HTM



* Tram 16: volgende fase groot onderhoud aan tramnet Nr.27, 13 juli 2007

Werkzaamheden traject tram 12 nog niet geheel afgerond

Na de trajecten van tram 2, 6 en 12, is nu het traject van tram 16 aan de beurt voor groot onderhoud. Als gevolg hiervan gaat tram 16 buiten dienst en is er deels een busdienst in plaats van een tramdienst. Ook tram 15 krijgt een andere route door het centrum van Den Haag. De werkzaamheden aan het traject van tram 12 zijn nog niet helemaal gereed.

Tram 12
Het traject van tram 12 zou zaterdag 14 juli helemaal klaar zijn. Vanwege de slechte weersomstandigheden zijn de laswerkzaamheden voor het groot onderhoud echter nog niet geheel afgerond. Dit betekent voor tram 12 dat het traject op 14 juli deels wordt hersteld tussen Duindorp en het Wouwermanstraat. Tussen de Wouwermanstraat en het Rijswijkseplein worden onze passagiers naar tram 11 verwezen. HTM verwacht dat de laswerkzaamheden dit weekend afgerond zijn en dat aanstaande maandag 16 juli tram 12 weer de gehele route rijdt.

Bus 16 en tram 15
Vanaf zaterdag 14 juli tot en met zondag 29 juli aanstaande rijden er bussen op het traject tussen Moerwijk en station Hollands Spoor. Tram 15 rijdt komende vanuit Nootdorp een andere route in het centrum van Den Haag, namelijk rechtdoor via het Spui, Hofweg, Buitenhof, Tournooiveld, Korte Voorhout richting station Den Haag Centraal. Vanaf daar weer de normale route. Onze reizigers worden tijdens de werkzaamheden op de halten geïnformeerd en verwezen. Ook kunnen zij terecht op onze website (www.htm.net) of tijdens kantooruren bellen met de HTM Consumentenlijn (tel. 070 3848666). HTM biedt haar excuses aan voor de overlast.
* HTM test met succes TOTAL EXCELLIUM Diesel Brandstofverbruik daalt met 3,3%

HTM en Total hebben het afgelopen jaar samen een veldtest uitgevoerd om de nieuwe brandstof TOTAL EXCELLIUM Diesel te vergelijken met de standaarddiesel. Het betrof wereldwijd de eerste test met deze superieure brandstof in een Heavy Duty toepassing, in dit geval stadsbussen.

Uit de resultaten blijkt dat TOTAL EXCELLIUM Diesel in deze toepassing leidt tot een brandstofbesparing van 3,3%. Dit is een bevestiging van eerdere laboratoriumtesten. De testresultaten hebben betrekking op 120 bussen, meer dan 3.300 weken rijden, 3,8 miljoen kilometers en ongeveer 1.900 m3 brandstof. Het brandstofverbruik werd vergeleken gedurende twee periodes: een referentieperiode met standaarddiesel van half november 2005 tot half februari 2006 (15 weken) en een testperiode met TOTAL EXCELLIUM Diesel van half november 2006 en half februari 2007 (15 weken).

HTM leverde een uitgebreide en nauwkeurige dataset aan met onder meer het aantal gereden kilometers en de verbruikte hoeveelheid diesel. Deze gegevens zijn vervolgens geanalyseerd door het internationale onderzoekscentrum van Total in Solaize. Minder brandstofverbruik heeft ook voordelen voor het milieu, want op basis van de resultaten van deze test kan berekend worden dat gebruik van deze brandstof door de gehele HTM busvloot leidt tot een potentiële CO2-reductie van 410 ton per jaar. TOTAL EXCELLIUM Diesel zorgt bovendien voor meer rijcomfort en een schonere motor.

HTM is zeer tevreden met de resultaten van de test. De heer Stevens, Manager Wagenparkservice van HTM: We hebben hier met zijn allen veel tijd ingestoken en zijn dan ook verheugd om te zien dat de brandstofbesparing en milieuvoordelen nu zijn bewezen. Voor ons is dit reden om door te gaan met TOTAL EXCELLIUM. Met deze test wordt voor het eerst aangetoond dat TOTAL EXCELLIUM Diesel ook in een heavy duty toepassing leidt tot een verminderd brandstofverbruik. De resultaten sluiten aan bij eerdere tests met TOTAL EXCELLIUM voor personenwagens, die eveneens een brandstofbesparing lieten zien.