persbericht
Tweede kwartaalresultaten 2007
Bruto marge steeg van 24,0% naar 25,0%; operationele winst
steeg met 28,0%; operationele marge nam toe tot 6,8%
Almere, 27 juli 2007, 7u00
Highlights tweede kwartaal 2007
· De omzet groeide met 11,2%; voor het zevende achtereenvolgende kwartaal werd een groei in
dubbele cijfers behaald. Gecorrigeerd voor werkdagen bedroeg de omzetgroei 12,1%
· Bruto marge steeg met 100 basispunten tot 25,0% (2e kwartaal 2006 24,0%)
· De operationele winst steeg met 28,0% tot 65,3 miljoen (2e kwartaal 2006: 51,0 miljoen)
· De recurring EBITA (exclusief 4 miljoen rebrandingkosten en 5,7 miljoen Franse subsidies van
voorliggende perioden) bedroeg 63,6 miljoen
· De operationele marge kwam uit op 6,8% en steeg met 90 basispunten ten opzichte van het
tweede kwartaal van 2006
· De nettowinst bedroeg 39,2 miljoen en steeg met 40,0% ten opzichte van vorig jaar (2e kwartaal
2006: 28,0 miljoen exclusief opbrengst verkoop Luzac College). de winst per aandeel kwam uit
op 0,62 tegenover 0,44 (exclusief eenmalige opbrengst van 19,3 miljoen uit de verkoop van
Luzac) in 2006
"Door onze focus op winstgevendheid zijn onze strategische doelen in het tweede kwartaal
weer een stap dichterbij gekomen", zegt Ron Icke, CEO van USG People.
"De brutomarge is sterk toegenomen tot 25,0% en de operationele marge is door deze
verbetering gecombineerd met de omzetgroei uitgekomen op 6,8%. Het bedrijfsresultaat van
onze activiteiten buiten de Benelux is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar,
waardoor de geografische spreiding van ons resultaat aanmerkelijk beter is geworden. Onze
gespecialiseerde labels lieten daarbij ook in het tweede kwartaal een duidelijke omzet- en
winstgroei zien."
---
Geconsolideerde resultaten 2e kwartaal 2e kwartaal groei 1e halfjaar 1e halfjaar groei
( in miljoenen euro's) 2007 2006 2007 2006
Omzet 953,7 857,8 11,2% 1.859,9 1.649,2 12,8%
Brutoresultaat 238,9 206,2 15,9% 460,6 395,3 16,5%
Operationele kosten 167,2 148,4 12,7% 332,9 294,0 13,2%
Opbrengst uit verkoop Luzac College 19,3 19,3
EBITDA 71,7 77,1 -7,0% 127,7 120,6 5,9%
Afschrijvingen 6,4 6,8 -5,9% 12,7 13,5 -5,9%
Operationele winst* 65,3 51,0 28,0% 115,0 87,8 31,0%
EBITA 65,3 70,3 -7,1% 115,0 107,1 7,4%
Amortisatie goodwill 3,8 3,9 -2,6% 10,1 7,8 29,5%
EBIT 61,5 66,4 -7,4% 104,9 99,4 5,5%
Rente -5,2 -5,9 -11,9% -12,8 -12,3 4,1%
Vennootschapsbelasting -16,8 -13,0 29,2% -28,0 -21,5 30,2%
Aandeel derden -0,2 -0,3 -0,3 -0,5
Nettowinst 39,2 47,3 -17,1% 63,7 65,2 -2,3%
Bruto marge 25,0% 24,0% 100 bp 24,8% 24,0% 80 bp
Kostenratio 18,2% 18,1% 10 bp 18,6% 18,6%
EBITA marge 6,8% 8,2% -140 bp 6,2% 6,5% -30 bp
Operationele marge** 6,8% 5,9% 90 bp 6,2% 5,3% 90 bp
Winst per aandeel 0,62 0,75 1,00 1,03
Recurring winst per aandeel 0,60 0,44 1,07 0,73
* Operationele winst betreft EBITA exclusief opbrengst uit verkoop van Luzac College
** Operationele marge is operationele winst als percentage van de omzet
Toelichting op de tweede kwartaalresultaten 2007
Omzet
In het tweede kwartaal behaalde onze groep een omzetgroei van 11,2% ten opzichte van dezelfde
periode in 2006. Op basis van een gelijk aantal werkdagen, het tweede kwartaal van 2007 had 0,5
werkdag minder dan in 2006, kwam de groei uit op 12,1%. De organische groei was met 10,1% iets
lager doordat de omzetten van acquisities en verkochte dochterondernemingen per saldo positief
bijdroegen.
