Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 27 juli 2007
Werk aan de weg breekt detailhandel op
Winkeliers hebben steeds vaker last van slechte bereikbaarheid van hun winkels
door werkzaamheden aan de openbare ruimte. De onbereikbaarheid van winkels
leidt tot omzetverlies. Dit zorgt ervoor dat gezonde bedrijven met financiële
problemen worden geconfronteerd.
Onderzoek toont aan dat in de onmiddellijke buurt van werkzaamheden aan de
openbare ruimte: 84% van de winkeliers klantenverlies lijdt; 77% minder omzet heeft;
21% problemen kent met liquiditeit; 14% problemen heeft met het verkrijgen van
bankkredieten; 7% tijdelijk moet sluiten; en 1,2% uiteindelijk failliet gaat.
Het stoort de detailhandel dat werkzaamheden aan de openbare ruimte met grote
regelmaat plaatsvinden, vaak slecht of niet worden aangekondigd en daarbij meer tijd in
beslag nemen dan vooraf werd aangegeven.
Op klachten van winkeliers over werkzaamheden wordt steevast geantwoord dat het een
ondernemingsrisico is en dat de herstelwerkzaamheden ook de winkels ten goede zullen
komen. De winkelier rest slechts een omslachtige en kostbare juridische procedure om
eventueel voor een schadevergoeding in aanmerking te komen.
Het Platform Detailhandel Nederland eist dat gemeenten bij de planning van
werkzaamheden een bedrijfseffectentoets opstellen. Aan de hand daarvan kan in
overleg met het bedrijfsleven worden gekeken naar compensatiemogelijkheden om het
omzetverlies zoveel mogelijk te beperken.
Het Platform Detailhandel Nederland stelt daarbij een aantal financiële regelingen voor
om getroffen winkeliers te helpen:
· wie tijdelijk sluit, moet een beroep kunnen doen op een gemeentelijke
dagvergoeding;
· wie een overbruggingslening nodig heeft, moet een beroep kunnen doen op een
gemeentelijke waarborg;
· en als een winkelier omzetverlies lijdt, moet de gemeente een rentetoelage
geven op een overbruggingslening.
Deze drie maatregelen zorgen voor een relatief beperkte financiële vergoeding, op het
ogenblik dat een winkelier hinder ondervindt van werkzaamheden aan de openbare
ruimte. Zo ontstaan er voor de betrokken winkeliers geen zware financiële problemen.
Deze vergoedingen mogen gemeenten er niet van weerhouden om al het mogelijke te
doen om te voorkomen dat wegwerkzaamheden hinder opleveren. Voorkomen is beter
dan vergoeden. Met een goede gefaseerde aanpak, een goede timing en duidelijke
informatie, coördinatie en overleg kan men veel schade vermijden.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het
Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.
Ingezonden persbericht