Gemeente Montfoort

Aanvullende informatie mbt raadsvergadering Montfoort 16 juli 2007

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

|Nr. 2007-74 (in te vullen door de griffie)                             |
|                                                                       |
|Datum: 29 juni 2007                                                    |
|                                                                       |
|Naam vragensteller: Progressief Akkoord                                |
|                                                                       |
|Vraag gericht aan: Het college                                         |
|                                                                       |
|Onderwerp: Noodlokalen BSO bij scholencomplex van Damstraat            |
|                                                                       |
|Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk/mondeling te|
|beantwoorden:                                                          |
|                                                                       |
|Komend schooljaar moeten de basisscholen naschoolse opvang mogelijk    |
|maken. Om dit te realiseren, zullen op het schoolplein van het         |
|scholencomplex aan de van Damstraat, twee containers geplaatst worden. |
|Eén bij de Howiblo en één bij de Hobbitstee.                           |
|De buitenspeelruimte wordt dus minder, en het aanzicht rommeliger      |
|                                                                       |
|Is hierover overleg geweest met omwonenden?                            |
|                                                                       |
|Gaat het om een tijdelijke voorziening?                                |
|                                                                       |
|Hoe lang blijven deze containers daar staan?                           |
|                                                                       |
|Wat wordt er gedaan aan de ruimtelijke inpassing?                      |
|                                                                       |
|Antwoorden:                                                            |
|Kern Kinderopvang is bezig met het ontwikkelen van een plan voor de    |
|Buitenschoolse opvang (BSO) nabij het scholencomplex. Dit plan is nog  |
|niet gereed. In de tweede week van juli bespreekt Kern Kinderopvang het|
|plan eerst met de scholen in het scholencomplex. Afhankelijk daarvan   |
|wordt daarna een verzoek om een tijdelijke bouwvergunning ingediend.   |
|Voor de verlening van de bouwvergunning moet een vrijstellingsprocedure|
|op grond van artikel 17 WRO worden gevolgd. Nadat een plan is ingediend|
|kunnen de omwonenden worden geïnformeerd en daarna overleg worden      |
|gevoerd.                                                               |
|                                                                       |
|Het eventueel plaatsen van units voor de BSO is een tijdelijke         |
|oplossing. Kern Kinderopvang, de scholen en de gemeente streven naar   |
|een structurele oplossing. De vrijstelling kan conform artikel 17 lid 1|
|WRO ten hoogste een termijn van vijf jaren belopen. Een permanente     |
|voorziening wordt ook in het kader van de toekomst van het             |
|scholencomplex onderzocht.                                             |
|                                                                       |
|Over de ruimtelijke inpassing kan nog worden opgemerkt dat de pleinen  |
|van de scholen van het scholencomplex vergeleken met de norm fors      |
|groter zijn. De ruimte kan voor plaatsing van een of twee BSO-units    |
|geen formele belemmering zijn.                                         |
|                                                                       |
|                                                                       |
|Beantwoording voor: Maandag 2 juli 2007                                |
|                                                                       |
|Ondertekening  Marieke Lejeune                                         |

-----------------------
2


---- --
Aanvullingsvoorstel c.q. wijzigingsvoorstel

met betrekking tot raadsvoorstel 2007/46:
Bouwverordening Montfoort 2007

artikel 5.1.2

1. Indien de toegang van een gebouw meer dan .. meter is verwijderd van een openbare weg, moet een verbindingsweg tussen die toegang en het openbare wegennet aanwezig zijn die geschikt is voor verhuisauto's, vuilnisauto's, ziekenauto's, brandweerauto's en het overige te verwachten verkeer, tenzij de aard, de ligging en het gebruik van het gebouw zulks niet vereisen. Wordt gewijzigd als volgt:

artikel 5.1.2

1. Indien de toegang van een gebouw meer dan 10 meter is verwijderd van een openbare weg, moet een verbindingsweg tussen die toegang en het openbare wegennet aanwezig zijn die geschikt is voor verhuisauto's, vuilnisauto's, ziekenauto's, brandweerauto's en het overige te verwachten verkeer, tenzij de aard, de ligging en het gebruik van het gebouw zulks niet vereisen.