De sterke groeitrend van voorgaande kwartalen zwakte iets af in het tweede kwartaal. In Nederland
werd met een groei van 9,3% een iets lagere groei dan de markt behaald. Dat is mede het gevolg van
het grote marktaandeel van USG People in het, in het tweede kwartaal 2007, minder snel groeiende
administratieve marktsegment. In de Nederlandse markt groeide het industriële segment in het tweede
kwartaal met 14,3% terwijl het administratieve segment een groei rapporteerde van 7,4%. In België
was sprake van een groei van 7,6% over het tweede kwartaal welke min of meer in lijn lag met de
groei in het voorafgaande eerste kwartaal. De segmenten General en Specialist deden het hier iets
---
beter dan in het voorafgaande kwartaal terwijl de uitbundige groei bij de Professionals iets afvlakte. In
de thuismarkten, Nederland en België, werd meer gefocust op winstgevendheid waardoor de
omzetgroei enigszins achterbleef bij de markt. In Frankrijk en Duitsland bleef de groei sterk met
omzettoenames van respectievelijk 18,8% en 20,0% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006.
In Frankrijk deed onze groep het daarmee aanzienlijk beter dan de markt. Spanje en Italië groeiden
rond 9% en de overige landen behaalden een gezamenlijke groei van 32,7%.
Brutomarge
In het tweede kwartaal werd een brutomarge gerealiseerd van 25,0% ten opzichte van 24,0% in
dezelfde periode van 2006. Een bijzondere bate in Frankrijk werkte in het tweede kwartaal positief uit
op de brutomarge van de groep. In Frankrijk werd een subsidieregeling op sociale premies aangepast
welke wordt herberekend met terugwerkende kracht vanaf 2006. Zonder deze eenmalige bate kwam
de marge uit op 24,5% en ligt daarmee 0,5 procentpunt hoger dan vorig jaar in het tweede kwartaal.
De brutomarge laat in de Benelux voor het derde achtereenvolgende kwartaal een significante
verbetering zien waarmee onze focus op winstgevendheid tot uitdrukking komt.
Bedrijfskosten
De operationele kosten inclusief afschrijvingen namen in het tweede kwartaal toe met 11,9% ten
opzichte van dezelfde periode van 2006 waarmee de kosten, inclusief rebrandingkosten, 18,4
miljoen hoger lagen dan vorig jaar. Evenals in het voorafgaande eerste kwartaal werden in het tweede
kwartaal ook incidentele marketing- en promotiekosten gemaakt ten behoeve van de lopende
rebrandingoperaties. Deze kosten bedragen 4 miljoen euro in het tweede kwartaal. Indien we deze
kosten buiten beschouwing laten bedraagt de kostentoename 9,3%, hetgeen in lijn ligt met de
toename in het eerste kwartaal. De geschoonde kostenratio bedraagt daarmee 17,8% over het tweede
kwartaal (2e kwartaal 2006: 18,1%). Tot en met juni bedroegen de rebrandingkosten in totaal
10 miljoen.
Naast de kostentoename door volumegroei en extra rebrandingkosten werd in het eerste halfjaar van
2007 ook gereserveerd voor een share based bonusplan. In 2006 werd hiervoor alleen in het vierde
kwartaal gereserveerd. De kosten voor dit aandelenplan bedroegen 1,5 miljoen in het tweede
kwartaal en over het eerste halfjaar 2,8 miljoen. Exclusief de kosten voor rebranding en het
aandelenplan bedroeg de kostenstijging in het tweede kwartaal 8,3% ten opzichte van het tweede
kwartaal van 2006.
EBITA
De groei van het volume bij hogere brutomarges resulteerden in een EBITA van 65,3 miljoen over
het tweede kwartaal (2e kwartaal 2006 exclusief de opbrengst uit de verkoop van Luzac: 51,0
miljoen). De recurring EBITA, geschoond voor de effecten van de Franse subsidies van voorliggende
perioden en rebrandingkosten in 2007 en exclusief de opbrengst uit de verkoop van Luzac in 2006,
bedroeg 63,6 miljoen tegenover 51,0 miljoen in 2006. De operationele winst steeg met 28,0% ten
opzichte van dezelfde periode van 2006. In procenten van de omzet kwam de EBITA marge uit op
6,8%. In alle regio's nam de winstgevendheid toe en, exclusief het effect van de Franse subsidies van
voorliggende perioden, werd in het tweede kwartaal ruim 14% van de EBITA buiten de Benelux
gerealiseerd (2e kwartaal 2006: 11,8%). In overeenstemming met onze doelstellingen verbeterde
daarmee de geografische spreiding van het resultaat aanzienlijk.
