Gemeente Rotterdam

Nr. 139
13 juli 2007


- Onder embargo tot 16.30 uur in verband met perspresentatie en ondertekening-

Stationskwartier moet aantrekkelijk verblijfsgebied worden voor bedrijven én bezoekers

Wethouder Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening) heeft op vrijdag 13 juli samen met de directies van ING, Unilever, Groothandelsgebouw, LSI en Corio de gebiedsvisie 'WEENA | GLOCAL CITY DISTRICT' ondertekend. In de visie wordt richting gegeven aan de gezamenlijke toekomst en uitstraling van het Stationskwartier. De visie sluit aan op de kansen die de bouw van een nieuw station en mobiliteitscetnrum met de eerste HSL-knooppunt vanuit Europa biedt. Het stationskwartier moet bedrijven aantrekken die opereren in een internationaal netwerk maar een sterke lokale identiteit en basis hebben. Ook verschillende functies zoals werken, wonen, services en leisure bij elkaar komen. Zo wordt het stationskwartier een aantrekkelijk verblijfsgebied voor bedrijven, werknemers én bezoekers.

Rotterdam is het eerste station in Nederland aan de HSL-Zuid en is via dit Europees netwerk verbonden met Schiphol (19 minuten), Antwerpen, Brussel en onder andere Parijs en Londen. De toegankelijkheid van en naar Europa wordt aanzienlijk vergroot en Rotterdam krijgt een gezicht naar Europa. De Europese reiziger komt via Rotterdam de Randstadmetropool binnen. Deze ontwikkelingen zijn van belang voor het positioneren en benutten van kansen voor het gebied.

Door verschillenden functies te combineren moet het stationsgebied Rotterdam een nieuwe economische impuls geven. Zo wil de gemeente dat de plinten van kantoorgebouwen veel meer worden benut voor horeca, winkels of andere diensten in de vrijetijdssector. Het gebied moet zich ontwikkelen tot een prettig verblijfsgebied voor bedrijven, werknemers én bezoekers. Door die dichtheid is het dé plek waar onderlinge relaties en synergie tussen bedrijven bevorderd worden.

Het gebiedsconcept WEENA|GLOCAL CITY DISTRICT krijgt een plek in het stedenbouwkundig plan, dat nog dit jaar klaar is. Ook wordt marktonderzoek gedaan en een businessplan opgesteld, waarna marketing van het gebied volgt. Het Stationskwartier wordt in de Stadsvisie aangemerkt als één van de 13 VIP-gebieden. Dit zijn gebieden waar het college met voorrang in investeert omdat zij het belangrijkst zijn voor de realisatie van de doelen 'sterke economie' en 'aantrekkelijke woonstad'.

noot voor de redactie/