Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 19 juli 2007

Winkeliers zorgen dat PINnen veilig blijft

Banken vergoeden schade consumenten door betaalpasfraude

De afgelopen weken is een criminele bende actief geweest met het frauderen met betaalpassen. Winkeliers hebben samen met Currence maatregelen getroffen om dit in de toekomst te voorkomen en te zorgen dat PINnen voor winkeliers en consumenten veilig blijft.

Begin deze week zijn winkeliers door Currence aangeschreven dat een bepaald type betaalautomaten eerder uit de roulatie moet omdat deze in toenemende mate doelwit van fraude is geworden. Currence adviseert ondernemers dringend zelf een aantal maatregelen te nemen om het frauderisico in te dammen.

In het belang van een veilig betalingsverkeer pakken winkeliers deze adviezen voortvarend op. Zij vinden het belangrijk dat consumenten veilig kunnen blijven PINnen en zich geen zorgen hoeven te maken over de saldi op hun bankrekeningen. Dat hoeft ook niet, want banken hebben consumenten toegezegd dat zij in geval van fraude schadeloos gesteld worden. PINnen blijft een veilig betaalproduct.

Dit zegt het Platform Detailhandel Nederland in reactie op de publicaties over PINfraude van de afgelopen dagen. Het Platform Detailhandel Nederland rekent erop dat de politie en het Openbaar Ministerie de hoogste prioriteit geven aan de opsporing en vervolging van de verantwoordelijke bende. Het Platform Detailhandel Nederland vindt verder dat banken haast moeten maken met het verstrekken van passen aan consumenten waar het PINnen in een chip zit, waardoor de passen niet meer te 'skimmen' zijn.

----------

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.



Ingezonden persbericht