Verbond van Verzekeraars

Microdotten moet

Het aantal autodiefstallen neemt weliswaar af, maar de diefstal van jonge voertuigen neemt zienderogen toe, meldt de nieuwste uitgave van Verzekerd!, het tweewekelijks nieuwsmagazine van het Verbond. En om het beeld nog minder rooskleurig te maken: er komen er steeds minder terug. Hoog tijd voor actie en dus hield de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) begin deze maand een vurig pleidooi in de gebouwen van het Europarlement in Brussel. Belangrijkste onderwerpsgesprek was het microdotten van nieuwe personenauto's, desnoods verplicht.

De totale schade door autodiefstal (inclusief handel in onderdelen) in de Europese Unie bedraagt zo'n vijftien miljard euro per jaar. Met name Italië, Engeland en Frankrijk nemen daarvan een groot deel voor hun rekening. "Uit cijfers blijkt dat die drie landen samen de helft van alle autodiefstallen in de EU vertegenwoordigen. Als je daarbij optelt dat de diefstal van 'jonge' auto's (tot drie jaar) toeneemt, terwijl het aantal wagens dat na diefstal wordt teruggevonden afneemt, dan snapt iedereen dat er iets móet gebeuren", aldus Werner Postma, projectcoördinator bij AVc voor onder meer regelgeving en partsmarking.

Daling met 80%
Collega-organisaties uit Australië en Zuid-Afrika presenteerden tijdens de internationale bijeenkomst in Brussel, die de titel 'The Whole of Vehicle Marking by Microdotting' had gekregen, hun ervaringen met het microdotten van nieuwe auto's. Postma: "Australië is wat microdotten betreft het verst en heeft al heel goede resultaten behaald. BMW's, Porches en dergelijke worden daar standaard uitgerust met microdots en dat heeft nu al geleid tot een daling van het aantal diefstallen met tachtig procent. Nieuw-Zeeland heeft onlangs besloten het microdotten met ingang van 2008 verplicht te stellen en ook in Europa is iedereen overtuigd van nut en noodzaak van de dots. Enige partij die er geen heil in ziet, zijn de autofabrikanten en daarom hebben wij nu in samenwerking met een informele internationale werkgroep een voorstel tot verplichte invoering bij de Europese Commissie neergelegd."

Gedwongen wetgeving?
Volgens AVc wordt een auto zo'n zestig tot tachtig euro duurder als er microdots in worden gespoten. Deze dots, kleine puntjes met daarop het unieke identificatienummer (het chassisnummer) van een auto, worden op zo'n zevenduizend belangrijke plaatsen op de auto aangebracht, zodat deze altijd herkenbaar blijft en gevolgd kan worden. Postma en zijn collega's zijn inmiddels zo gecharmeerd van het moderne foefje in de strijd tegen autodiefstal, dat ze streven naar een verplichte invoering bij nieuwe auto's in de Europese Unie. "Als het niet vrijwillig kan, moet het op basis van Europese wetgeving worden afgedwongen", meent hij. "Het heeft namelijk geen enkele zin als alleen Nederland het doet. Een auto is binnen een paar uur de grens over en dan vind je hem, zonder goed voertuigvolgsysteem, echt niet zo één-twee-drie terug."

Verzekerd!, juli 2007