en andere maatregelen zorgverzekering

Wetsvoorstel verzwaren incassoregime en andere maatregelen zorgverzekering

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Z/F-2785675

18 juli 2007

Met de brief van 23 mei 2007 (30 918, nr. 10) heb ik uw Kamer op de hoogte gebracht van de structurele maatregelen die ik voor ogen heb om wanbetaling binnen de zorgverzekering tegen te gaan. De structurele maaregel komt - in het kort - neer op het rechtstreeks op het inkomen van de wanbetaler (met een premie-achterstand van zes maandpremies) heffen van een vervangende nominale premie. Of deze maatregel werkt is afhankelijk van de samenstelling van de groep wanbetalers. Ten behoeve hiervan heb ik in mei 2007 het CBS verzocht een analyse hiervan te geven.

Tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel tot Wijziging van de Zorgverzekeringswet en andere wetten met het oog op het verzwaren van het premie-incassoregime en andere maatregelen om de werking van het met die wet en de Wet op de zorgtoeslag in het leven geroepen stelsel te optimaliseren (verzwaren incassoregime premie en nadere maatregelen zorgverzekering; Kamerstukken II, 2006/07, 30 918, nr. 2) heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de samenstelling van de groep wanbetalers.

Het CBS heeft 13 juli jl. een rapportage uitgebracht. Met deze brief informeer ik u kort over de resultaten.

Het CBS becijfert het aantal wanbetalers op 190.000 op 31 december 2006, dit is circa anderhalf procent van de Nederlandse volwassenen.

Het aantal van 190 duizend wanbetalers ligt lager dan het eerder aan u gerapporteerde aantal van 240 duizend wanbetalers op 1 januari 2007 (Kamerstukken II, 2006/07, 30 918, nr. 8). Het lagere aantal is toe te schrijven aan het feit dat zorgverzekeraars hun registraties hebben opgeschoond en er verzekerden zijn die ondertussen wél hun premie hebben betaald. Verder worden door het CBS alleen inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder meegeteld, die ingeschreven staan in een gemeente in Nederland.

Wanbetalers zijn er bij alle bevolkingsgroepen, maar niet in dezelfde mate. Ontvangers van een uitkering, éénoudergezinnen, ongehuwde stellen met kinderen en allochtonen zijn relatief vaak wanbetaler. Onder jongeren komen relatief meer wanbetalers voor dan onder ouderen.

Van de personen met een bijstandsuitkering had 4,5 procent de zorgverzekeringspremie minstens een half jaar niet betaald. Dat is drie keer zo veel als het gemiddelde van alle Nederlanders. Personen met een werkloosheidsuitkering zijn ruim twee keer zo vaak als gemiddeld wanbetaler. Van de 190 duizend wanbetalers heeft ongeveer 40 duizend een uitkering.

Onder alleenstaande ouders en ongehuwde partners in een gezin met kinderen bevonden zich twee keer zo veel wanbetalers als het gemiddelde voor heel Nederland. De partners in een gehuwd stel zonder kinderen zijn daarentegen veruit het minst geneigd om niet te betalen.

Eind 2006 had 3 procent van de allochtonen de premie voor de zorgverzekering minstens een half jaar niet betaald. Dat is bijna drie keer zo veel als bij autochtonen.

In de groep van 20-24-jarigen komen relatief gezien de meeste wanbetalers voor (2,9%). Naarmate men ouder wordt, daalt dit percentage. In de bevolkingsgroep van ouder dan 75 jaar is nog maar 0,1% wanbetaler.

Op de website van het CBS is de volledige rapportage te vinden.

Dit onderzoek geeft een goed inzicht in de samenstelling van de groep wanbetalers.
Er is nog wel een verdere analyse nodig naar de bronnen van inkomen en een onderzoek naar de hoeveelheid wanbetalers die een zorgtoeslag ontvangen.
Om nog meer zicht in het soort inkomensbron van wanbetalers te verkrijgen (naast de wanbetalers met een uitkering) heb ik het CBS verzocht een bestandskoppeling te maken tussen wanbetalers en het hebben van een vast inkomen dan wel vaste werkgever. Het antwoord op deze vragen is voor zowel de structurele als de tijdelijke maatregel `stopzetten zorgtoeslag' van belang.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink