HTM
* Tram 16: volgende fase groot onderhoud aan tramnet
Nr.27, 13 juli 2007
Werkzaamheden traject tram 12 nog niet geheel afgerond
Na de trajecten van tram 2, 6 en 12, is nu het traject van tram 16
aan de beurt voor groot onderhoud. Als gevolg hiervan gaat tram 16
buiten dienst en is er deels een busdienst in plaats van een
tramdienst. Ook tram 15 krijgt een andere route door het centrum
van Den Haag. De werkzaamheden aan het traject van tram 12 zijn
nog niet helemaal gereed.
Tram 12
Het traject van tram 12 zou zaterdag 14 juli helemaal klaar zijn.
Vanwege de slechte weersomstandigheden zijn de laswerkzaamheden
voor het groot onderhoud echter nog niet geheel afgerond. Dit
betekent voor tram 12 dat het traject op 14 juli deels wordt
hersteld tussen Duindorp en het Wouwermanstraat. Tussen de
Wouwermanstraat en het Rijswijkseplein worden onze passagiers naar
tram 11 verwezen. HTM verwacht dat de laswerkzaamheden dit weekend
afgerond zijn en dat aanstaande maandag 16 juli tram 12 weer de
gehele route rijdt.
Bus 16 en tram 15
Vanaf zaterdag 14 juli tot en met zondag 29 juli aanstaande rijden
er bussen op het traject tussen Moerwijk en station Hollands
Spoor. Tram 15 rijdt komende vanuit Nootdorp een andere route in
het centrum van Den Haag, namelijk rechtdoor via het Spui, Hofweg,
Buitenhof, Tournooiveld, Korte Voorhout richting station Den Haag
Centraal. Vanaf daar weer de normale route. Onze reizigers worden
tijdens de werkzaamheden op de halten geïnformeerd en verwezen.
Ook kunnen zij terecht op onze website (www.htm.net) of tijdens
kantooruren bellen met de HTM Consumentenlijn (tel. 070 3848666).
HTM biedt haar excuses aan voor de overlast.
* HTM test met succes TOTAL EXCELLIUM Diesel
Brandstofverbruik daalt met 3,3%
HTM en Total hebben het afgelopen jaar samen een veldtest
uitgevoerd om de nieuwe brandstof TOTAL EXCELLIUM Diesel te
vergelijken met de standaarddiesel. Het betrof wereldwijd de
eerste test met deze superieure brandstof in een Heavy Duty
toepassing, in dit geval stadsbussen.
Uit de resultaten blijkt dat TOTAL EXCELLIUM Diesel in deze
toepassing leidt tot een brandstofbesparing van 3,3%. Dit is een
bevestiging van eerdere laboratoriumtesten. De testresultaten
hebben betrekking op 120 bussen, meer dan 3.300 weken rijden, 3,8
miljoen kilometers en ongeveer 1.900 m3 brandstof. Het
brandstofverbruik werd vergeleken gedurende twee periodes: een
referentieperiode met standaarddiesel van half november 2005 tot
half februari 2006 (15 weken) en een testperiode met TOTAL
EXCELLIUM Diesel van half november 2006 en half februari 2007 (15
weken).
HTM leverde een uitgebreide en nauwkeurige dataset aan met onder
meer het aantal gereden kilometers en de verbruikte hoeveelheid
diesel. Deze gegevens zijn vervolgens geanalyseerd door het
internationale onderzoekscentrum van Total in Solaize. Minder
brandstofverbruik heeft ook voordelen voor het milieu, want op
basis van de resultaten van deze test kan berekend worden dat
gebruik van deze brandstof door de gehele HTM busvloot leidt tot
een potentiële CO2-reductie van 410 ton per jaar. TOTAL EXCELLIUM
Diesel zorgt bovendien voor meer rijcomfort en een schonere motor.
HTM is zeer tevreden met de resultaten van de test. De heer
Stevens, Manager Wagenparkservice van HTM: We hebben hier met zijn
allen veel tijd ingestoken en zijn dan ook verheugd om te zien dat
de brandstofbesparing en milieuvoordelen nu zijn bewezen. Voor ons
is dit reden om door te gaan met TOTAL EXCELLIUM. Met deze test
wordt voor het eerst aangetoond dat TOTAL EXCELLIUM Diesel ook in
een heavy duty toepassing leidt tot een verminderd
brandstofverbruik. De resultaten sluiten aan bij eerdere tests met
TOTAL EXCELLIUM voor personenwagens, die eveneens een
brandstofbesparing lieten zien.