Voedingcentrum


FNLI biedt extra informatie op de verpakking

13 juli 2007

De Federatie Nederlandse levensmiddelenindustrie (FNLI) wil meer informatie geven op verpakkingen. Consumenten moeten gemakkelijk de hoeveelheid calorieën kunnen aflezen, maar ook de hoeveelheid vet, verzadigd vet, suikers en zout. Het Voedingscentrum is voor een duidelijke voedingswaardedeclaratie. Daarnaast is het Voedingscentrum voor één logo waarop consumenten in één oogopslag kunnen zien of iets een gezondere keuze is.

De extra informatie die de FNLI op verpakkingen wil tonen, zal er zo uitzien:

Deze informatie kan op de voorkant van de verpakking geplaatst worden of op de achterkant. De fabrikant kan er ook voor kiezen om op de voorkant een symbool te plaatsen met alleen het aantal calorieën per portie en het percentage waarmee zoân portie bijdraagt aan de gemiddelde dagelijkse energiebehoefte van vrouwen: 2000 kcal.

Verzadigd vet, suiker, zout: hoe minder, hoe beter Het Voedingscentrum juicht heldere informatie over ons eten en drinken toe. De verpakking kan hierbij een nuttige bijdrage leveren. Verzadigd (=verkeerd) vet, suiker en zout zijn de stoffen waar we extra op moeten letten. Het is dus goed om te weten hoeveel er van deze stoffen in een product zit. Ook is het goed om inzicht te hebben in welke producten nu veel en welke weinig calorieën bevatten. Of de extra informatie dit inzicht zal vergroten, zal de praktijk moeten uitwijzen. Het is niet bekend of het nieuwe plaatje getest is bij consumenten.

Percentages interpreteren
Zoals hierboven te zien, staat bij elke voedingsstof een percentage. Dit percentage geeft aan hoeveel het product bijdraagt aan de âdagelijkse voedingsrichtlijnâ voor deze voedingsstof. Omdat het stoffen zijn waar we niet te veel van moeten hebben, gaat het bij de dagelijkse voedingsrichtlijn om een maximum hoeveelheid per dag. Het is dus geen aanbevolen hoeveelheid per dag, zoals bij vitamines. Het gaat er dus om zo ver mogelijk van die 100% te blijven en niet om 100% te halen. Het Voedingscentrum vraagt zich af of consumenten dit ook zo interpreteren. Uit onderzoek onder Britse consumenten blijkt dat zij het lastig vinden om de gezonde keuze te maken aan de hand van percentages.

Snel kiezen met de verpakking, databank voor details De nieuwe informatie van de levensmiddelenindustrie gaat over verschillende voedingstoffen. In drop zit bijvoorbeeld geen vet, maar wel veel suiker. Dus moeten consumenten zelf nog een afweging maken. Het Voedingscentrum is er daarom voor dat er op de voorkant van een verpakking ook één logo staat zodat consumenten in één oogopslag kunnen zien of iets een gezondere keuze is. Het Voedingscentrum zet daarbij in op het Ik Kies Bewust-logo. Daarnaast is een aanvullende, duidelijke voedingswaardedeclaratie wenselijk. Het Voedingscentrum pleit er daarnaast voor dat er in de toekomst een onafhankelijke databank komt zodat mensen hele gedetailleerde informatie kunnen opzoeken over een product. Op de supermarktvloer of rustig thuis. Bijvoorbeeld als zij meer willen weten over de herkomst van de ingrediënten en de productiewijze. Binnenkort neemt de EU beslissingen over herziening van de huidige regels voor etikettering. Het Voedingscentrum heeft haar visie over het etiket naar de EU gestuurd.