Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 20 juli 2007

Betere overgang van school naar werk voor jongeren met autisme

Zeven Vlaamse secundaire scholen onderzoeken vanaf volgend schooljaar hoe de kansen op werk voor leerlingen met autisme kunnen verhogen. Dat kan bijvoorbeeld met studiekeuze- en stagebegeleiding en via contacten met werkgevers. De pedagogische begeleidingsdiensten zullen de scholen hierin ondersteunen. De lijst met deelnemende scholen is vandaag goedgekeurd door de Vlaamse Regering, onderwijsminister Frank VANDENBROUCKE trekt hiervoor 616.000 euro uit voor het schooljaar 2007-2008. De financiering gebeurt met een percentage op de winsten van de Nationale Loterij.

Het aantal leerlingen waarbij autisme is vastgesteld, is de voorbije jaren fors gestegen. Leerlingen met deze ontwikkelingsstoornis gedragen zich 'ongewoon' in de omgang. Ze kunnen zich moeilijk inleven in de situatie van anderen, integreren zich moeizaam in de klasgroep en hebben het moeilijk met veranderingen en wisselingen. Ze vertonen vaak stereotiep gedrag of hebben een uitgesproken interesse voor één welbepaald onderwerp. Hoewel autisme vaak samengaat met een verstandelijke handicap, kunnen ook kinderen met een normale intelligentie autistisch zijn.

In het Vlaamse onderwijs is de voorbije jaren al heel wat ervaring opgebouwd over de omgang met autistische leerlingen. In vier scholen voor buitengewoon basisonderwijs en twee scholen voor buitengewoon secundair onderwijs werd een pilootproject gestart dat liep van 2003 tot 2006. In de projecten is vooral gezocht naar manieren om het onderwijsaanbod beter af te stemmen op kinderen met autisme. Via een netoverschrijdend aanbod aan deze scholen werden ook andere scholen aangezet om aandacht te hebben voor autisme. Leraren bouwden hierdoor basiskennis op over de stoornis en het schoolteam leerde oog te hebben voor een veilige en voorspelbare leeromgeving. Dankzij deze projecten verduidelijken heel wat scholen nu opdrachten voor leerlingen met autisme met dag- en weekschema's, takenborden en pictogrammen.

Bij de evaluatie van de projecten bleken tot nu toe vooral basisscholen geïnteresseerd. Secundaire scholen werden te weinig bereikt. Daarom richt minister Vandenbroucke de nieuwe projecten op het secundair onderwijs. De aandacht gaat vooral naar stages en doorstroming naar tewerkstelling. Wetenschappelijk onderzoek wees namelijk uit dat maar 30 % van de normaal begaafde volwassenen met autisme aan het werk is. Via studiekeuze- en stagebegeleiding, contacten met werkgevers en extra aandacht voor doorstroming naar tewerkstelling zullen de projectscholen naar een afdoende aanpak zoeken. Ze worden in deze opdracht bijgestaan door de pedagogische begeleidingsdiensten. Uiteindelijk moeten de projecten concrete instrumenten en draaiboeken opleveren die andere scholen kunnen ondersteunen in hun aanpak van leerlingen met autisme.

U vindt in bijlage een lijst met de secundaire scholen en pedagogische begeleidingsdiensten die instappen in het project.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke
Tel: 02 552 68 00
GSM: 0476 60 02 15
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be