Ongeluk met vrachtschip had rampzalig kunnen zijn


GROU, 20070727 -- Vrijdagochtend is in Friesland een vrachtschip uit koers geraakt en heeft daarbij een vakantiewoning geramd. Volgens de politie is de schipper in slaap gevallen, een probleem bij veel bestuurders van machines en transportmiddelen. In de meeste gevallen is het in slaap vallen van de bestuurder het gevolg van slaapgebrek door een ontregeling van het slaap/waak ritme. De gevolgen van het ongeluk hadden desastreus kunnen zijn als het schip was geladen met gevaarlijke stoffen. Dit zegt psychofysioloog Dr. Sander van Eekelen, werkzaam bij Timetools in Amsterdam, een organisatie die zich bezighoudt met onderzoek op het gebied van slapen, waken en werken.

Ongeveer 16% van de beroepsbevolking werkt op uren anders dan van 9 tot 5 bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, het transport, de industrie of in de horeca. Volgens wetenschappelijk onderzoek is de kans op het krijgen van een verkeersongeluk of een bedrijfsongeval tijdens de nacht aanmerkelijk groter dan tijdens de dagsituatie. Mensen zijn van nature dagdieren die zich hebben verplicht om ook 's nachts te werken. Naast gezondheidsklachten op lange termijn zoals hart- en vaatziekten en kanker kent de nachtdienst ook ernstige problemen op korte termijn. Nachtwerkers zijn vaak slaperig en vermoeid, hebben last van concentratiestoornissen en zijn beduidend minder alert. Hierdoor zijn zij niet goed in staat om machines te besturen en gaat belangrijke informatie aan hen voorbij. Hoewel vrij onbekend kunnen er maatregelen worden getroffen om het risico op deze incidenten aanzienlijk te verminderen. Oplossingen zijn bijvoorbeeld het gezond voorwaarts roosteren en het gedoseerd en getimed toedienen van licht en donker.





Ingezonden persbericht