Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Winkeliers zorgen dat PINnen veilig blijft

Datum: 19/07/2007

Banken vergoeden schade consumenten door fraude

De afgelopen weken zijn criminelen actief geweest met het frauderen met betaalpassen. Winkeliers hebben samen met Currence maatregelen getroffen om dit in de toekomst te voorkomen, en te zorgen dat PINnen voor winkeliers en consumenten veilig blijft.

Begin deze week zijn winkeliers door Currence aangeschreven dat een bepaald type betaalautomaten eerder uit de roulatie moet omdat deze in toenemende mate doelwit van fraude zijn geworden. Currence adviseert ondernemers dringend zelf een aantal maatregelen te nemen om het frauderisico in te dammen.
Winkeliers pakken deze adviezen voortvarend op in het belang van een veilig betalingsverkeer. Zij vinden het belangrijk dat consumenten veilig kunnen blijven PINnen en zich geen zorgen hoeven te maken over de saldi op hun bankrekeningen. Dat hoeft ook niet, want banken hebben consumenten toegezegd dat zij ingeval van fraude schadeloos gesteld worden. PINnen blijft een veilig betaalproduct.

Dit zegt het Platform Detailhandel in reactie op de publicaties over PINfraude van de afgelopen dagen. Het Platform Detailhandel rekent erop dat politie en het Openbaar Ministerie de hoogste prioriteit geven aan de opsporing en vervolging van de verantwoordelijke bende. Het Platform Detailhandel vindt verder dat banken haast moeten maken met het verstrekken van passen aan consumenten waar het PINnen in een chip zit, waardoor de passen niet meer te skimmen zijn.

BRON: Platform Detailhandel