19-7-2007
Gewichtsstrategie nieuwe Mazda2
Met de geheel nieuwe Mazda2 is de ontwikkelingsafdeling van Mazda erin
geslaagd gestalte te geven aan het streven de nieuwe modellen lichter,
zuiniger en schoner te maken zonder daarbij concessies te doen aan
wegligging en veiligheid.
De nieuwe Mazda2 vormt op dit punt een mijlpaal: bijna 100 kg lichter
dan zijn voorganger zet de Mazda2 een punt achter de trend van
gewichtstoename met elke nieuwe generatie. Bovendien werden veiligheid
en rijplezier naar een nog hoger niveau getild. De gewichtsbesparing
komt voor 60 procent voor rekening van de lichtere body waarin lichte
maar ultrasterke staalsoorten zijn verwerkt die garant staan voor meer
carrosseriestijfheid en betere botsbestendigheid. Nog eens 20 procent
werd bespaard door bestaande onderdelen lichter te maken en de laatste
20 door de buitenafmetingen terug te brengen. De ontwerpers van de
Mazda2 verlaagden het gewicht door:
* staalsoorten met hoge en ultrahoge treksterkte voor een lichtere
(en sterkere) carrosserie te verwerken
* kortere en opengewerkte draagarmen voor de achterwielophanging te
gebruiken
* de motorkapvergrendeling en scharniering te verkleinen,
respectievelijk dunner te maken
* de voorste katalysator te laten vervallen (1.3 liter versie)
* de luchtinlaat naar de bovenkant van de radiateurkap te
verplaatsen (waardoor de resonator en keerplaat niet meer nodig
waren)
* de kabelboom in te korten
* de magneten in de portierluidsprekers te vervangen door exemplaren
van neodymium en de kunststofomlijsting enkelvoudig uit te voeren
* de auto 40 mm korter en 55 mm lager te maken dan zijn voorganger
Deze gewichtsbesparende maatregelen maken de nieuwe Mazda2 trendsetter
op het gebied van brandstofbesparing en lage CO2-uitstoot. Deze auto
heeft een verbruik dat tot de laagste in zijn klasse behoort (de
standaard 1.3 liter benzineversie heeft een gecombineerd verbruik van
slechts 5,4 liter per 100 km) en produceert daarbij slechts 129 g CO2
per km.
Mazda