AutoRai

Toyotaâs plug-in hybride auto door Japanse overheid gecertificeerd voor openbare weg

(7/26/2007)
Toyota Motor Corporation (TMC) heeft onlangs bekend gemaakt dat het een plug-in hybride auto heeft ontwikkeld. Toyota is hiermee de eerste fabrikant die van de overheid toestemming heeft gekregen om een dergelijke auto op de openbare weg in Japan te laten rijden.

De Toyota plug-in hybride auto, die goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg door het Japanse Ministry of Land, Infrastructure and Transport, maakt net als overige hybrides van TMC gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Dankzij de hogere accu-capaciteit kan er langer alleen op de elektromotor gereden worden en met een speciale oplader kan de accu extern worden opgeladen. Deze kenmerken maken het mogelijk om langer elektrisch en geheel brandstof- en uitstootvrij door de stad te rijden. Het hogere brandstofrendement betekent nog minder CO uitstoot, een lager verbruik van fossiele brandstoffen en nog minder vervuiling. Als de accu op nachtstroom wordt opgeladen, is dit nog eens extra voordelig voor de portemonnee.

Natuurlijk blijven er uitdagingen bestaan bij de ontwikkeling van elektrische autoâs, maar TMC ziet in de plug-in hybride auto een veelbelovend basismodel waar de toekomstige geheel elektrische auto op gebaseerd kan gaan worden. Bovendien zal Toyota zich blijven inzetten voor de ontwikkeling van een zo milieuvriendelijk mogelijke techniek.

TMC zal in Japan proefritten gaan maken met acht Toyota plug-in hybride autoâs om de optimale accucapaciteit en de actieradius met alleen de elektromotor ingeschakeld vast te stellen. De gegevens van de tests op het gebied van uitstoot en brandstofrendement worden aan de Japanse overheid bekend gemaakt, zodat deze testmethodes kan ontwikkelen op het gebied van emissie en brandstofbesparing. Bovendien kunnen ze worden gebruikt als maatstaven bij de promotie van plug-in hybride autoâs en het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving. TMC is ook van plan om proefritten op de openbare weg te maken in Europa en de Verenigde Staten.

Technische gegevens van de Toyota plug-in hybride auto

Auto

Naam

TOYOTA Plug-in hybride auto

Lengte/Breedte/Hoogte

4.445/1.725/1.490 mm

Gewicht


1.360 kg

Aantal zitplaatsen

5

Prestaties in geheel elektrische modus

Actieradius

13 km bij 10-15 Japanse testcycli

Maximale rijsnelheid

100 km/h

Benzinemotor

Cilinderinhoud


1.496 cc

Maximaal vermogen


56 kW (76 pk)/5.000 tpm

Maximaal koppel


110 Nm/4.000 tpm

Elektromotor

Type

synchroon motor

Maximaal vermogen


50 kW (68 pk)/1.200 ~ 1.540 tpm

Maximaal koppel


400 Nm/0 ~ 1.200 tpm

Voertuigaccu

Type

Nikkel-metaalhydride

Capaciteit


13 Ah (6,5 Ah x 2)

Spanning


202 V

Gehele systeem

Maximaal vermogen*


100 kW (136 pk)

Spanning


202 ~ 500 V

Opladen accu

Voedingsbron

Wisselstroom

Laadtijd


1 ~ 1,5 uur (200 V), 3 ~ 4 uur (100 V)


*Gebaseerd op berekeningen van TMC: vermogen dat het systeem kan bereiken met het vermogen van de benzinemotor en de elektromotor (het vermogen van de elektromotor is afhankelijk van het accuvermogen).