Gemeente Winterswijk


26 juli 2007

College stemt in met horecaconvenant

Winterswijk - In navolging van verschillende andere Achterhoekse gemeenten sluit ook de gemeente Winterswijk binnenkort een convenant met de horeca af. Het convenant is een initiatief van de politie en de regionale werkgroep Algemene Plaatselijk Verordening (APV) en is tot stand gekomen in goed overleg met de Koninklijke Horeca Nederland. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het convenant. De raad wordt gevraagd ook hiermee in te stemmen. Aanleiding voor het opstellen van het convenant is dat er binnen Achterhoekse gemeenten verschillend wordt omgegaan met beleid en regelgeving rond de horeca. Met het sluiten van dit horecaconvenant streven de deelnemende partijen de volgende doelen na:
- vermindering van het uitgaansgeweld;

- het voorkomen van horecaoverlast en het bevorderen van veiligheid (verkeersveiligheid, voorkomen van geweld en brandveiligheid);
- regionale afstemming van regelgeving en beleid met betrekking tot de horeca.

Sluitingstijden
Eén van de belangrijkste items in het horecaconvenant zijn de sluitingstijden voor horecagelegenheden. Deze sluitingstijden waren tot nu toe per gemeente zeer verschillend geregeld. Vooral voor de politie is dit lastig werken. Daarbij komt dat deze verschillen in de sluitingstijden tot gevolg heeft dat het uitgaanspubliek 's nachts van de ene naar de andere gemeente trekt om nog een horecagelegenheid te kunnen bezoeken. Vooral uit het oogpunt van verkeersveiligheid in relatie tot alcoholgebruik wordt dit zogenaamde horecatoerisme als ongewenst beschouwd. Bovendien gaan deze verplaatsingseffecten regelmatig gepaard met (geluids-)overlast en vandalisme. Ook is regionale afstemming van het horecabeleid van belang voor een effectief toelatingsbeleid binnen de hele regio, het taxivervoer en het alcoholmatigingsbeleid dat ook regionaal is opgezet. Regionaal is afgesproken om in alle gemeenten een algemene sluitingstijd van 02.00 uur vast te stellen met een uitloop voor het vertrekkende publiek naar 04.00 uur. Voor alcoholvrije eetgelegenheden geldt in afwijking hiervan een sluitingstijd van 03.00 uur zonder uitloopmogelijkheden.

Overige afspraken
Verder zijn in het convenant onder andere afspraken opgenomen met betrekking tot:
- het beheer en de veiligheid in uitgaansgebieden;
- het toezicht en de toelating van publiek;

- verantwoord alcoholgebruik;

- het voorkomen van geluidsoverlast en de kwaliteit van de omgeving.

Voortgang proces
Als de gemeenteraad in september instemt met het horecaconvenant, kan het door de betrokken partijen ondertekend worden. Vervolgens wordt met iedere horeca ondernemer die hieraan wil deelnemen op individueel niveau een convenant afgesloten.