Ingezonden persbericht


Luchthaven Schiphol, 26 07 2007

Opwaartse trend financiele resultaten Austrian Airlines

Financiële resultaten van het eerste halfjaar 2007

De omzet van de Austrian Airlines Group verbeterde in het eerste halfjaar 2007 van minus E 41 miljoen in 2006 naar min E 2,9 miljoen. Deze opwaartse trend is grotendeels te wijten aan minder brandstofgebruik en de lagere brandstofkosten. Austrian Airlines Group heeft het afgelopen halfjaar een aantal nieuwe bestemmingen in de dienstregeling opgenomen en onrendabele langeafstandsvluchten geschrapt, vanwege de hoge brandstof- en operationele kosten. Tevens werd de waardebepaling van de Airbus A330 toestellen vastgesteld en omgezet, wat erin zal resulteren dat de Airbus A330 toestellen eind September uit de vloot zullen worden gehaald. Zowel de kwaliteitswaarborg als de Focus East-strategie zijn in het eerste halfjaar van 2007 verder uitgebreid.

De halfjaarcijfers laten zien dat Austrian Airlines Group op de goede weg is. Het financiële jaar 2007 moet echter nog worden gezien als een transitiejaar, daar de positieve effecten van het schrappen van de onrendabele bestemmingen op deze korte termijn nog niet volledig merkbaar zullen zijn. De financiële situatie verbetert gestaag, Austrian Airlines Group streeft ernaar in 2009 een winst te maken die een dividenduitkering rechtvaardigt.

De inkomsten uit luchtverkeer bleven stabiel en stegen met 0,1% in vergelijking met het eerste halfjaar van 2006. De operationele inkomsten daalden in dezelfde periode met 1,2% tot E 1.245 miljoen. Deze daling is voornamelijk te wijten aan lagere omzetten vanwege de verkoop van Travel Value Vienna.

De operationele uitgaven werden teruggedrongen met 4,1% tot E1.248 miljoen. De belangrijkste factoren voor deze verbeterde financiële resultaten zijn de stijging van de productiviteit, het schrappen van een aantal langeafstandsvluchten, de daling van de brandstofkosten en het terugbrengen van de kosten in verband met de verkoop van Travel Value Vienna.

De productiviteit, gemeten in vluchtinkomsten per medewerker, steeg met 5,3% in de eerste zes maanden van 2007. Dit is het resultaat van de passagiersstijging op korte- en middenlange afstandsvluchten, gecombineerd met een strikter personeelsbeleid (de omvang van het personeelsbestand daalde met 7,6%).

Er werden in het eerste halfjaar 2007 664.000 passagiers minder vervoerd, een daling van 9,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit komt door de 22% capaciteitsreductie op de langeafstand routes. De bezettingsgraad steeg met 4,5 procentpunt tot 81,4%. Opvallend is de stijging van het aantal Business Class passagiers, dankzij de introductie van de lie-flat sleeper en het aantal beschikbare stoelen op langeafstandsvluchten.

De opbrengst van de lijndiensten steeg van E 1.099 miljoen naar E 1.105 miljoen. Die van de chartvluchten daalde van E 112,6 miljoen naar E 97,1 miljoen.

Austrian Airlines Group verwacht in 2007 een minder grote beschikbaarheid van langeafstandsvluchten en een toename van korte- en middenlange afstandsvluchten. Ook verwacht wordt een toename in de opbrengst door de structurele effecten van de veranderende verkeersmix en het hogere aandeel Business Class.

De Austrian Airlines Group bestaat uit Austrian Airlines, Austrian arrows, Lauda Air en maakt deel uit van de Star Alliance. www.austrian.com.

Voor meer informatie: namens Austrian Airlines, Anouk Bartels, Van Luyken Communicatie Adviseurs, Tel.: +31 (0) 23 540 04 24, Fax: +31 (0) 23 535 48 06, e-mail: bartels@vanluyken.nl