Burgemeester en Wethouders van Montfoort,

Mw. drs. B.R.M. Kleuskens de heer E.L. Jansen BA
Loco-secretaris burgemeester


-----------------------

45


---- --
SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

|Nr. 2007-75 (in te vullen door de griffie)                              |
|                                                                        |
|Datum: 29 juni 2007                                                     |
|                                                                        |
|Naam vragensteller: de heer W. van der Stok                             |
|                                                                        |
|Vraag gericht aan:college                                               |
|                                                                        |
|Onderwerp: bouw starterswoningen                                        |
|                                                                        |
|Het college wordt verzocht de volgende vraag/vragen schriftelijk te     |
|beantwoorden:                                                           |
|                                                                        |
|Heeft de verantwoordelijk wethouder kennis genomen van het artikel in   |
|het AD van dinsdag 26 juni over  starterswoningen onder het kopje "     |
|Gemeente houdt bouw starterswoningen tegen "                            |
|is het juist dat het verzoek tot de bouw van starterswoningen op de     |
|locatie van het voormalige postkantoor  is afgewezen?                   |
|als dit zo is, kan de wethouder uitleggen wat hem tot deze afwijzing    |
|heeft doen besluiten?                                                   |
|is de wethouder bereid zich tot het uiterste in te spannen om de bouw   |
|van starterswoningen te realiseren en hoe gaan we dit bereiken?         |
|hoe staat de wethouder tegenover het verstrekken van speciale           |
|startersleningen en wat zijn de mogelijkheden?                          |
|kan de raad via de Nieuwsbrief over het project voormalige postkantoor  |
|op de hoogte worden gehouden.                                           |
|                                                                        |
|                                                                        |
|Beantwoording:                                                          |
|Ja                                                                      |
|Ja                                                                      |
|Er is geen oplossing voor de parkeerproblematiek op eigen terrein. Men  |
|wil dit oplossen door op het terrein van de voormalige pastorie         |
|parkeerplaatsen aan te leggen. De locatie van de voormalige pastorie zou|
|qua ontwikkeling in zijn geheel moeten worden bezien, vanaf de          |
|voormalige pastorie tot de locatie van het voormalige busstation. Om die|
|reden is het niet wenselijk een gedeelte te gebruiken als               |
|parkeerterrein.                                                         |
|Die inspanningen zijn er. Naast starterswoningen hebben ook             |
|seniorenwoningen prioriteit. De locaties Miep Giesstraat, Anne Franklaan|
|en Hofland Oost zijn hiervoor geschikt.                                 |
|De mogelijkheden voor startersleningen worden momenteel ambtelijk       |
|onderzocht. Er wordt een vergelijking gemaakt van startersleningen en   |
|andere vormen van woonvarianten, zoals Koopgarant, Koophuur en Koop     |
|Goedkoop wonen. Voor meer informatie kunt u terecht op :                |
|http://www.sev.nl/publicaties/publicaitem.asp?id_publicatie_open=852&zoe|
|k=true&zoek_string=atlas  Hier kunt u de atlas koopvarianten downloaden.|
|Verder kunt u de startersregeling downloaden op:                        |
|http://www.svn.nl/site/nl-nl/GemeenteProvincieRijk/Startersregeling/Intr|
|oductie+Startersregeling.htm                                            |
|Er is geen project voormalig postkantoor. Het principeverzoek is        |
|afgewezen. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn ten aanzien van de locatie |
|zullen wij u daarover informeren.                                       |
|                                                                        |
|                                                                        |
|                                                                        |
|                                                                        |
|                                                                        |
|Beantwoording voor: vrijdag 6 juli 2007                                 |
|                                                                        |
|Ondertekening                                                           |

-----------------------


2


---- --
Aanvullingsvoorstel c.q. wijzigingsvoorstel

met betrekking tot raadsvoorstel 2007/ 44:
Aanzuivering eigen vermogen De Sluis Groep (DSG)

Het eigen vermogen van De Sluis Groep (DSG) bedraagt op 31 december 2006 E 10.253.000,- negatief.