---
Amortisatie
In het tweede kwartaal werd voor 3,8 miljoen aan goodwill afgeschreven. Deze amortisatie betreft
volledig reguliere afschrijving van financieel gewaardeerde klantenrelaties en merkenrechten.
Financieringslasten
De financiële lasten kwamen uit op 5,2 miljoen tegenover 5,9 miljoen in het tweede kwartaal van
vorig jaar. In de financieringslasten is over het tweede kwartaal, zowel in 2007 als in 2006, een
marktwaardestijging van de rentederivaten opgenomen. Deze waardestijging bedroeg 3,3 miljoen in
2007 en 3,0 miljoen in 2006. De daling van de financieringslasten is het resultaat van een lagere
schuldpositie in 2007.
Belasting
De belastingdruk kwam uit op 29,9% en ligt daarmee precies op het gemiddelde nominale tarief. De
structureel vrijgestelde opbrengsten van het Belgische coördinatiecentrum compenseerden het
nadelige effect van de eenmalige tariefsverlaging in Duitsland en van de niet aftrekbare kosten
voornamelijk in België. Er werd in het tweede kwartaal 3,3 miljoen belasting betaald waarmee een
cash out belastingdruk kan worden berekend van 5,9%. Voor het eerst halfjaar bedroeg de cash out
belastingdruk 21,5%.
Nettowinst
De nettowinst kwam in het tweede kwartaal uit op 39,2 miljoen en was daarmee 11,2 miljoen hoger
dan de winst exclusief de opbrengst uit de verkoop van Luzac in het tweede kwartaal van 2006 (2006
nettowinst 2e kwartaal exclusief opbrengst verkoop Luzac: 28,0 miljoen). De winst per aandeel op
basis van het aantal uitstaande aandelen op 30 juni kwam in het tweede kwartaal van 2007 uit op
0,62. Als wordt uitgegaan van een recurring nettowinst exclusief de netto incidentele subsidies en
rebrandingkosten (netto effect 1 miljoen) van 38,3 miljoen bedraagt de winst per aandeel 0,60.
Het aantal uitstaande aandelen nam in het tweede kwartaal toe met 516.370 aandelen door uitkering
van stockdividenden en door uitgeoefende rechten van personeelsopties.
Balans en kasstroom
Het balanstotaal is in het tweede kwartaal toegenomen met 60 miljoen onder meer door de
seizoenmatige toename van het werkkapitaal. Daarnaast nam het eigen vermogen per saldo toe door
toevoeging van het nettoresultaat over het tweede kwartaal waartegenover 29 miljoen aan contant
dividend werd uitgekeerd. De toename van het eigen vermogen bedroeg in het tweede kwartaal per
saldo 11 miljoen waarmee het eigen vermogen op 612 miljoen uitkwam op 30 juni. De netto
schuldpositie bedroeg 663 miljoen op 30 juni en is in het tweede kwartaal toegenomen onder andere
door toename van het werkkapitaal en door de dividenduitkering alsook door contant betaalde
overname. De solvabiliteit bedroeg op 30 juni 31,3%. De operationele kasstroom bedroeg in de eerste
helft van 2007 ruim 40 miljoen en verdubbelde daarmee ten opzichte van de eerste helft 2006. Door
de contante dividenduitkering en een contant betaalde acquisitie in mei alsmede investeringen in
software bedroeg de kasstroom in het tweede kwartaal per saldo - 3 miljoen.
---
Resultaten per segment
a. General Staffing
Resultaten 2e kwartaal 2e kwartaal Groei tm juni tm juni Groei
( in m euro) 2007 2006 2007 2006
Omzet 577,2 520,5 10,9% 1.112,9 983,2 13,2%
EBITA 31,7 22,9 38,4% 49,5 33,1 49,5%
General Staffing groeide in het tweede kwartaal met 10,9% in omzet bij een sterke
resultaatverbetering van 38,4% ten opzichte van vorig jaar. De EBITA kwam uit op 31,7 miljoen
tegen 22,9 miljoen in het tweede kwartaal van 2006. Door een aangescherpte focus op resultaat
werd in alle regio's een verbetering van de winstgevendheid gerealiseerd. De rebrandingoperaties zijn
in volle gang voortgezet waarbij in het tweede kwartaal in België de eerste campagnes voor de
naamswijziging van Creyf's naar Start People zijn afgerond.
