nu
niet ziet betekent niet dat over iemand als Thorbecke niet wordt gesproken.
Drees is een aansprekend politicus na de Tweede Wereldoorlog, maar laten we
alsjeblieft kijken naar alle aspecten van de Nederlandse geschiedenis.
SLOTBOOM:
Had er niet iemand als Abraham Kuyper moeten staan?
BALKENENDE:
Ja, dat had ik zelf wel mooi gevonden. Dat kunt u zich voorstellen.
SLOTBOOM:
Was het ook niet goed geweest als hij er had gestaan?
BALKENENDE:
We hebben in het kabinet ook nog eens gezegd: wie is nu verantwoordelijk
voor de canon? Dat is niet een kabinet, heel nadrukkelijk. Dat is een
commissie van deskundigen, van historici die erkent zijn in hun
professionaliteit. Ik geloof ook dat het goed is dat we als kabinet hebben
gezegd dat we daar nu even buiten staan, want wij moeten ons als kabinet
niet gaan begeven in de inhoudelijke aspecten daarvan. Het is wel goed dat
er ook een debat is ontstaan over de canon, want u noemt nu bijvoorbeeld
Abraham Kuyper. Er zijn bijvoorbeeld christelijk historici geweest die
hebben gezegd: je kunt een thema als de verzuiling eigenlijk niet missen.
Vandaar ook dat in Christelijke kring er sprake is van een christelijke
canon. Nou, het is goed dat het debat wordt gevoerd.
SLOTBOOM:
Dan moeten we ook nog een beetje allemaal die VOC-mentaliteit krijgen,
toch?
BALKENENDE:
U kent het hè? De VOC is natuurlijk een buitengewoon belangrijk onderwerp,
zowel wat betreft de handelsgeest en dynamiek, maar ook uiteraard de
schaduwzijden.
(letterlijke tekst, ongecorrigeerd, TO)
Ministerie van Algemene Zaken