Het Dagelijks Bestuur en Raad van Commissarissen zijn van mening, dat een snellere sanering van het negatief eigen vermogen de voorkeur verdient. Ook de Provincie Utrecht is van mening dat het negatief eigen vermogen in een kortere periode gesaneerd zou moeten worden.

Voorgesteld wordt om te komen tot een versneld herstel van de eigen vermogenspositie met als uitgangspunt herstel van de eigen vermogenspositie uiterlijk in 2013. Dit gebeurt onder andere door de jaarlijkse bijdragen van de gemeenten van 2008 t/m 2017 in één keer te betalen.

Aanvullende berekeningen van de bijdragen aan De Sluis: De gemeenten Bodegraven, Montfoort en Woerden voldoen (per 1 januari 2008) aan De Sluis de contante waarde (berekend tegen 4%) van hun nominale gemeentelijk bijdrage over een periode van tien jaar. De gemeente Oudewater heeft recent aangegeven ook hun bijdrage in één keer te willen voldoen.

Voor de bepaling van de bijdrage in één keer per gemeente is de verdeelsleutel van toepassing zoals die in 2003 is afgesproken: . Woerden 59%.
. Bodegraven 18%
. Montfoort 14%
. Oudewater 9%

Na tien jaar, gerekend vanaf 2008, bedraagt de eenmalige bijdrage van de gemeente:

Vorenstaande bijdrage van de gemeente Montfoort is als volgt tot stand gekomen:

Gemeentelijke bijdrage over 2007 en de verdeelsleutel Het bestuur van de Sluis heeft vastgesteld dat de gezamenlijke gemeentelijke bijdrage vanaf 2007 structureel E 650.000,- per jaar dient te bedragen. In de begroting 2007 van Montfoort is rekening gehouden met een bijdrage van E 51.000,-. Dit was omdat ten tijde van het opstellen van de begroting 2007 door Montfoort ervan uitgegaan werd dat de nieuwe gemeenschappelijke regeling zou worden vastgesteld en dat dan de nieuwe verdeelsleutel op basis van het aantal WSW-ers van kracht zou worden. Het bestuur heeft later besloten om het herstelplan op te stellen en uit te gaan van de oude verdeelsleutel uit 2003. De redenering hierbij was dat het immers ging om financiële problemen die in het verleden waren ontstaan. Voor Montfoort betekende dit besluit dat in de begroting 2007 een te laag bedrag was opgenomen. Daarom dient eenmalig een bedrag van E 40.000.- te worden bijgeraamd in de najaarsrapportage 2007 om te komen tot de gevraagde bijdrage van E 91.000.-.

Voordeel in de (meerjaren-) exploitatie

Voorgesteld wordt de eenmalige bijdrage van E 771.000,- ten laste te brengen van de algemene reserve. De rente van de algemene reserve wordt jaarlijks toegevoegd aan de (meerjaren-) exploitatie. Het omslagpercentage voor de rentetoerekening is in Montfoort vastgesteld op 5% (In Woerden wordt 4% gehanteerd, zoals uit het bovenstaande rekenvoorbeeld blijkt.) Door het onttrekken van het bedrag van E 771.000,- aan de algemene reserve wordt de rente-opbrengst structureel E 38.550.- lager. Maar omdat in de (meerjaren-) exploitatie de structurele bijdrage aan De Sluis van E 51.000,- vervalt levert de afkoop van de bijdrage aan De Sluis een voordeel op van E 12.450,- structureel per jaar. ( E 51.000.- - E 38.550.- = E 12.450.-). Mochten er nog financieel technische vragen zijn, dan verzoeken wij deze te stellen aan het sectorhoofd middelen Dhr. van Irsen, tel: 0348 - 476 482 of hvanirsen@montfoort.nl.

Burgemeester en Wethouders van Montfoort,

Mw. Drs. B.R.M. Kleuskens de heer E.L. Jansen BA
Loco-secretaris burgemeester


-----------------------


3


---- --
Aanvullingsvoorstel

met betrekking tot raadsvoorstel 2007/40
Raadsvoorstel Verordening Cliëntenparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Montfoort

Tijdens de vergadering van de raadscommissie van 2 juli 2007 is een aantal aanvullende vragen gesteld over de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Schriftelijke beantwoording is toegezegd.

