Mercedes-Benz M-Klasse âEdition 10â als speciaal jubileummodel
(7/13/2007)
Mercedes-Benz viert het tienjarig jubileum van de succesvolle
M-Klasse, de best verkopende luxueuze SUV, waarvan er al zoân 850.000
zijn afgeleverd. Ter gelegenheid van het jubileum is er het speciale
model âEdition 10â met 20-inch velgen, bi-xenon koplampen en speciale
titanium-look carrosserieafwerking en donker gekleurde achterlichten.
Het interieur is voorzien van tweekleurig leer, een speciaal dashboard
en roestvrijstalen pedalen. De âEdition 10â kan vanaf begin 2008
worden besteld en komt naar Nederland in zeer gelimiteerde oplage.
De âEdition 10â is een passend jubileummodel voor de succesvolle
luxueuze SUV van Mercedes-Benz. De oorspronkelijke M-Klasse, die tien
jaar geleden werd geïntroduceerd, wordt nu beschouwd als de eerste
van alle premium-SUVâs. Het jubileummodel is voorzien van speciale
âEdition 10â-logoâs op de spatborden en is direct herkenbaar door de
opvallende 20-inch velgen. De donkere behuizing van de bi-xenon
koplampen met het Active Light System en de verstralers met actieve
bochtenverlichting geven de auto van voren een krachtige uitstraling.
De speciale grille en de bodembescherming, beide met titanium-look,
dragen hieraan bij.
Aan de achterkant vallen de donkere achterlichten, de bodembescherming
en de uitlaat met dubbele verchroomde einddempers op. De ruiten zijn
blauw getint en de deurgrepen zijn voorzien van afwerking met chroom,
evenals de beschermende strips aan de zijkant van de auto, de grille
en de achterbumper. De âEdition 10â wordt geleverd in de kleuren
Obsidian black, Iridium silver en Calcite white.
In het interieur is hoogwaardig leer in de kleur zwart op grote schaal
toegepast. De zwarte hemelbekleding, het sportdashboard en de speciale
houtafwerking zorgen voor een speciale ambiance. In de velours matten
is het âEdition 10â-logo aangebracht, de pedalen zijn vervaardigd uit
roestvrijstaal. Elektrisch verstelbare voorstoelen en het
interieurverlichtingspakket maken het geheel compleet.
De auto wordt standaard geleverd met de zeventraps automatische
transmissie 7G-TRONIC, voorzien van DIRECT SELECT, ESP, de permanente
vierwielaandrijving 4MATIC en de 4ETS-tractiecontrole met extra
functies, zoals Downhill Speed Regulation, hill-start assist en
off-road ABS. Met het als optie leverbare Off-Road Pro-pakket wordt
rijden in het terrein nog gemakkelijker, dankzij de lage gearing, de
elektronisch geregelde sperdifferentiëlen in het midden en op de
achteras, en meer bodemvrijheid. Als opties zijn verder AIRMATIC
luchtvering met het adaptieve dempersysteem ADS, het COMAND
APS-telematicasysteem en KEYLESS GO leverbaar.
Keuze uit vijf âEdition 10â-modellen
Naast de krachtige V8-dieselmotor met zijn koppel van 700 Nm in de ML
420 CDI 4MATIC zijn er tevens twee uitstekende V6-dieselmotoren
beschikbaar. De krachtbron in de ML 280 CDI levert 140 kW/190 pk, de
motor van de ML 320 CDI is goed voor 165 kW/224 pk. Er zijn ook twee
uitvoeringen met benzinemotor: de ML 350 en de ML 500, beide met de
nieuwe 5,5-liter V8-motor, met vermogens van respectievelijk 200
kW/272 pk en 285 kW/388 pk.
Tien jaar in Tuscaloosa, een Duits-Amerikaans succesverhaal
De eerste generatie van de M-Klasse (W 163) werd geïntroduceerd in
1997 en baande de weg voor de luxueuze SUVâs van vandaag. Met de
standaard vierwielaandrijving bood dit model het comfort en de
rijkwaliteit van een personenauto, gecombineerd met de kracht van een
terreinwagen. Daarnaast bood de SUV volop ruimte en flexibele
indelingsmogelijkheden, waardoor de auto zo populair werd dat er rond
de 600.000 exemplaren van werden verkocht. De nieuwe modelgeneratie
van de M-Klasse verscheen in 2005 op de markt. De W 164-reeks zet het
succes voort: zoân 250.000 klanten kozen al voor dit model.
Evenals de eerste generatie wordt de huidige M-Klasse gebouwd in de
DaimlerChrysler fabriek in Tuscaloosa in de Amerikaanse staat Alabama.
Dit werd de eerste Mercedes-Benz fabriek buiten Duitsland. De opening
vond plaats op 21 mei 1997, na een bouwtijd van twee jaar. Al kort na
de start van de productie overtrof de wereldwijde vraag naar de
M-Klasse alle verwachtingen. Naast de eerste investering van 300
miljoen dollar investeerde het concern nog eens 100 miljoen dollar om
de productiecapaciteit uit te breiden van 60.000 naar 80.000 autoâs
per jaar. In 2002 werden in Tuscaloosa meer dan 88.000 M-Klasses
geproduceerd, een nieuw record. Tussen 1999 en 2002 werd de M-Klasse
ook gebouwd in de fabriek van Magna Steyr in Graz, waar ook de
legendarische G-Klasse vandaan komt.
Vierwielaandrijving bij Mercedes-Benz al een eeuw oud
Naast het tienjarig jubileum van het model verwijst de komst van de
M-Klasse âEdition 10â ook naar een andere belangrijke gebeurtenis. In
1907, precies 100 jaar geleden, werd de eerste terreinwagen met
aandrijving op alle wielen geproduceerd in de fabriek in
Berlijn-Marienfeld. Deze unieke auto, ontworpen door Paul Daimler,
werd gebruikt door het Duitse koloniaal bestuur in Duits
Zuidwest-Afrika, het tegenwoordige Namibië. De technologie in het
3,6-ton zware voertuig met zes zitplaatsen was zijn tijd vooruit.
Naast de permanente vierwielaandrijving had de auto zelfs
vierwielbesturing. De gehele aandrijflijn was ondergebracht in een
stevige behuizing ter bescherming tegen de omstandigheden in de
woestijn. De âDernburg Wagenâ, genoemd naar Bernhard Dernburg, hoofd
van het Duitse koloniaal bewind, werd jarenlang gebruikt, vooral in
het gebied rond Windhoek en Swakopmund, en legde niet minder dan
10.000 kilometer af. In de postkoloniale tijd verdween de auto
spoorloos.
AutoRai