Ministerie van Economische Zaken


* Producten- en dienstenloket


Verplicht `bel me niet' register telemarketing


19-07-2007 | nieuwsbericht | onderwerp: Telecommunicatiebeleid,
Consumentenbeleid


Staatssecretaris Heemskerk gaat telemarketingbedrijven verplichten een
`bel me niet' register te raadplegen voor ze mensen thuis bellen. Dit
stelt hij in reactie op onderzoek van onderzoeksbureau SEO Economisch
Onderzoek.


Uit het onderzoek blijkt dat meer dan negentig procent van de
consumenten geen ongevraagde telefoontjes van aanbieders van goederen
of diensten wil. Daarnaast blijkt dat 56 procent van de ondervraagden
zich hiervan wil laten afsluiten.


Consumenten kunnen zich melden bij Stichting Infofilter als ze niet
langer door telemarketingbedrijven willen worden gebeld. Bedrijven
zijn echter niet verplicht om de bestanden van Infofilter te
gebruiken. Ook blijkt de stichting bij tweederde van de consumenten
onbekend. Al met al is het huidige systeem onvoldoende effectief.


Het nieuwe systeem dat Heemskerk voorstelt, verplicht de
telemarketeers het register te raadplegen voordat zij iemand bellen.
Ook moeten zij mensen voortaan actief de mogelijkheid aanbieden zich
af te melden voor ongevraagde telefoontjes. Consumenten kunnen zich
eenmalig aanmelden voor een plaats op de `bel me niet' lijst.


De staatssecretaris heeft de voorbereidingen voor een verplicht
register al in gang gezet. De OPTA lijkt de meest aangewezen
organisatie om het register in onder te brengen. De staatssecretaris
is van plan de maatregelen begin 2008 in werking te laten treden.


Meer informatie


* Onderzoek Telemarketing

19-07-2007 | kamerstuk | onderwerp: Telecommunicatiebeleid,
Consumentenbeleid | PDF document, 19 Kb

Tijdens de behandeling van de Begroting van het Ministerie van
Economische Zaken 2007 is toegezegd de Kamer schriftelijk te
informeren over de resultaten van het onderzoek naar telemarketing
en een kabinetsstandpunt in deze.

* Heemskerk stelt een verplicht `bel me niet register' voor
telemarketing in

19-07-2007 | persbericht | onderwerp: Telecommunicatiebeleid
Onder het eten, 's avonds laat, als je je kinderen op bed legt, op
je vaste telefoon en op je mobiel; meer dan negentig procent van
de consumenten zit niet te wachten op ongevraagde telefoontjes van
aanbieders van goederen of diensten (zgn. telemarketing).