In Nederland groeide de omzet van Start People met 7,9% en werd vooral door een hogere
brutomarge een sterke verbetering van de EBITA behaald ten opzichte van vorig jaar. De groei kwam
lager uit dan de markt door een combinatie van factoren. USG People heeft een relatief groot
marktaandeel in het administratieve segment alsmede bij de centrale overheid welke in het eerste
halfjaar van 2007 minder groeide dan de industriële markt. Voorts werden in het sneller groeiende
industriële segment door een aangescherpt prijsbeleid enkele grote volumecontracten niet
gecontinueerd.
In België trok de groei iets aan in vergelijking met het voorafgaande eerste kwartaal. Er werd in het
tweede kwartaal een omzetgroei van 5,2% gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar. In het eerste
kwartaal bedroeg de groei 4,4%. Het groeiniveau was evenals in Nederland lager als gevolg van het
niet voortzetten van enkele laag renderende volumecontracten, door een focus gericht op een betere
winstgevendheid.
In Frankrijk bleef de groei sterk met een omzettoename van 17,0% ten opzichte van vorig jaar in het
tweede kwartaal. Daarbij nam de winstgevendheid sterk toe ook zonder de effecten van de hogere
subsidies op sociale lasten. In Spanje kwam de groei in het General segment lager uit door een
overheveling van enkele specialistisch gerichte vestigingen van het oude Creyf's label naar Unique
(Specialist Staffing).
De groei in Italië was met 9,3% iets hoger dan in het eerste kwartaal toen een groei van 8,3% werd
geboekt. Een grootschalige operatie voor de integratie en herinrichting van het kantorennetwerk is
inmiddels in een afrondende fase. De herinrichting heeft in het eerste halfjaar geleid tot een lager
groeiniveau bij een verbeterde winstgevendheid door een lager kostenniveau. Duitsland en de overige
landen groeiden met achtereenvolgens 20,0% en 32,7%. Beide regio's boekten een positief resultaat.
---
b. Specialist Staffing*
Resultaten 2e kwartaal 2e kwartaal Groei tm juni tm juni Groei
( in m euro) 2007 2006 2007 2006
Omzet 279,4 251,0 11,3% 549,9 491,7 11,8%
EBITA 32,9 26,3 25,1% 63,7 49,7 28,2%
De Specialist Staffing labels, waaronder Content en Unique, groeiden in omzet met 11,3% in het
tweede kwartaal. Ook voor Specialist Staffing geldt dat de omzet voor het grootste deel in het
administratieve segment wordt behaald. In Nederland bedroeg de groei 10,9% en was daarmee hoger
dan de totale marktgroei van 10,5%.
In België bedroeg de groei bij Specialist Staffing 6,3% en lag daarmee iets hoger dan de groei bij
algemeen uitzenden. Evenals bij General Staffing is ook voor de Specialisaties het prijsbeleid
aangescherpt waarmee wordt gefocust op een vergroting van de winstgevendheid.
c. Professionals*
Resultaten 2e kwartaal 2e kwartaal Groei tm juni tm juni Groei
( in m euro) 2007 2006 2007 2006
Omzet 92,5 80,4 15,0% 185,0 157,0 17,8%
EBITA 8,3 8,1 2,5% 15,4 16,5 -6,7%
Door de toevoeging van de Utrechtse Juristen Groep vanaf juni 2006 liet het Professionals segment de
sterkste groei zien. Organisch bedraagt de groei 9,0%. De labels voor hoog opgeleid technisch
personeel (ICT-specialisten en ingenieurs) waaronder activiteiten van Innotiv, Beaver, United
Technical Solutions en United ICT Solutions werden eerder dit jaar samengevoegd onder het label
USG Innotiv. De EBITA die in het eerste kwartaal daalde ten opzichte van vorig jaar liet in het tweede
kwartaal weer een stijging zien.
Vooruitzichten 2007
De aanhoudende groei bevestigt onze eerdere verwachting van omzettoenames in alle regio's waarin
we onze diensten aanbieden. Ook voor de rest van het jaar verwachten wij een aanhoudende
autonome omzetgroei van circa 10% van USG People. De brutomarge in de thuismarkten kan daarbij
licht verbeteren naarmate de cyclus zich verder ontwikkelt. Gezien de positieve omzet- en
resultaatontwikkelingen in het eerste half jaar en verwachtingen voor de rest van het jaar bevestigen
wij onze in het vorige kwartaal verhoogde operationele marge doelstelling voor 2007 van circa 7%.
