Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Ede, 21 juli 2007

6e Nationale Ballonnendag voor War Child groter dan ooit

170 vakantieparken in Nederland laten meer dan 80.000 ballonnen tegelijk op

Donderdag 26 juli wordt door Footzy.nl - de officiële website van de Nederlandse recreatiesector - de 6e Nationale Footzy Ballonnendag voor War Child Nederland georganiseerd. Op bijna 170 campings, bungalowparken, attractieparken en zwembaden in heel Nederland kunnen de bezoekers voor één euro een ballon kopen waarmee ze War Child steunen. De opbrengst komt geheel ten goede aan kinderen die getroffen zijn door oorlog. Exact om 19.00 uur zullen zo door heel Nederland meer dan 80.000 oranje ballonnen als symbool voor de vrijheid worden opgelaten. Marco Borsato, ambassadeur van War Child, zal op alle parken via grote schermen het publiek toespreken en met hen aftellen om de ballonnen op te laten.

Vakantiepark en Speelparadijs De Bergen in Wanroij is dit jaar de hoofdlocatie van dit grootse evenement. Om de actie voor War Child te ondersteunen zullen op dit park diverse artiesten, waaronder Floortje, Dennis, Djumbo, Gio, Fouradi, Raw, Reinforcement en Reitse belangeloos een spetterend live-optreden verzorgen. Om 19.00 uur zullen alle artiesten met de duizenden bezoekers op De Bergen meer dan 5.000 oranje ballonnen oplaten. Om te onderstrepen dat op dat moment in heel Nederland de ballonnen het luchtruim kiezen, zal direct na het oplaten van de ballonnen de symbolische waardecheque, met hierop het exacte aantal landelijk verkochte ballonnen, overhandigd worden aan War Child.

Dankzij de hoofdsponsoren RWE en Europeesche Verzekeringen, die alle vaste kosten voor hun rekening nemen, is ook dit jaar de volledige opbrengst van dit evenement bestemd voor War Child. Naast de ballonnenverkoop zal de opbrengst worden bepaald door de aanvullende activiteiten die op veel deelnemende recreatiebedrijven voor War Child worden georganiseerd. De eindopbrengst zal naar verwachting 90.000 euro bedragen. Hiermee zal de totaalopbrengst van 6 jaar Ballonnendag op ruim 470.000 euro uitkomen!

Footzy en War Child

De Footzy Ballonnendag is uitgegroeid tot het grootste evenement dat voor War Child wordt georganiseerd. Footzy organiseert de Ballonnendag voor War Child namens de recreatiesector al 6 jaar. Dit doet Footzy omdat er wereldwijd nog miljoenen kinderen slachtoffer zijn van oorlog en War Child deze kinderen een betere toekomst kan bieden. Kinderen iets geven, met elkaar laten spelen en blij maken staat centraal binnen de recreatiesector. Het feit dat deze elementen ook in de missie van War Child voorkomen, maakt deze samenwerking met Footzy vanzelfsprekend. De Ballonnendag is een perfecte manier om kinderen en hun ouders tijdens hun vakantie op een unieke manier iets te laten doen voor oorlogskinderen.

"Dat Footzy.nl inmiddels voor de zesde keer op rij de Ballonnendag organiseert ten bate van War Child, geeft aan dat zij werkelijk betrokken zijn bij ons werk. Mede dankzij de inzet van Footzy.nl zijn wij in staat om wereldwijd zo'n 600.000 kinderen te bereiken in voormalig oorlogsgebieden. En dankzij dit mooie initiatief kunnen wij in de toekomst nog meer kinderen helpen. Daar zijn wij Footzy.nl zeer dankbaar voor", aldus War Child directeur Willemijn Verloop.

De opbrengst van de Ballonnendag 2007 zal ten goede komen aan Colombia, waar al 40 jaar een burgeroorlog woedt. In de afgelopen 15 jaar raakten in Colombia al meer dan 1 miljoen kinderen ontheemd en zijn 14 duizend kindsoldaten gerekruteerd door de verschillende gewapende groepen. War Child zet zich in voor deze kinderen, biedt ze een alternatief voor het vele geweld en ondersteunt ze in hun emotionele en sociale ontwikkeling. Hierdoor kunnen zij opgroeien tot evenwichtige volwassenen, die kunnen bijdragen aan de vreedzame toekomst van hun land.

Koop een ballon voor War Child!

Footzy en War Child roepen iedereen op mee te doen met de Ballonnendag. Op www.ballonnendag.nl is een overzicht te vinden van alle 170 recreatiebedrijven waar je voor één euro een ballon voor War Child kan kopen. Ná de ballonnendag kan iedereen via deze website de verrichtingen van de ballonnen volgen en kijken of men in de prijzen gevallen is. Vanaf 9 augustus worden hier namelijk dagelijks de retour ontvangen ballonkaartjes gepubliceerd. Naast de hoofdprijzen zijn er dankzij attractieparken zoals de Efteling, Dolfinarium en Madurodam 150 setjes toegangskaarten te winnen.

De ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke wijze uit rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente schade aan de bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch afbreekbaar en vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het milieu.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht