Technische Universiteit Delft

Superbus ontvangt eerste banden

Het Superbus team van de TU Delft, onder leiding van Wubbo Ockels, Antonia Terzi en Joris Melkert, hebben de eerste twee banden in ontvangst genomen die speciaal zijn ontwikkeld door Vredestein. In de banden zijn de eigenschappen verenigd om het gewicht van een Superbus te dragen bij hoge snelheden, waarbij een lage rolweerstand het energieverbruik zo laag mogelijk houdt.

Banden voor de Superbus zijn niet standaard voorradig. Door zijn vernieuwend concept - 250 km/uur 'hogesnelheidstrein' gecombineerd met de flexibiliteit van een auto met flexibele vraaggestuurde logistiek - is Superbus een innovatieaanjager. Ofschoon de technieken die worden gebruikt wel bestaan, zijn de combinaties vaak niet eerder toegepast waardoor nieuwe ontwikkelingen worden gestimuleerd. Zo ook met de banden. Vrachtwagenbanden kunnen wel het gewicht van een Superbus dragen, maar kunnen niet 250 km/uur rijden. Snelle autobanden zijn er genoeg, maar die kunnen niet het gewicht dragen. De Superbusband is een speciaal ontwikkelde band die de afmetingen heeft van een vrachtwagenband, maar er uit ziet als een vergrote sportwagenband. Bovendien wordt een lage rolweerstand gevraagd om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden. Vredestein voert een groot aantal testen uit met deze nieuwe band, waar naast pure snelheid en belasting ook duurzaamheid en rolwrijving worden gemeten. De maximum snelheid die tot u toe is gehaald tijdens de testen is 340 km/uur, ruim voldoende voor de Superbus. In de toekomst zullen de banden ook op de openbare weg worden getest.

De ontvangst van deze banden markeert de fase van constructie die onlangs (4 juli 2007) is gestart, na de zgn. CDR, de Critical Design Review, waar alle betrokkenen alle systemen de revue hebben laten passeren om onvolkomenheden te ontdekken en op te lossen. Superbus ligt op schema om in augustus 2008 op de Olympische spelen in Beijing de gasten voor speciale gelegenheden te vervoeren van en naar het Heineken Holland Huis.