* Ten opzichte van eerdere presentaties zijn de segmenten aangepast waarvoor de cijfers van 2006 vergelijkbaar zijn
gemaakt.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ron Icke
CEO
+31 (0)36 529 95 05
ricke@usgpeople.com
Financiële kalender
29 oktober 2007 Publicatie derde kwartaalresultaten 2007 (voor beurs)
Analistenbijeenkomst en persconferentie derde kwartaalresultaten
7 maart 2008 Publicatie vierde kwartaal- en jaarresultaten 2007 (voor beurs)
Analistenbijeenkomst en persconferentie vierde kwartaal- en jaarresultaten
29 april 2008 Publicatie eerste kwartaalresultaten 2008 (voor beurs)
Conference call analisten eerste kwartaalresultaten
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
De in dit persbericht gegeven voorspellingen en verwachtingen worden verstrekt zonder enige vorm
van garantie ten aanzien van de toekomstige verwerkelijking ervan. Dit persbericht bevat of verwijst
naar op de toekomst gerichte uitspraken betreffende de voornemens, meningen of huidige
verwachtingen van USG People en haar directie of overige leidinggevenden ten aanzien van USG
People en haar bedrijfsvoering. In het algemeen wijzen termen en begrippen als "mogen", "zullen",
"verwachten" "voornemen", "schatten", "voorzien", "geloven", "van plan zijn", "pogen", "voortzetten" en
dergelijke op uitspraken die op de toekomst zijn gericht. Dergelijke op de toekomst gerichte uitspraken
zijn geen garantie terzake van toekomstige prestaties. Ze zijn gebaseerd op huidige opvattingen en
aannames en zijn onderhevig aan bekende en onbekende risico's, onzekerheden en overige factoren
die zich veelal buiten de invloedssfeer van USG People bevinden, ten gevolge waarvan de
daadwerkelijke resultaten of ontwikkelingen wezenlijk kunnen afwijken van de toekomstige resultaten
of ontwikkelingen zoals die impliciet of expliciet zijn neergelegd in de op de toekomst gerichte
verklaringen. USG People aanvaardt geen enkele verplichting ten aanzien van het actualiseren of
wijzigen van op de toekomst gerichte verklaringen op grond van nieuwe informatie, toekomstige
gebeurtenissen of om welke andere reden ook, behoudens voorzover vereist krachtens toepasselijke
wet- en regelgeving of op gezag van een terzake bevoegd regelgevend orgaan.
---
Profiel USG People
USG People biedt alle vormen van flexibele arbeid en uiteenlopende diensten aan op het gebied van
human resources en customer-careservices. De groep, met hoofdzetel in Almere, is actief in een groot
aantal Europese landen, waaronder Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland,
Tsjechië, Slowakije, Polen, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal.
De merkenportefeuille van USG People bevat de merken Start People, Creyf's, Proflex (General
Staffing), Unique, Content, Technicum, Secretary Plus, StarJob, Express Medical, Ad Rem Young
Professionals, SYS, Financial Forces (Specialist Staffing), USG Innotiv, USG Energy, USG Capacity,
HR Forces, Legal Forces, Utrechtse Juristen Groep, Accea, Carela, USG Restart en Multicompta
(Professionals) en Call-IT (Customer Care Services).
De aandelen USG People staan genoteerd aan de Effectenbeurs Euronext Amsterdam N.V. (ticker:
USG) en zijn opgenomen in de Midkap-index (AMX).
Voor meer informatie over USG People of een van haar werkmaatschappijen verwijzen wij graag naar
onze website www.usgpeople.com.
