Toyotaâs plug-in hybride auto door Japanse overheid gecertificeerd voor
openbare weg
(7/26/2007)
Toyota Motor Corporation (TMC) heeft onlangs bekend gemaakt dat het
een plug-in hybride auto heeft ontwikkeld. Toyota is hiermee de eerste
fabrikant die van de overheid toestemming heeft gekregen om een
dergelijke auto op de openbare weg in Japan te laten rijden.
De Toyota plug-in hybride auto, die goedgekeurd is voor gebruik op de
openbare weg door het Japanse Ministry of Land, Infrastructure and
Transport, maakt net als overige hybrides van TMC gebruik van zowel
een verbrandingsmotor als een elektromotor. Dankzij de hogere
accu-capaciteit kan er langer alleen op de elektromotor gereden worden
en met een speciale oplader kan de accu extern worden opgeladen. Deze
kenmerken maken het mogelijk om langer elektrisch en geheel brandstof-
en uitstootvrij door de stad te rijden. Het hogere brandstofrendement
betekent nog minder CO uitstoot, een lager verbruik van fossiele
brandstoffen en nog minder vervuiling. Als de accu op nachtstroom
wordt opgeladen, is dit nog eens extra voordelig voor de portemonnee.
Natuurlijk blijven er uitdagingen bestaan bij de ontwikkeling van
elektrische autoâs, maar TMC ziet in de plug-in hybride auto een
veelbelovend basismodel waar de toekomstige geheel elektrische auto op
gebaseerd kan gaan worden. Bovendien zal Toyota zich blijven inzetten
voor de ontwikkeling van een zo milieuvriendelijk mogelijke techniek.
TMC zal in Japan proefritten gaan maken met acht Toyota plug-in
hybride autoâs om de optimale accucapaciteit en de actieradius met
alleen de elektromotor ingeschakeld vast te stellen. De gegevens van
de tests op het gebied van uitstoot en brandstofrendement worden aan
de Japanse overheid bekend gemaakt, zodat deze testmethodes kan
ontwikkelen op het gebied van emissie en brandstofbesparing. Bovendien
kunnen ze worden gebruikt als maatstaven bij de promotie van plug-in
hybride autoâs en het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving.
TMC is ook van plan om proefritten op de openbare weg te maken in
Europa en de Verenigde Staten.
Technische gegevens van de Toyota plug-in hybride auto
Auto
Naam
TOYOTA Plug-in hybride auto
Lengte/Breedte/Hoogte
4.445/1.725/1.490 mm
Gewicht
1.360 kg
Aantal zitplaatsen
5
Prestaties in geheel elektrische modus
Actieradius
13 km bij 10-15 Japanse testcycli
Maximale rijsnelheid
100 km/h
Benzinemotor
Cilinderinhoud
1.496 cc
Maximaal vermogen
56 kW (76 pk)/5.000 tpm
Maximaal koppel
110 Nm/4.000 tpm
Elektromotor
Type
synchroon motor
Maximaal vermogen
50 kW (68 pk)/1.200 ~ 1.540 tpm
Maximaal koppel
400 Nm/0 ~ 1.200 tpm
Voertuigaccu
Type
Nikkel-metaalhydride
Capaciteit
13 Ah (6,5 Ah x 2)
Spanning
202 V
Gehele systeem
Maximaal vermogen*
100 kW (136 pk)
Spanning
202 ~ 500 V
Opladen accu
Voedingsbron
Wisselstroom
Laadtijd
1 ~ 1,5 uur (200 V), 3 ~ 4 uur (100 V)
*Gebaseerd op berekeningen van TMC: vermogen dat het systeem kan
bereiken met het vermogen van de benzinemotor en de elektromotor (het
vermogen van de elektromotor is afhankelijk van het accuvermogen).
AutoRai