Afghanistan: bijna 193.000 meisjes naar school 26 juli 2007, Den Haag - In november 2005 voerde Unicef Nederland actie voor meisjesonderwijs in Afghanistan. Onder het Taliban-regime mochten meisjes niet naar school en zij kampen daardoor nu met een enorme leerachterstand. Ondanks de moeilijke situatie in Afghanistan zijn er - mede dankzij de Unicef-campagne - toch goede resultaten geboekt.

Unicef Nederland doneerde 623.807 dollar (ruim 450.000 euro) aan Afghanistan. Met dit geld is een promotiecampagne opgezet; in spotjes op radio en televisie werden ouders aangemoedigd hun dochters naar school te sturen. Ook kwamen er scholen dichtbij huis. In een moskee, gemeenschapshuis of schooltent geven mannen en vrouwen uit de gemeenschap les aan meisjes. Ze hebben daarvoor een training van Unicef gekregen. Daarnaast heeft Unicef gezorgd voor lesmaterialen.

Eind 2006 gingen 192.535 meisjes naar 3.996 gemeenschapsscholen. Een stap in de goede richting, aangezien in 2003 slechts 54 procent van de kinderen in Afghanistan naar de basisschool ging. Dit percentage bestond voor minder dan de helft uit meisjes.

Geweld tegen scholen
In Afghanistan vinden regelmatig gewelddadige incidenten in en rond scholen plaats. Om zoveel mogelijk te voorkomen dat de gemeenschapsscholen doelwit van geweld worden, heeft Unicef samen met het Afghaanse ministerie van Onderwijs mobiele teams in het leven geroepen. Deze teams bekijken de veiligheidssituatie in en rond scholen en praten met de gemeenschap en de schoolleiding, zodat er tijdig kan worden ingegrepen als er gevaar dreigt. Het aantal meldingen van gewelddadige incidenten bij scholen neemt volgens Unicef af, maar het is nog moeilijk te zeggen of dit komt door de inzet van de mobiele teams.

Het aantal gemeenschapsscholen zal voorlopig niet worden uitgebreid. Door onder meer een tekort aan vrouwelijke onderwijzers en het feit dat de gemeenschapsscholen een nieuw fenomeen zijn en niet overal door de bevolking worden gesteund, wil Unicef zich - samen met de Afghaanse overheid - eerst bezighouden met de verbetering van de bestaande scholen.