Bijlage 1: Informatie per segment
Bijlage 2: Segmentatie per land
Bijlage 3: Winst en Verliesrekening
Bijlage 4: Geconsolideerde balans
Bijlage 5: Aansluiting vermogen
Bijlage 6: Kasstroomoverzicht
Bijlage 7: Kerncijfers
---
Bijlage 1: informatie per segment (geen accountantscontrole toegepast)
Geconsolideerd 2e kwartaal 2e kwartaal Groei Organische
(x miljoen) 2007 2006 groei
Omzet
General Staffing 577,2 520,5 10,9% 10,2%
Specialist Staffing 279,4 251,0 11,3% 10,4%
Professionals 92,5 80,4 15,0% 9,0%
Other 4,6 5,9 -22,0% 5,5%
Totaal groep 953,7 857,8 11,2% 10,1%
EBITA
General Staffing 31,7 22,9 38,4% 38,0%
Specialist Staffing 32,9 26,3 25,1% 23,8%
Professionals 8,3 8,1 2,5% -3,7%
Other 0,5 0,2 150,0% 91,8%
Corporate -8,2 -6,4 -28,1% -28,1%
Totaal groep 65,3 51,0 28,0% 26,1%
Geconsolideerd tm juni tm juni Groei Organische
(x miljoen) 2007 2006 groei
Omzet
General Staffing 1.112,9 983,2 13,2% 12,5%
Specialist Staffing 549,9 491,7 11,8% 11,3%
Professionals 185,0 157,0 17,8% 12,2%
Other 12,3 17,2 -28,5% 11,8%
Totaal groep 1.859,9 1.649,2 12,8% 12,1%
EBITA
General Staffing 49,5 33,1 49,5% 48,7%
Specialist Staffing 63,7 49,7 28,2% 27,6%
Professionals 15,4 16,5 -6,7% -10,6%
Other 1,1 2,1 -47,6% 21,4%
Corporate -14,7 -13,6 -8,1% -8,1%
Totaal groep 115,0 87,8 31,0% 30,9%
---
Bijlage 2: segmentatie per land (geen accountantscontrole toegepast)
Geconsolideerd 2e kwartaal 2e kwartaal Groei Organische
(x miljoen) 2007 2006 groei
Omzet
Nederland 418,7 382,9 9,3% 8,5%
General Staffing 161,6 149,8 7,9% 7,9%
Specialist Staffing 190,1 171,5 10,9% 10,9%
Professionals 65,7 59,0 11,3% 3,7%
Other 1,2 2,7 -55,5% 1,0%
België / Luxemburg 195,3 181,5 7,6% 7,6%
General Staffing 108,8 103,4 5,2% 5,2%
Specialist Staffing 62,3 58,6 6,3% 6,3%
Professionals 20,8 16,4 26,8% 26,8%
Other 3,4 3,2 6,3% 6,3%
Frankrijk 146,2 123,1 18,8% 16,7%
General Staffing 143,8 122,9 17,0% 17,0%
Specialist Staffing 2,4 0,1 2.400,0% 5,4%
Professionals 0,0 0,1
Spanje / Portugal 99,0 90,8 9,0% 9,0%
General Staffing 75,4 71,4 5,6% 5,6%
Specialist Staffing 17,8 14,5 22,7% 22,7%
Professionals 5,7 4,9 16,3% 16,3%
Duitsland 26,4 22,0 20,0% 20,0%
General Staffing 19,6 15,7 24,8% 24,8%
Specialist Staffing 6,8 6,3 7,9% 7,9%
Italië 38,8 35,5 9,3% 9,3%
Overige landen 29,2 22,0 32,7% 15,8%
Totaal groep 953,7 857,8 11,2% 10,1%
EBITA
Nederland 44,8 34,3 * 30,6% 27,8%
België / Luxemburg 12,6 16,2 -22,2% -22,2%
Frankrijk 10,5 2,6 303,8% 270,6%
Spanje / Portugal 2,8 2,4 16,7% 16,7%
Duitsland 0,1 -0,5 120,0% 120,0%
Italië 2,3 2,1 9,5% 9,5%
Overige landen 0,4 0,2 100,0% -2,5%
Corporate -8,2 -6,4 -28,1% -28,1%
Totaal groep 65,3 51,0 * 28,0% 26,1%
* Exclusief opbrengst uit de verkoop van Luzac College ad 19,3 miljoen in het tweede kwartaal van 2006
10
Geconsolideerd tm juni tm juni Groei Organische
(x miljoen) 2007 2006 groei
Omzet
Nederland 833,8 749,2 11,3% 11,0%
General Staffing 324,0 290,2 11,7% 11,7%
Specialist Staffing 375,1 334,2 12,2% 12,2%
Professionals 131,3 114,2 15,0% 7,6%
Other 3,4 10,7 -68,2% -25,1%
België / Luxemburg 384,5 356,1 8,0% 8,0%
General Staffing 208,6 198,9 4,9% 4,9%
Specialist Staffing 125,2 117,9 6,2% 6,2%
Professionals 41,8 32,8 27,4% 27,4%
Other 8,9 6,5 36,9% 36,9%
Frankrijk 266,9 224,5 18,9% 17,8%
General Staffing 263,8 224,1 17,7% 17,7%