Vraag

Wat is een zelforganisatie?

Antwoord

Een organisatie die opgericht en bestuurd wordt om de belangen te behartigen van bepaalde groepen in de samenleving.

Vraag

Hoe is de communicatie en de samenwerking met de uitvoerende afdeling in Woerden?

Antwoord

Goed. Grootste probleem betreft niet de communicatie en de samenwerking met de IASZ. Het grootste probleem betrof het opzetten van een nieuwe afdeling sociale zaken werkzaam voor 5 gemeenten en waarin 3 gemeenten tevens de WMO taak hebben ondergebracht. Hieraan is met grote inzet gewerkt. Daarbij werd de prioriteit gelegd op de primaire processen richting klant. De secundaire processen, zoals managementinformatie hebben vertraging opgelopen.

Vraag

Is er wel sprake van een pro-actieve houding van de wethouder?

Antwoord

Ja. Mede door bestuurlijke druk vanuit Montfoort ligt er nu een managementrapportage over de WMO voor u ter inzage. Daarnaast is door Montfoort sterk aangedrongen op het houden van een nulmeting klanttevredenheid, voordat de WMO van kracht werd.

Vraag

Is een wachttijd van 5,5 week niet te lang?

Antwoord

Nee. Circa 80 tot 85% van alle aanvragen worden op dit moment binnen de gestelde wettelijke termijn van 8 weken verstrekt. Als de wettelijke termijn overschreden wordt is er sprake van complexe meervoudige aanvragen waarvoor meerdere externe adviezen moeten worden gevraagd (o.a. woningaanpassingen). Dit kost soms zoveel tijd dat niet binnen de wettelijk termijn van 8 weken geleverd kan worden. Dit is altijd al zo geweest. Eenvoudige en enkelvoudige voorzieningen daarentegen worden standaard binnen een termijn van 4 weken afgehandeld. In geval er sprake is van een crisissituatie wordt direct handelend opgetreden.

Vraag

Hoe staat het met het personeel van het IASZ; is er sprake van onderbezetting en extra inhuur?

Antwoord

Bij de start van de nieuwe organisatie was er sprake van vacatures. Deze zijn inmiddels allemaal opgevuld. Gelijktijdig is de afdeling helaas geconfronteerd met een aantal langdurige ziektegevallen en bleken er aanzienlijk meer aanvragen om hulp bij het huishouden te zijn ingediend dan geraamd. Dit heeft geleid tot een bovennormale werkdruk voor het personeel en de inzet van externe krachten. Er wordt thans nog vanuit gegaan dat dit binnen de afgesproken financiële kaders kan worden opgelost.

Burgemeester en Wethouders van Montfoort,

Mw. drs. B.R.M. Kleuskens de heer E.L. Jansen BA loco-secretaris burgemeester


-----------------------


2


---- --
Aanvullingsvoorstel c.q. wijzigingsvoorstel

met betrekking tot raadsvoorstel 2007/ 44:

1. Kennisnemen van het ontwerp-besluit van het college tot mede oprichting van de Gebiedscommissie De Utrechtse Waarden
2. Het gebiedsprogramma 2007-2013 goedkeuren

Dit aanvullingsvoorstel behandelt de vragen die in de raadscommissievergadering van 2 juli 2007 zijn gesteld over de oprichting van de Gebiedscommissie De Utrechtse Waarden en het gebiedsprogramma.


1. Nadere uitleg over de financiële consequenties

Aan het Gebiedsprogramma 2007-2013 zijn geen structurele financiële verplichtingen verbonden. De gemeenteraad spreekt met het goedkeuren van het Gebiedsprogramma wel de intentie uit om dekking te vinden voor het realiseren van de doelen uit het Gebiedsprogramma.

