AutoRai

Selespeed en Q-tronic offensief van Alfa Romeo

(7/27/2007)
Alfa Romeo staat garant voor puur rijplezier en krachtige prestaties. De Selespeed en Q-tronic transmissies voegen daar een belangrijke dimensie aan toe: comfort zonder concessies aan sportiviteit. De nieuwste generatie van de ultrasportieve Selespeed transmissie is vanaf nu ook leverbaar voor de Alfa Spider en Alfa Brera.

De Alfa Brera en Alfa Spider met 2.2 JTS krachtbron zijn vanaf nu leverbaar met de tweede generatie Selespeed transmissie. Het innovatieve Selespeed transmissieconcept van Alfa Romeo combineert de voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak met het gemak en het comfort van een automaat. Selespeed staat voor een gerobotiseerde versnellingsbak die wordt aangestuurd door geavanceerde elektronica. De voordelen zijn groot: geen vermogensverlies dankzij directe krachtoverdracht, geen extra brandstofverbruik, geen kruipneiging en ultrakorte schakeltijden. Bovendien kan de bestuurder kiezen tussen automatisch schakelen of ultrasportief handmatig schakelen met de versnellingspook of met de flippers aan het stuurwiel.

Tweede generatie
De introductie van de tweede generatie Selespeed brengt nieuwe verfijningen. Nieuw is de âsportâ stand, die ervoor zorgt dat de versnellingsbak later opschakelt en het schakelproces zelf met maar liefst 0,5 seconden verkort. Tijdens de standaardacceleratie van 0 tot 100 km/u levert dat gemiddeld een volle seconde tijdwinst op ten opzichte van de automatische âdriveâ stand. De nieuwste generatie Selespeed transmissie is leverbaar in combinatie met diverse benzinemotoren in de Alfa 147, Alfa 159, Alfa 159 Sportwagon, Alfa GT en voortaan dus ook in de Alfa Brera en Alfa Spider.

Alfa Spider 3.2 JTS: ook met Q-tronic
De krachtigste motorisering van de Alfa Spider, de 3.2 JTS krachtbron, is voortaan ook leverbaar met de automatische Q-tronic transmissie. Deze zestraps automatische transmissie met koppelomvormer doet geen enkele concessie doet aan sportiviteit maar biedt daarnaast ook een maximum aan comfort. Q-tronic is synoniem met de nieuwste technologie â dankzij adaptieve software die reageert op de rijstijl van de bestuurder en een speciale koppelomvormer die enerzijds het draaimoment van de motor vergroot en anderzijds brandstof bespaart door bij stilstand altijd in neutraal te schakelen. Ook is voorzien in de mogelijkheid handmatig te schakelen. Q-tronic is leverbaar in combinatie met diverse benzine- en dieselmotoren in de Alfa 159, Alfa 159 Sportwagon, Alfa Brera en Alfa Spider.

Alfa Spider 2.4 JTDm: economische dynamiek
Na de Alfa Brera is nu ook de Alfa Spider leverbaar met de state-of-the-art vijfcilinder JTDm dieselmotor. De Alfa Spider 2.4 JTDm is uniek; nooit eerder in de historie van Alfa Romeo was een open versie verkrijgbaar met dieselkracht. De sportieve en verfijnde vijfcilinder 2.4 JTDm 20v produceert een vermogen van 147 kW/200 pk en levert een koppel van 400 Nm bij 2.000 tpm. Het soepele karakter van deze geavanceerde motor past uitstekend bij het karakter van de elegant gelijnde Alfa Spider. De MultiJet dieselmotor combineert maximale dynamiek met een zeer gunstig verbruik. De Alfa Spider 2.4 JTDm 20v heeft een topsnelheid van 228 km/u en accelereert van 0 tot 100 km/u in slechts 8,4 seconden. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak gaat dit prestatiepotentieel gepaard met zeer lage verbruikswaarden in de EU-cyclus van 9,2/5,4/6,8 liter voor respectievelijk stad/buitenweg/gecombineerd. Dankzij het standaard roetfilter voldoet de Alfa Spider JTDm nu reeds aan de Euro 5 uitlaatgasnormen.

Alfa Brera 2.4 JTDm: beste sportcoupé van Engeland De Alfa Brera JTDm bewijst dat elegant design en dieseltechnologie elkaar uitstekend aanvullen. Ook de vakpers onderschrijft dit, want een deskundige jury van het vooraanstaande Engelse magazine What Diesel Car? heeft de Alfa Brera unaniem verkozen tot beste sportcoupé. In de jaarlijkse verkiezing van de Auto van het Jaar liet de Alfa Brera 2.4 JTDm concurrenten als de BMW 335d en de Honda Civic Type S ruimschoots achter zich. Met name het bijzondere design was voor veel juryleden reden de Alfa Brera bovenaan hun favorietenlijstje te zetten.

âWat uiterlijk betreft steekt de Alfa Brera met kop en schouders boven alles uitâ, aldus het commentaar van een van de juryleden. âEén keer rijden, en je bent verkocht. De Alfa Brera ziet er niet alleen geweldig uit, ook achter het stuur is het puur genietenâ, schreef een ander jurylid.

Sinds de eerste editie in 1986 is het What Diesel Car? magazine in Engeland uitgegroeid tot dé autoriteit op gebied van dieselautoâs. In de jaarlijkse Auto van het Jaar-verkiezing selecteert een vakjury in een aantal categorieën de beste dieselauto. Deze verkiezing wordt gevolgd door een lezersonderzoek, waarin lezers van What Diesel Car? eveneens hun favorieten kenbaar kunnen maken.

Meer kracht en souplesse
Voortaan biedt de Alfa Brera 2.4 JTDm nog meer rijplezier. De uitvoering met handgeschakelde transmissie wordt voortaan geleverd met een motorvermogen van 154 kW/210 pk en een maximum koppel van 400 Nm bij slechts 1.500 tpm voor nog meer souplesse en sportievere prestaties. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts 7,9 seconden in beslag, de topsnelheid is 230 km/u. Het gemiddeld verbruik volgens EU-cyclus bedraagt 9,2/5,4/6,8 liter voor respectievelijk stad/buitenweg/gecombineerd.

Prijzen
De nieuwe uitvoeringen van de Alfa Brera en Alfa Spider zijn met directe ingang leverbaar. Onderstaand volgt een overzicht met prijzen van de nieuwe motoriseringen en transmissies voor beide modellen. Alfa Brera
2.2 JTS Selespeed
2.2 JTS Sky Window Selespeed
2.4 JTDm
2.4 JTDmm Sky Window

⬠44.370,â
⬠46.370,â
⬠46.820,â
⬠48.820,â

Alfa Spider
2.2 JTS Selespeed
2.2 JTS Exclusive Selespeed
3.2 JTS Q-tronic
3.2 JTS Exclusive Q-tronic
2.4 JTDm 20V
2.4 JTDm 20V

⬠46.990,â
⬠48.990,â
⬠57.080,â
⬠59.080,â
⬠48.940,â
⬠50.940,â