AutoRai

Mercedes-Benz M-Klasse âEdition 10â als speciaal jubileummodel

(7/13/2007)
Mercedes-Benz viert het tienjarig jubileum van de succesvolle M-Klasse, de best verkopende luxueuze SUV, waarvan er al zoân 850.000 zijn afgeleverd. Ter gelegenheid van het jubileum is er het speciale model âEdition 10â met 20-inch velgen, bi-xenon koplampen en speciale titanium-look carrosserieafwerking en donker gekleurde achterlichten.

Het interieur is voorzien van tweekleurig leer, een speciaal dashboard en roestvrijstalen pedalen. De âEdition 10â kan vanaf begin 2008 worden besteld en komt naar Nederland in zeer gelimiteerde oplage.

De âEdition 10â is een passend jubileummodel voor de succesvolle luxueuze SUV van Mercedes-Benz. De oorspronkelijke M-Klasse, die tien jaar geleden werd geïntroduceerd, wordt nu beschouwd als de eerste van alle premium-SUVâs. Het jubileummodel is voorzien van speciale âEdition 10â-logoâs op de spatborden en is direct herkenbaar door de opvallende 20-inch velgen. De donkere behuizing van de bi-xenon koplampen met het Active Light System en de verstralers met actieve bochtenverlichting geven de auto van voren een krachtige uitstraling. De speciale grille en de bodembescherming, beide met titanium-look, dragen hieraan bij.

Aan de achterkant vallen de donkere achterlichten, de bodembescherming en de uitlaat met dubbele verchroomde einddempers op. De ruiten zijn blauw getint en de deurgrepen zijn voorzien van afwerking met chroom, evenals de beschermende strips aan de zijkant van de auto, de grille en de achterbumper. De âEdition 10â wordt geleverd in de kleuren Obsidian black, Iridium silver en Calcite white.

In het interieur is hoogwaardig leer in de kleur zwart op grote schaal toegepast. De zwarte hemelbekleding, het sportdashboard en de speciale houtafwerking zorgen voor een speciale ambiance. In de velours matten is het âEdition 10â-logo aangebracht, de pedalen zijn vervaardigd uit roestvrijstaal. Elektrisch verstelbare voorstoelen en het interieurverlichtingspakket maken het geheel compleet.

De auto wordt standaard geleverd met de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC, voorzien van DIRECT SELECT, ESP, de permanente vierwielaandrijving 4MATIC en de 4ETS-tractiecontrole met extra functies, zoals Downhill Speed Regulation, hill-start assist en off-road ABS. Met het als optie leverbare Off-Road Pro-pakket wordt rijden in het terrein nog gemakkelijker, dankzij de lage gearing, de elektronisch geregelde sperdifferentiëlen in het midden en op de achteras, en meer bodemvrijheid. Als opties zijn verder AIRMATIC luchtvering met het adaptieve dempersysteem ADS, het COMAND APS-telematicasysteem en KEYLESS GO leverbaar.

Keuze uit vijf âEdition 10â-modellen
Naast de krachtige V8-dieselmotor met zijn koppel van 700 Nm in de ML 420 CDI 4MATIC zijn er tevens twee uitstekende V6-dieselmotoren beschikbaar. De krachtbron in de ML 280 CDI levert 140 kW/190 pk, de motor van de ML 320 CDI is goed voor 165 kW/224 pk. Er zijn ook twee uitvoeringen met benzinemotor: de ML 350 en de ML 500, beide met de nieuwe 5,5-liter V8-motor, met vermogens van respectievelijk 200 kW/272 pk en 285 kW/388 pk.

Tien jaar in Tuscaloosa, een Duits-Amerikaans succesverhaal De eerste generatie van de M-Klasse (W 163) werd geïntroduceerd in 1997 en baande de weg voor de luxueuze SUVâs van vandaag. Met de standaard vierwielaandrijving bood dit model het comfort en de rijkwaliteit van een personenauto, gecombineerd met de kracht van een terreinwagen. Daarnaast bood de SUV volop ruimte en flexibele indelingsmogelijkheden, waardoor de auto zo populair werd dat er rond de 600.000 exemplaren van werden verkocht. De nieuwe modelgeneratie van de M-Klasse verscheen in 2005 op de markt. De W 164-reeks zet het succes voort: zoân 250.000 klanten kozen al voor dit model.

Evenals de eerste generatie wordt de huidige M-Klasse gebouwd in de DaimlerChrysler fabriek in Tuscaloosa in de Amerikaanse staat Alabama. Dit werd de eerste Mercedes-Benz fabriek buiten Duitsland. De opening vond plaats op 21 mei 1997, na een bouwtijd van twee jaar. Al kort na de start van de productie overtrof de wereldwijde vraag naar de M-Klasse alle verwachtingen. Naast de eerste investering van 300 miljoen dollar investeerde het concern nog eens 100 miljoen dollar om de productiecapaciteit uit te breiden van 60.000 naar 80.000 autoâs per jaar. In 2002 werden in Tuscaloosa meer dan 88.000 M-Klasses geproduceerd, een nieuw record. Tussen 1999 en 2002 werd de M-Klasse ook gebouwd in de fabriek van Magna Steyr in Graz, waar ook de legendarische G-Klasse vandaan komt.

Vierwielaandrijving bij Mercedes-Benz al een eeuw oud Naast het tienjarig jubileum van het model verwijst de komst van de M-Klasse âEdition 10â ook naar een andere belangrijke gebeurtenis. In 1907, precies 100 jaar geleden, werd de eerste terreinwagen met aandrijving op alle wielen geproduceerd in de fabriek in Berlijn-Marienfeld. Deze unieke auto, ontworpen door Paul Daimler, werd gebruikt door het Duitse koloniaal bestuur in Duits Zuidwest-Afrika, het tegenwoordige Namibië. De technologie in het 3,6-ton zware voertuig met zes zitplaatsen was zijn tijd vooruit. Naast de permanente vierwielaandrijving had de auto zelfs vierwielbesturing. De gehele aandrijflijn was ondergebracht in een stevige behuizing ter bescherming tegen de omstandigheden in de woestijn. De âDernburg Wagenâ, genoemd naar Bernhard Dernburg, hoofd van het Duitse koloniaal bewind, werd jarenlang gebruikt, vooral in het gebied rond Windhoek en Swakopmund, en legde niet minder dan 10.000 kilometer af. In de postkoloniale tijd verdween de auto spoorloos.