M&R De Monchy voegt Jumbo bij Europees spellenhuis

19/07/2007 14:56



Capita B.V.



Spelletjesmaker slaat vleugels uit naar Zuid-Europa

Spelletjesmaker Jumbo heeft op 19 juli haar volledige verkoop aan M? De Monchy ondertekend. M? De Monchy is een Rotterdamse firma die al bijna veertig jaar actief is in de speelgoedsector. Met reeds het Spaanse Diset in haar bezit en een lange termijn strategische samenwerking met het Franse Nathan Jeux, bouwt de Rotterdamse investeerder actief aan een Europees spellen- en puzzelhuis. Het oer-Hollandse Jumbo wordt samen met de twee zusterspelbedrijven een sterke speler op de Europese licentiemarkt.

Geografisch sluiten de spellenuitgevers van M? De Monchy perfect op elkaar aan. Jumbo kan haar spellen nu naast Nederland, België, Duitsland en Engeland nog beter afzetten in Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal. "We kunnen zo'n kans niet voorbij laten gaan. Met deze stap gaat Jumbo een enorme internationale groei tegemoet. Straks wordt Stratego net zo geliefd bij Spaanse en Franse spelers als bij ons," aldus Ronald Pieters, algemeen directeur van Jumbo.

Het merk met de rode olifant blijft gewoon Jumbo heten en ook in de bedrijfsvoering zal weinig veranderen. Dirk van Wassenaer, algemeen directeur van M? De Monchy: "We zijn ontzettend blij dat we een sterk merk als Jumbo bij ons Europees spellenhuis kunnen voegen." De Nederlandse directie van Jumbo blijft voorlopig aan om de continuïteit te waarborgen.

Door de toetreding kan Jumbo een aantal mooie spellen en puzzels aan haar portfolio toevoegen, zoals het veel gespeelde Party & Co en een lijn educatief elektronisch speelgoed van Diset. Jumbo kan op haar beurt weer haar crossmediale ervaring met onder andere Stratego Mobile delen. Verder wordt de productie van de Jumbofabriek uitgebreid met spellen van Diset en Nathan Jeux.

Dat M? De Monchy zijn oog liet vallen op Jumbo is niet vreemd. De algemeen directeur is zelf een spelliefhebber en heeft grootse plannen met Jumbo. Van Wassenaer: "Diset en Jumbo hebben nu ieder een omzet van ruim dertig miljoen euro, over drie jaar moet dat samen honderd miljoen euro zijn. We zijn erg trots dat er vanuit Nederland geïnvesteerd is in een Europees spellen- en puzzelhuis."

Jumbo houdt zich sinds 1853 bezig met het bedenken, ontwikkelen en verkopen van spellen en puzzels. Het bedrijf is herkenbaar aan het logo met de rode olifant en onder meer bekend van spellen als Pim Pam Pet, Koetje Boe, Van Dale Familiespel en Ik leer-spellenreeks voor kinderen.