Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 9 juli 2007

MEEST SUCCESVOLLE EDITIE 5 DAYS OFF OOIT

Alle avonden uitverkocht, 21.500 bezoekers in 5 dagen

De zevende editie van 5 days off was de meest succesvolle ooit. In vijf dagen tijd kwamen maarliefst 21.500 bezoekers naar het festival voor elektronische muziek en mediakunst. Alle locaties waren dagelijks uitverkocht en ook op artistiek vlak was het festival zeer geslaagd.

De Franse electropioniers Daft Punk verzorgden woensdagavond de kick-off van het festival in een stampend volle Heineken Music Hall. Met een sterke set vol danceklassiekers en een fenomenale lichtshow werd de zaal al snel omgetoverd tot een kolkende massa. Andere hoogtepunten van 5 dagen muziek waren onder andere de Duitse dj/producer Boys Noize op woensdag, de Britse rapper Dizzee Rascal en minimal grootheid Richie Hawtin op donderdag, Ninja Tune eclecticus Diplo en het Japanse Soil & Pimp Sessions op vrijdag, drum 'n bass helden Andy C. en Pendulum op zaterdag en het liveoptreden van Trentemøller op zondag. Elke avond verzamelde het publiek zich midden op het Leidseplein om te dansen bij het 5 days off buitenpodium.

Het mediaprogramma van 5 days off was dit jaar uitgebreider dan ooit tevoren. Veel mensen kwamen af op de tentoonstelling (in)visible sounds in het Nederlands Instituut voor Mediakunst. In Paradiso was een bijzondere live cinema-avond en in de Melkweg was de thuishaven van de kunstzinnige radiozender Radio Oltranzista, speciaal voor het festival opgericht.

programmeur Maurice Spijker:
"Met deze editie zet 5 days off weer een grote stap vooruit. We hebben meer locaties en meer artiesten dan ooit tevoren. Binnen het muziekprogramma zijn we verder de diepte in gegaan en hebben we weer de grenzen van de elektronische muziek opgezocht. Het is geweldig om te zien dat het publiek zo massaal af komt op het programma, dat toch zeker vooruitstrevend te noemen is. 5 days off groeit op deze manier uit tot een echt stadsfestival, een festival dat een stad als Amsterdam verdient."

5 days off vond plaats van woensdag 4 t/m zondag 8 juli in Melkweg, Paradiso, Heineken Music Hall en het Nederlands Instituut voor Mediakunst te Amsterdam. 5 days off is een samenwerking van Melkweg, Paradiso en Mojo Concerts. Het MEDIA programma van 5 days off wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing, Mondriaan Stichting, Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, VSB Fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.

EINDE BERICHT