Jaarlijks wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld. Dit doorloopt de volgende procedure: a. Aan het begin van het jaar maakt het projectteam van de Gebiedscommissie een concept uitvoeringsprogramma. Het concept uitvoeringsprogramma bestaat uit concrete projecten in het buitengebied die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het Gebiedsprogramma. Bij elk project is een kostenraming gemaakt. b. Het concept uitvoeringsprogramma wordt aan de stuurgroep van de Gebiedscommissie voorgelegd ter goedkeuring. c. Nu kunnen zich drie dingen voordoen:
a. Het concept uitvoeringsprogramma heeft wel personele en/of financiële consequenties voor Montfoort en zijn niet in de begroting opgenomen. In dat geval wordt het concept uitvoeringsprogramma aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. b. Het concept uitvoeringsprogramma heeft wel personele en/of financiële consequenties voor Montfoort, maar zijn wel in de begroting opgenomen. In dat geval opereert het college binnen het vastgestelde beleid en stuurt het college het uitvoeringsprogramma alleen ter informatie naar de raad. c. Het concept uitvoeringsprogramma heeft geen personele en/of financiële consequenties voor Montfoort. In dat geval stuurt het college het uitvoeringsprogramma alleen ter informatie naar de raad. d. Het uitvoeringsprogramma wordt uitgevoerd.


2. Wie en wat gaat er op in de Gebiedscommissie

Er is een aantal lopende projecten in het gebied. Wij streven er naar om alle projecten onderdeel uit te laten maken van de Gebiedscommissie. Dat is het meest efficiënt. Dat betekent in de praktijk dat er nog maar één stuurgroep zal zijn in het gebied en alle projecten integraal worden uitgevoerd onder regie van de gebiedscommissie.

Op dit moment is het echter nog niet mogelijk om alle projecten geheel onder te brengen bij de Gebiedscommissie. Hieronder worden de gebiedsgerichte plannen genoemd en de wijze waarop ze in de Gebiedscommissie opgenomen worden.

Landschapsontwikkelingsplan (LOP) Groene Driehoek en bijbehorend Uitvoeringsprogramma Maakt geheel onderdeel uit van het Gebiedsprogramma.

Marketingplan Lopikerwaard 2006-2013
Maakt geheel onderdeel uit van Gebiedsprogramma.

Project Linschoterwaard
Het project maakt geheel onderdeel uit van het Gebiedsprogramma. De stuurgroep Linschoterwaard blijft nog wel bestaan omdat dit project midden in de uitvoering zit en op dit moment nog een sneller tempo heeft dan de gebiedscommissie.

Integraal Ontwikkelingsperspectief Hollandse IJssel, meer dan water (IOP) De projecten die op het grondgebied in De Utrechtse Waarden betrekking hebben zijn in het Gebiedsprogramma opgenomen (het functioneren van de Hollandse IJssel als ecologische verbindingszone en het herstel van het jaagpad als recreatieve verbinding). Het bleek op dit moment niet haalbaar het hele IOP onder te brengen omdat er ook projecten buiten het grondgebied van De Utrechtse Waarden in zitten. Daarom blijft de stuurgroep en projectgroep van het IOP vooralsnog bestaan.

Uitvoeringsprogramma Groene Hart 2007-2013
Maakt geheel onderdeel uit van het Gebiedsprogramma.

LEADER Ontwikkelingsprogramma Weidse Veenweiden, deelprogramma Groene Driehoek. Het Ontwikkelingsprogramma Weidse Veenweiden, deelprogramma Groene Driehoek (vaststelling zomer 2007) zal aan het Gebiedsprogramma worden toegevoegd. De Plaatselijke Groep LEADER blijft vooralsnog bestaan. Ze adviseert de gebiedscommissie welke LEADER projecten in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma opgenomen moeten worden.

Tot slot nog de deelnemende partijen in de projectgroep van de Gebiedscommissie: De portefeuillehouders van de overheden vormen de Stuurgroep

|Sector           |Organisatie                            |
|Overheden        |Gemeente Lopik                         |
|                 |Gemeente Oudewater                     |
|                 |Gemeente Montfoort                     |
|                 |Gemeente IJsselstein                   |
|                 |HDSR                                   |
|                 |Prov. Utrecht (geen stemrecht)         |
|Agrarische sector|LTO (2 vertegenwoordigers)             |
|Natuur           |Agr. Natuurver. Lopikerwaard           |
|                 |Agr. Natuurver. De Lange Ruige Weide   |
|Landschap en     |Werkgroep Behoud Lopikerwaard          |
|cultuurhistorie  |Landschapsbeheer Utrecht               |
|Bedrijfsleven    |Kamer van Koophandel Utrecht           |
|                 |Ondernemersverenigingen Lopik,         |
|                 |Oudewater, Montfoort                   |
|Recreatie        |Recreatieschap Stichtse Groenlanden    |
|                 |VVV Het Groene Hart                    |
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders

mevrouw drs. B.R.M. Kleuskens de heer E.L. Jansen BA loco-secretaris burgemeester


