'Kabinet loopt geld mis'

26/07/2007 11:20



Platform Nederlandse Luchtvaart



In theorie loopt het kabinet komend weekend ruim 11,5 miljoen euro aan voorgenomen milieuheffingen mis. Vrijdag 27 juli is het de drukste dag op Schiphol en alleen al die dag maken 171.000 passagiers gebruik van de luchthaven. Onder het mom van milieu wil het kabinet met die heffing echter simpelweg de schatkist vullen. De opbrengst van de heffing zal bovendien voor een groot deel verdampen door de wegloop van zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen naar het buitenland.

Vanaf volgend jaar wil het kabinet een milieuheffing invoeren van gemiddeld 24 euro per ticket. Het Centraal Planbureau berekende dat een dergelijke heffing leidt tot 15 procent minder passagiers per jaar. In absolute aantallen komt dit neer op een jaarlijkse terugval van 7 miljoen passagiers. Daarnaast is de heffing funest voor met name de lagekostenmaatschappijen op Schiphol. Sommige maatschappijen zullen voor het faciliteren van extra groei in de vervoersvraag kiezen voor een andere luchthaven. Anderen hebben aangegeven helemaal weg te gaan van Schiphol als de heffing wordt ingevoerd. Dit alles zal zeker een verlies aan banen opleveren.

De heffing zal niet tot gevolg hebben dat er minder gevlogen wordt, want de vraag naar luchtvervoer blijft bestaan. Het zal wel tot gevolg hebben dat passagiers van luchthavens over de grens gebruik gaan maken. Het geld wordt dan verdiend in het buitenland en het aantal verbindingen van Nederland met de rest van de wereld vermindert. Voor het milieu doet de heffing niets. Vliegtuigen zijn nu al maximaal energie-efficiënt. Dit heeft te maken met het gegeven dat vliegtuigen een maximaal startgewicht hebben, dat wordt verdeeld over het eigen gewicht, passagiers en vracht (betalende lading) en de brandstof. Door het maximale startgewicht betekent elke kilo minder brandstof dan ook een kilo extra betalende lading. Belastingen en heffingen werken daarom niet als extra prikkel. De enige effectieve manier om de gevolgen van CO2-uitstoot door luchtvaart te beperken is dan ook deelname aan een open Europees emissiehandelssysteem.





http://www.pnl.nl