Koe Leentje geeft startschot voor BoerderijUitje.nl

19/07/2007 09:15



Boerderijuitje.nl



"Wil jij je collega's te grazen nemen? Zet ze dan om 6.00 uur 's ochtends onder de koeien!" Met deze radiocommercial gaat donderdag 19 juli BoerderijUitje.nl van start, een nieuwe franchise-formule voor boeren die bedrijfsuitjes aanbieden op hun boerderij. Koe Leentje geeft donderdagmiddag in Brabant het startschot voor het nieuwe concept door met haar poot te klikken op een levensgrote computermuis.

Waardering boeren
Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat Nederlanders de boeren een warm hart toe dragen. Nederlanders zijn overtuigd van de goede zorg van boeren voor hun koeien en vrijwel iedereen vindt het belangrijk dat koeien in de zomerperiode buiten in de wei kunnen lopen. Ook uitjes op de boerderij worden steeds populairder in Nederland, vertelt initiatiefnemer en directeur Dennis Hurkmans van boekingssite www.boerderijuitje.nl. Zijn organisatie speelt in op deze 'boerderij-hype'. Hurkmans, voormalig politiek adviseur van landbouwminister Cees Veerman, noemt zakelijk toerisme op het platteland 'big business'.

Met de zaak naar de boerderij
BoerderijUitje.nl biedt bedrijfsuitjes op de boerderij aan zoals de 'melkclinic', de 'boerenmeerkamp', de workshop 'koevlaai maken' of een 'boerenlied opnemen' in de hooiberg. BoerderijUitje.nl richt zich uitsluitend op de zakelijke markt. Deelnemers gaan allemaal gekleed in overall en klompen. "In overall en klompen is iedere werknemer van een bedrijf gelijk. Dat leidt tot een unieke sfeer". Er zijn volgens Hurkmans wel boeren die uitjes op het platteland aanbieden, maar het aanbod voor bedrijfsuitjes is volgens hem nog zeer beperkt. "De meeste boeren mikken met hun aanbod en prijsstelling op de onderkant van de markt. Zakelijke gasten zijn echter minder geĂŻnteresseerd in de prijs van een bedrijfsuitje, maar willen verzekerd zijn van kwaliteit en een professionele organisatie. Met name daar ontbreekt het nog wel eens aan".

Gegarandeerde kwaliteit
BoerderijUitje.nl wil die kwaliteit en professionaliteit garanderen. Hurkmans: "De franchise-boeren betalen 5.000 euro om in te stappen in de onderneming en schaffen voor een vergelijkbaar bedrag materialen aan voor de activiteiten. De omzet is voor zeventig procent voor hen." BoerderijUitje.nl zorgt voor offertes, boekingen, facturen en promotie. Deelname aan de formule is volgens Hurkmans gebonden aan strenge voorwaarden: "Niet elke boer kan mee doen. We bekijken of kandidaten geschikt zijn voor het gastvrijheidsvak. Daarnaast beoordelen we de boerderij en de bedrijfsvoering. De boerderijen moeten in een mooie omgeving liggen en een historisch erf hebben. Daarnaast is weidegang van de koeien een belangrijk aspect."

Goed initiatief
BoerderijUitje.nl wordt sectorbreed gesteund. De organisatie is beoordeeld door de Innovatieagenda Melkveehouderij. Deze innovatieagenda is een initiatief van LTO Nederland samen met het productschap Zuivel en het ministerie van LNV. De betrokken partijen zijn van oordeel dat BoerderijUitje.nl van belang is voor de verdere ontwikkeling van de melkveehouderij in Nederland.

Reconstructie
Ook de provincie Noord-Brabant, de eerste provincie waar de formule van start gaat met drie vestigingen (in Aarle-Rixtel, Beers en Schijf), is enthousiast. De provincie verstrekte het project een subsidie in het kader van de reconstructie van het landelijk gebied. Reconstructie betekent herinrichting van het buitengebied. Een belangrijk uitgangspunt voor de reconstructie is dat de verbetering van de kwaliteit van natuur, landschap en milieu samengaat met verbeteringen op sociaal en economisch vlak. "BoerderijUitje.nl sluit nauw aan bij de reconstructie-doelstellingen die zijn geformuleerd bij het thema recreatie en toerisme", vertelt Hurkmans. "De provincie Noord-Brabant heeft het project beoordeeld als innovatief omdat gekozen wordt voor een nieuwe samenwerkingsvorm op het gebied van dagrecreatieve arrangementen op de boerderij." BoerderijUitje.nl mikt uiteindelijk op vijf deelnemende melkveehouderijen in Brabant. De bedoeling is dat de rest van Nederland volgt.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.boerderijuitje.nl