Afghanistan: bijna 193.000 meisjes naar school
26 juli 2007, Den Haag - In november 2005 voerde Unicef Nederland
actie voor meisjesonderwijs in Afghanistan. Onder het Taliban-regime
mochten meisjes niet naar school en zij kampen daardoor nu met een
enorme leerachterstand. Ondanks de moeilijke situatie in Afghanistan
zijn er - mede dankzij de Unicef-campagne - toch goede resultaten
geboekt.
Unicef Nederland doneerde 623.807 dollar (ruim 450.000 euro) aan
Afghanistan. Met dit geld is een promotiecampagne opgezet; in spotjes
op radio en televisie werden ouders aangemoedigd hun dochters naar
school te sturen. Ook kwamen er scholen dichtbij huis. In een moskee,
gemeenschapshuis of schooltent geven mannen en vrouwen uit de
gemeenschap les aan meisjes. Ze hebben daarvoor een training van
Unicef gekregen. Daarnaast heeft Unicef gezorgd voor lesmaterialen.
Eind 2006 gingen 192.535 meisjes naar 3.996 gemeenschapsscholen. Een
stap in de goede richting, aangezien in 2003 slechts 54 procent van de
kinderen in Afghanistan naar de basisschool ging. Dit percentage
bestond voor minder dan de helft uit meisjes.
Geweld tegen scholen
In Afghanistan vinden regelmatig gewelddadige incidenten in en rond
scholen plaats. Om zoveel mogelijk te voorkomen dat de
gemeenschapsscholen doelwit van geweld worden, heeft Unicef samen met
het Afghaanse ministerie van Onderwijs mobiele teams in het leven
geroepen. Deze teams bekijken de veiligheidssituatie in en rond
scholen en praten met de gemeenschap en de schoolleiding, zodat er
tijdig kan worden ingegrepen als er gevaar dreigt. Het aantal
meldingen van gewelddadige incidenten bij scholen neemt volgens Unicef
af, maar het is nog moeilijk te zeggen of dit komt door de inzet van
de mobiele teams.
Het aantal gemeenschapsscholen zal voorlopig niet worden uitgebreid.
Door onder meer een tekort aan vrouwelijke onderwijzers en het feit
dat de gemeenschapsscholen een nieuw fenomeen zijn en niet overal door
de bevolking worden gesteund, wil Unicef zich - samen met de Afghaanse
overheid - eerst bezighouden met de verbetering van de bestaande
scholen.