Specialist Staffing 3,0 0,1 2.900,0% 29,9%
Professionals 0,2 0,3 -33,3% -33,3%
Spanje / Portugal 192,6 171,2 12,5% 12,5%
General Staffing 147,6 134,0 10,1% 10,1%
Specialist Staffing 33,8 27,5 22,9% 22,9%
Professionals 11,3 9,8 15,3% 15,3%
Duitsland 52,9 41,5 27,5% 27,5%
General Staffing 39,6 29,4 34,7% 34,7%
Specialist Staffing 13,2 12,1 9,1% 9,1%
Italië 72,8 66,9 8,8% 8,8%
Overige landen 56,3 39,7 41,8% 23,3%
Totaal groep 1.859,9 1.649,2 12,8% 12,1%
EBITA
Nederland 82,8 67,0 * 23,6% 24,5%
België / Luxemburg 25,0 26,4 -5,3% -5,3%
Frankrijk 11,6 3,1 274,2% 244,8%
Spanje / Portugal 5,4 3,3 63,6% 63,6%
Duitsland 0,3 -1,8 116,7% 116,7%
Italië 3,9 3,2 21,9% 21,9%
Overige landen 0,8 0,3 166,6% 59,1%
Corporate -14,7 -13,6 -8,1% -8,1%
Totaal groep 115,0 87,8 * 31,0% 30,9%
* Exclusief opbrengst uit de verkoop van Luzac College ad 19,3 miljoen in het tweede kwartaal van 2006
---
Bijlage 3: Winst en Verliesrekening (geen accountantscontrole toegepast)
(x 1.000 euro) 2007 2006 2007 2006
2e kwartaal 2e kwartaal 1e halfjaar 1e halfjaar
Netto omzet 953.682 857.828 1.859.884 1.649.171
Kostprijs van de omzet 714.814 651.668 1.399.293 1.253.830
Brutoresultaat 238.868 206.160 460.591 395.341
Brutomarge 25,0% 24,0% 24,8% 24,0%
Verkoopkosten 147.545 137.517 300.023 271.743
Algemene beheerskosten 29.971 21.480 56.304 43.213
Overige baten en lasten 128 19.279 628 18.997
Bedrijfsresultaat 61.480 66.442 104.892 99.382
Financieringslasten 5.231 5.876 12.867 12.262
Resultaat voor belastingen 56.249 60.566 92.025 87.120
Belastingen -16.834 -12.985 -28.016 -21.461
Nettoresultaat 39.415 47.581 64.009 65.659
Resultaat toerekenbaar aan aandeelhouders 39.235 47.328 63.700 65.199
Resultaat toerekenbaar aan derden 180 253 309 460
12
Bijlage 4: Geconsolideerde Balans (geen accountantscontrole toegepast)
(x 1.000 euro) 30 juni 31 december
2007 2006
Vaste activa
Goodwill 815.632 801.168
Overige immateriële vaste activa 119.619 123.285
Materiële vaste activa 57.281 55.777
Financiële vaste activa 6.465 6.811
Latente belastingvorderingen 55.870 68.877
Overige vaste activa 10.564 10.564
1.065.431 1.066.482
Vlottende activa
Handelsvorderingen en overige vorderingen 817.183 769.879
Vennootschapsbelasting 18.292 23.567
Financiële derivaten 3.820 238
Liquide middelen 52.519 39.616
891.814 833.300
Totaal activa 1.957.245 1.899.782
Eigen vermogen 611.147 574.420
Aandeel derden 966 1.129
Totaal eigen vermogen 612.113 575.549
Langlopende verplichtingen
Leningen 425.778 337.415
Pensioengerelateerde voorzieningen 1.516 1.122
Overige voorzieningen 4.079 9.715
Latente belastingverplichting 43.634 46.270
475.007 394.522
Kortlopende schulden
Bankkredieten en leningen 289.826 313.324
Crediteuren en overige schulden 535.955 570.090
Belastingschulden 30.341 29.540
Financiële derivaten 75 266
Voorzieningen 13.928 16.491
870.125 929.711
Totaal schulden 1.345.132 1.324.233
Totaal eigen vermogen en schulden 1.957.245 1.899.782
13
Bijlage 5: aansluiting vermogen (geen accountantscontrole toegepast)
(x 1.000 euro) Aandelen Benoemde Ingehouden Aandeel Totaal eigen
kapitaal reserves winsten derden vermogen
Balans per 31 december 2006 320.580 16.973 236.867 1.129 575.549
Netto resultaat 1e halfjaar 2007 63.700 309 64.009
Koersverschillen -78 -78
Totaal resultaat 1e halfjaar 2007 -78 63.700 309 63.931
