Time : 11:35:00
Date : 19 July 2007
Sender Name: Creatief

Topkunstenaar Liu Yujun in Knokke

Dankzij zijn Kunstgallerij in New York weet Robinsons Art Gallery de Chinese
Topkunstenaar Liu Yujun Exclusief naar België te halen.

In de reeks schilderijen van Liu Yujun met als titel "Unidentified Liquid"
wordt de meeste ruimte ingenomen door afbeeldingen van vrouwen, die het temperament van traditionele Chinese vrouwen en het karakter van moderne Chinese stadbewoonsters combineren.

Vanuit het perspectief van de artistieke expressie combineert Liu Yujun opnieuw de oudste artistieke methodes met de populairste uitdrukkingsvormen uit de moderne tijd. Erg kenmerkend in de schilderijen van deze reeks is het voorkomen van een blauwe vloeistof in verschillende vormen waarvan de betekenis mysterieus en ambigu lijkt te zijn.

Robinsons Art Gallery bevindt zich sinds 1989 in Knokke. De Gallerij is vooral gekend om de verkoop van bekende COBRA-kunstenaars, zoals Corneille, Asger Jorn, Pierre Aléchinsky, Karel Appel, en Christian Dotremont.
Dankzij de Gallerij in New York werden meerdere internationale kunstenaars aangetrokken.

Zo krijgt Robinsons Art Gallery ook de gelegenheid om deze Chinese topkunstenaar voor de eerste maal exclusief in België tentoon te stellen
vanaf 21 juli 2007
te Knokke-Zoute,
Zeedijk 757A.
Tel. : 050/60 18 36

(voor fotomateriaal contacteer: 056/650431 of ludovic@creatief.be)

De implicaties van 'mooie vrouwen'
Een beoordeling van Liu Yujun's Unidentified Liquid door Zou Yuejin

In de reeks schilderijen van Liu Yujun met als titel Unidentified Liquid wordt de meeste ruimte ingenomen door afbeeldingen van vrouwen die het temperament van traditionele Chinese vrouwen en het karakter van moderne Chinese stadbewoonsters combineren. In het bijzonder heeft Liu Yujun, door de vormen op onzichtbare wijze uit te vergroten en te wijzigen en door in twee tegenovergestelde richtingen te gaan uitweiden en synthetiseren, een reeks van unieke afbeeldingen van 'mooie vrouwen' gecreëerd. In de eerste richting spitst hij zich toe op het beeld van de hofdames uit het keizerlijke paleis, de traditionele Chinese schoonheden. Hiervoor nam Liu Yujun enkele karakteristieke eigenschappen over, zoals de schuine ogen met enkelvoudige oogleden en de klassieke kapsels in oude Chinese schilderijen van keizerlijke hofdames, om de eigenschappen van Chinese vrouwen te benadrukken. In de tegenovergestelde richting legde Liu Yujun speciaal de nadruk op de elegante maar koud aandoende gelaatstrekken van moderne stadbewoonsters, zoals de kille en onverschillige ogen, de zwaar opgemaakte lippen, de gladde en glanzende huid, de licht geopende en verleidelijke mond en de kenmerkende houdingen en uitdrukkingen. Ik veronderstel dat het net uit dat gezichtspunt is dat Liu Yujun op ingenieuze wijze de meest traditionele en de meest moderne esthetische elementen, twee volledig tegenovergestelde aspecten, integreert in de afbeeldingen van 'mooie vrouwen' in zijn schilderijen. Dat heeft duidelijk te maken met zijn diepe inzicht in en precieze weergave van zowel de geslachtskenmerken als de culturele aard van afbeeldingen van Chinese vrouwen. Vanuit het perspectief van de artistieke expressie combineert Liu Yujun in de reeks Unidentified Liquid opnieuw de oudste artistieke methodes met de populairste uitdrukkingsvormen uit de moderne tijd. Het valt op dat in elk van de schilderijen van deze reeks van Liu Yujun beelden voorkomen van een blauwe vloeistof in verschillende vormen. Deze beelden lijken abrupt te zijn, want ze hebben geen enkel logisch en semantisch verband met de afbeeldingen in de schilderijen. Bovendien stellen we vast dat Liu Yujun van de blauwe vloeistof een 'unidentified liquid' maakt om deze schilderijen, die hoofdzakelijk over Chinese vrouwen gaan, een naam te geven en daarmee in zekere zin het belangrijkste uit de weg gaat en bij het alledaagse blijft stilstaan. Misschien is het precies daar waar het probleem ligt. Door de blauwe vloeistof die niet dominant is in de werken 'unidentified liquid' te noemen en die als het thema van deze reeks schilderijen te beschouwen, ging Liu Yujun in zijn voornemen verder dan enkel de 'mooie vrouwen'. Liu Yujun gaf hiervoor een verklaring in A Painter's Oral Account : 'hier symboliseert de blauwe vloeistof een gevoel van onzekerheid'. Als we de semantische en esthetische relatie tussen verschillende beelden in deze reeks schilderijen in haar geheel beschouwen, stellen we vast dat deze blauwe vloeistof, die door Liu Yujun als het thema wordt beschouwd, inderdaad een belangrijke rol speelt bij de vaststelling van het esthetisch belang en van de betekenis van de schilderijen. De reden daarvoor is dat vanuit esthetisch oogpunt de blauwe vloeistof die plots uit het niets verschijnt de statische voorstelling vitaliteit en levendigheid verleent. De betekenis van de raadselachtige blauwe vloeistof lijkt mysterieus en ambigu te zijn, temeer omdat deze vloeistof geen enkel verband houdt met de afbeeldingen van mooie vrouwen. Misschien is het precies door deze niet te beschrijven betekenis dat Liu Yujun zelf de blauwe vloeistof ziet als een symbool van onzekerheid. Naar mijn mening echter is de betekenis van de blauwe vloeistof, die in de schilderijen of op het gezicht en het lichaam van de mooie vrouwen verschijnt, essentieel negatief. De verklaring van Liu Yujun zelf geeft slechts één visie weer uit de vele negatieve betekenissen. De reden hiervoor is dat wanneer we deze vele negatieve betekenissen bekijken, we ongetwijfeld landschappen ontdekken die niet zo mooi zijn als de 'mooie vrouwen' in de werken. Misschien is de werkelijkheid net het tegenovergestelde. De negatieve interpretaties belichaamd in de reeks Unidentified Liquid komen precies voort uit de ontkenning van schoonheid en resulteren in verschillende vormen van loochening van de moderne maatschappij en cultuur. Dat is volgens mij de echte betekening van de reeks Unidentified Liquid en ook een punt van bijzondere betekenis en duidelijke waarde in de hedendaagse kunst.
18 april 2007 in Wangjing Garden