Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 27 juli 2007

Werk aan de weg breekt detailhandel op

Winkeliers hebben steeds vaker last van slechte bereikbaarheid van hun winkels door werkzaamheden aan de openbare ruimte. De onbereikbaarheid van winkels leidt tot omzetverlies. Dit zorgt ervoor dat gezonde bedrijven met financiële problemen worden geconfronteerd.

Onderzoek toont aan dat in de onmiddellijke buurt van werkzaamheden aan de openbare ruimte: 84% van de winkeliers klantenverlies lijdt; 77% minder omzet heeft; 21% problemen kent met liquiditeit; 14% problemen heeft met het verkrijgen van bankkredieten; 7% tijdelijk moet sluiten; en 1,2% uiteindelijk failliet gaat.

Het stoort de detailhandel dat werkzaamheden aan de openbare ruimte met grote regelmaat plaatsvinden, vaak slecht of niet worden aangekondigd en daarbij meer tijd in beslag nemen dan vooraf werd aangegeven.

Op klachten van winkeliers over werkzaamheden wordt steevast geantwoord dat het een ondernemingsrisico is en dat de herstelwerkzaamheden ook de winkels ten goede zullen komen. De winkelier rest slechts een omslachtige en kostbare juridische procedure om eventueel voor een schadevergoeding in aanmerking te komen.

Het Platform Detailhandel Nederland eist dat gemeenten bij de planning van werkzaamheden een bedrijfseffectentoets opstellen. Aan de hand daarvan kan in overleg met het bedrijfsleven worden gekeken naar compensatiemogelijkheden om het omzetverlies zoveel mogelijk te beperken.

Het Platform Detailhandel Nederland stelt daarbij een aantal financiële regelingen voor om getroffen winkeliers te helpen:

· wie tijdelijk sluit, moet een beroep kunnen doen op een gemeentelijke dagvergoeding;

· wie een overbruggingslening nodig heeft, moet een beroep kunnen doen op een gemeentelijke waarborg;

· en als een winkelier omzetverlies lijdt, moet de gemeente een rentetoelage geven op een overbruggingslening.

Deze drie maatregelen zorgen voor een relatief beperkte financiële vergoeding, op het ogenblik dat een winkelier hinder ondervindt van werkzaamheden aan de openbare ruimte. Zo ontstaan er voor de betrokken winkeliers geen zware financiële problemen.

Deze vergoedingen mogen gemeenten er niet van weerhouden om al het mogelijke te doen om te voorkomen dat wegwerkzaamheden hinder opleveren. Voorkomen is beter dan vergoeden. Met een goede gefaseerde aanpak, een goede timing en duidelijke informatie, coördinatie en overleg kan men veel schade vermijden.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.



Ingezonden persbericht