Nederlandse werkgevers steeds kleinere wervingscirkel

26/07/2007 10:55



Intelligence Group



Wanneer het aantal files in Nederland blijft stijgen zal dat voor de helft van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking een belangrijke reden zijn om dichter bij huis te willen werken. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group naar de impact van de stijgende filedruk onder 1.603 personen uit de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd in juni 2007. (Potentiële) werknemers vinden deze stijgende filedruk ook een belangrijke reden om meer thuis te willen gaan werken (40%).

Bedrijven krijgen een steeds kleinere wervingscirkel

Afhankelijk van de economische groei ligt de gemiddelde reisbereidheid (enkele reis) tussen wonen en werken van de Nederlandse beroepsbevolking sinds 2003 tussen de 37 en 39 minuten. Echter kan men, door de in recordtempo toenemende filedruk, in dezelfde tijd steeds minder ver reizen. Met een ruime arbeidsmarkt waarin werknemers uit banen kunnen kiezen, is het interessant in welke mate zij mobiliteit en bereikbaarheid een issue vinden in de keuze van een baan. Daarom heeft Intelligence Group de volgende stelling voorgelegd aan 1.603 respondenten: "Als er in de toekomst meer files komen, is dat voor mij een belangrijke reden om dichter bij huis te willen gaan werken".

Voor de helft van de beroepsbevolking is dit het geval. Voor jongeren (tot en met 29 jaar) en voor vrouwen geldt dit nog sterker, respectievelijk 59% en 54%.Voor werkgevers betekent dit dat de visvijver waarin zij werven steeds kleiner wordt en het belang om zich regionaal als werkgever te profileren (employer branding) steeds groter.

Vaker thuiswerken

De mogelijkheid om thuis te werken wordt steeds belangrijker om de files te ontlopen. Dit blijkt uit de antwoorden op de stelling: "Het stijgend aantal files is voor mij een belangrijke reden om (meer) thuis te willen werken". Bijna 40 procent vindt het stijgend aantal files een belangrijke reden om (meer) thuis te willen werken. Dit geldt met name voor mannen (44%). Het faciliteren van thuiswerken en de mogelijkheid bieden om thuis te werken zijn voor werkgevers belangrijke instrumenten om mensen te binden en hun wervingscirkel (en visvijver) te vergroten.

Elke maand worden gemiddeld 1.400 personen ondervraagd in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Deze personen zijn representatief voor de potentiële Nederlandse beroepsbevolking (iedereen tussen de 15 - 64 jaar die voor minimaal 12 uur beschikbaar is/komt op de Nederlandse arbeidsmarkt).





http://www.intelligence-group.nl