-----------------------


3


---- --
Aanvullingsvoorstel c.q. wijzigingsvoorstel

met betrekking tot raadsvoorstel 2007/ 43:
Realisatie nieuwe begraafplaats in Montfoort.

Tijdens de vergadering van de raadscommissie van 2 juli 2007 is een aantal aanvullende vragen gesteld over de realisatie van een begraafplaats nabij Blokland.

Vraag: Sinds wanneer is het bekend dat er plannen zijn om op de locatie nabij Blokland een begraafplaats te realiseren. Antwoord: Op 1 maart 1982 heeft de gemeente een brief gestuurd naar de bewoners aan de zuidzijde van de Maarschalklaan en de G. van Voorst van Beeststraat, zijnde de op dat moment meest zuidelijke bebouwing van de wijk Hofland. In deze brief wordt inzicht gegeven in de plannen die daarvoor in de commissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken besproken zijn over de aanleg van een begraafplaats in het gebied tussen Hofland en Blokland.

Vraag: De heer Verkaik wijst nog op het voorontwerp plan ruilverkaveling Lopikerwaard uit 1976. Daarin was het Hofland (gebied tussen provinciale weg, bovenkerkweg, Blokland en Benedenkerkweg) voor het niet bebouwde deel aangegeven als bosgebied. Voor de bestemming is door de gemeente Montfoort een aanvraag ingediend middels artikel 19 WRO om een deel daarvan alsnog te mogen bebouwen. Dat is ook zo uitgevoerd maar de provincie heeft de toestemming gegeven onder de voorwaarde dat het nooit bebouwd mag worden. Wat zijn de vooraarden die door de provincie zijn gesteld bij de vrijstelling? Antwoord: De hieronder weergegeven passage uit de toelichting op het bestemmingplan "Blokand", vastgesteld door de raad op 25 maart1985, geeft antwoord op de gestelde vraag. Het mag duidelijk zijn dat er sprake is van woningbouw in het gebied tussen de wijk Hofland en de Bloklandseweg, dat is aangewezen in het ruilverkavelingsplan als park-bos "Hofland". In dit opzicht heeft uitvoerig overleg plaatsgevonden tussen de gemeente en de Plaatselijke Commissie voor Ruilverkaveling over een oplossing, waarbij de verschillende belangen in alle evenwichtigheid zijn afgewogen. Dit overleg heeft geleid tot een overeenstemming welke is bevestigd van de zijde van de Plaatselijke Commissie voor Ruilverkaveling bij brief van 26 oktober 1982. In deze overeenstemming wordt uitgegaan van een beginsel-inrichting van het gebied, bevattende een verdeling van het gebied, bevattende een verdeling van het gebied voor woondoeleinden met een oppervlak van 1,9 ha., een begraafplaats van 1,8 ha.,beide grenzend aan de Bovenkerkweg en 8,7 ha. parkbos. Ook uit het voorbereidende overleg met de Provincie is gebleken, dat een dergelijke optie - zij het in detail afwijkend van het Streekplan - in beginsel als aanvaardbaar zou kunnen worden beschouwd. Een daartoe strekkend bestemmingsplan zal op korte termijn worden voorbereid.

Burgemeester en Wethouders van Montfoort,

mevrouw drs. B.R.M. Kleuskens de heer E.L. Jansen BA loco-secretaris burgemeester


-----------------------

2

Gemeente Montfoort - Kasteelplein 5 - 3417 JG Montfoort - Postbus 41 - 3417 ZG Montfoort - T 0348-476457 - M 06-54995911 - F 0348-474214 - www.montfoort.nl


---- --