Microdotten moet
Het aantal autodiefstallen neemt weliswaar af, maar de diefstal van
jonge voertuigen neemt zienderogen toe, meldt de nieuwste uitgave van
Verzekerd!, het tweewekelijks nieuwsmagazine van het Verbond. En om
het beeld nog minder rooskleurig te maken: er komen er steeds minder
terug. Hoog tijd voor actie en dus hield de Stichting Aanpak
Voertuigcriminaliteit (AVc) begin deze maand een vurig pleidooi in de
gebouwen van het Europarlement in Brussel. Belangrijkste
onderwerpsgesprek was het microdotten van nieuwe personenauto's,
desnoods verplicht.
De totale schade door autodiefstal (inclusief handel in onderdelen) in
de Europese Unie bedraagt zo'n vijftien miljard euro per jaar. Met
name Italië, Engeland en Frankrijk nemen daarvan een groot deel voor
hun rekening. "Uit cijfers blijkt dat die drie landen samen de helft
van alle autodiefstallen in de EU vertegenwoordigen. Als je daarbij
optelt dat de diefstal van 'jonge' auto's (tot drie jaar) toeneemt,
terwijl het aantal wagens dat na diefstal wordt teruggevonden afneemt,
dan snapt iedereen dat er iets móet gebeuren", aldus Werner Postma,
projectcoördinator bij AVc voor onder meer regelgeving en
partsmarking.
Daling met 80%
Collega-organisaties uit Australië en Zuid-Afrika presenteerden
tijdens de internationale bijeenkomst in Brussel, die de titel 'The
Whole of Vehicle Marking by Microdotting' had gekregen, hun ervaringen
met het microdotten van nieuwe auto's. Postma: "Australië is wat
microdotten betreft het verst en heeft al heel goede resultaten
behaald. BMW's, Porches en dergelijke worden daar standaard uitgerust
met microdots en dat heeft nu al geleid tot een daling van het aantal
diefstallen met tachtig procent. Nieuw-Zeeland heeft onlangs besloten
het microdotten met ingang van 2008 verplicht te stellen en ook in
Europa is iedereen overtuigd van nut en noodzaak van de dots. Enige
partij die er geen heil in ziet, zijn de autofabrikanten en daarom
hebben wij nu in samenwerking met een informele internationale
werkgroep een voorstel tot verplichte invoering bij de Europese
Commissie neergelegd."
Gedwongen wetgeving?
Volgens AVc wordt een auto zo'n zestig tot tachtig euro duurder als er
microdots in worden gespoten. Deze dots, kleine puntjes met daarop het
unieke identificatienummer (het chassisnummer) van een auto, worden op
zo'n zevenduizend belangrijke plaatsen op de auto aangebracht, zodat
deze altijd herkenbaar blijft en gevolgd kan worden. Postma en zijn
collega's zijn inmiddels zo gecharmeerd van het moderne foefje in de
strijd tegen autodiefstal, dat ze streven naar een verplichte
invoering bij nieuwe auto's in de Europese Unie. "Als het niet
vrijwillig kan, moet het op basis van Europese wetgeving worden
afgedwongen", meent hij. "Het heeft namelijk geen enkele zin als
alleen Nederland het doet. Een auto is binnen een paar uur de grens
over en dan vind je hem, zonder goed voertuigvolgsysteem, echt niet zo
één-twee-drie terug."
Verzekerd!, juli 2007
Verbond van Verzekeraars