Aandelenplan 1.818 1.818
Uitgeoefende optierechten 457 457
Acquisitie aandeel derden -472 -472
Dividend over 2006 241 -29.411 -29.170
698 1.818 -29.411 -472 -27.367
Balans per 30 juni 2007 321.278 18.713 271.156 966 612.113
14
Bijlage 6: Kasstroomoverzicht (geen accountantscontrole toegepast)
(x 1.000 euro) 1e halfjaar 1e halfjaar
2007 2006
Kasstroom uit operationele activiteiten
Resultaat voor belasting 92.025 87.120
aanpassingen voor:
Afschrijving materiële en immateriële vaste activa 22.876 21.331
Boekwinst op verkoop dochteronderneming -247 -19.059
Reële waarde resultaat op financiële derivaten -3.774 -5.348
Rentelasten 16.641 17.610
Kosten aandelenplan 1.818
Koerverschillen -71
Mutatie overige voorzieningen -7.826 -3.075
Mutaties werkkapitaal:
-handelsvorderingen en overige vorderingen -48.707 -53.755
-crediteuren en overige schulden -32.575 -24.115
Kasstroom uit operationele activiteiten 40.160 20.709
Betaalde vennootschapsbelasting -12.089 -12.083
Netto kasstroom uit operationele activiteiten 28.071 8.626
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Acquisities in dochterondernemingen -31.002 -4.143
Investeringen in materiële vaste activa -10.712 -11.268
Investeringen in immateriële vaste activa -8.294
Desinvesteringen in materiële vaste activa -411 563
Desinvesteringen in immateriële vaste activa 787
Ontvangst uit verkoop dochteronderneming 3.300 24.410
Verstrekte leningen en waarborgsommen 498 -399
Netto kasstroom uit investeringsactiviteiten -45.834 9.163
Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Ontvangsten uit uitgifte van aandelen 457 275
Ontvangsten van leningen 65.000
Aflossingen op leningen -13.645 -17.173
Dividend -29.170 -12.603
Betaalde interest -16.624 -20.359
Acquisitie aandeel derden -472
Mutatie bankkrediet 25.120 73.008
Netto kasstroom uit financieringsactiviteiten 30.666 23.148
Toename liquide middelen 12.903 40.937
Mutatie liquide middelen
Liquide middelen per 1 januari 39.616 36.991
Toename liquide middelen 12.903 40.937
Liquide middelen per 30 juni 52.519 77.928
15
Bijlage 7: Kerncijfers (geen accountantscontrole toegepast)
1e halfjaar 1e halfjaar
2007 2006
Groei in procenten
Netto-omzet 12,8% 154,1%
Bedrijfsresultaat 5,5% 383,9%
Nettowinst -2,3% 486,2%
Verhoudingsgetallen
Bedrijfresultaat/omzet 5,6% 6,0%
Nettowinst /omzet 3,4% 4,0%
Interest Cover Ratio op basis ebitda 9,9 9,8
Eigen vermogen/totaal vermogen 31,2% 27,9%
Vlottende activa/vlottende passiva 1,02 0,89
Informatie aandelen (x 1.000)
Aantal uitstaande aandelen 63.668 63.032
Aantal aandelen gemiddeld 63.283 63.000
Aantal aandelen verwaterd (inclusief opties) 63.362 63.250
Aantal aandelen verwaterd (inclusief opties en converteerbare obligaties) 69.781 69.670
Per aandeel op basis van het aantal uitstaande aandelen
Nettowinst 1,00 1,03
Eigen vermogen 9,60 8,33
Per aandeel op basis van het gemiddelde aantal uitstaande aandelen
Nettowinst 1,01 1,03
Eigen vermogen 9,66 8,33
Verwaterd per aandeel (inclusief opties)
Nettowinst 1,01 1,03
Verwaterd per aandeel (inclusief opties en converteerbare obligaties)
Nettowinst 0,92 0,95
USG People N.V.
Postbus 1, 1300 AA, Almere, Nederland
P.J. Oudweg 61, 1314 CK, Almere, Nederland
T +31 (0)36 529 95 00
F +31 (0)36 529 95 09
E
I
---- --
USG People N.V.