ROVER

BERICHT

kritiek rotterdam over chipkaart
Onderstaand de brief die de consumentenorganisaties aan de Stadsregio Rotterdam stuurden.

AAN: Stadsregio Rotterdam,

Afdeling Verkeer en vervoer
Rotterdam, 26 juli 2007

Het PROV heeft dringend behoefte aan overleg over het voornemen de strippenkaart in de Rotterdamse metro ongeldig te maken in verband met de invoering van de chipcard. Op dit moment kan het PROV niet anders dan negatief adviseren over dit voornemen.

Hieronder geven wij een aantal redenen waarom wij die mening hebben. Reeds eerder verbonden wij een aantal voorwaarden aan de afschaffing van de strippenkaart c.a. in de Rotterdamse metro. Deze voorwaarden blijven wat ons betreft onverkort van kracht. Het onderzoek dat Groen Links heeft ingesteld sterkt ons in deze opvatting: de uitkomst is dat de gevolgen van een geforceerde invoering onvoorziene en ongewenste gevolgen zal hebben.

De streefdatum van 1 oktober voor het ongeldig maken van de strippenkaart in de metro wijzen wij dan ook als onrealistisch van de hand..

Wij stippen in dit advies de volgende zaken aan.

Het systeem is nog steeds te storingsgevoelig. Het in- en uitchecken op voertuigen gaat nog vaak mis. Wanneer een andere bestuurder de wagen halverwege de rit overneemt wordt de chipapparatuur blijkbaar tijdelijk uitgezet. Dat heeft nare gevolgen omdat het uitchecken dan mislukt, en de reiziger zijn borg kwijt is. Overigens wordt de reiziger die naar de klantenservice van de ov-chipkaart belt ivm het verlies van zijn borg verwezen naar de betreffende vervoerder. Afgezien van het gedoe voor de klant â"zoals bekend zijn openbaar vervoerbedrijven zeer moeilijk te bereiken- schijnt het zeer lang te duren voor de borg is terugstort.

Nog steeds leveren de oplaadautomaten problemen op, en het is ons nog niet duidelijk, wanneer deze zullen zijn opgelost.

Er zijn onvoldoende distributie- en oplaadmogelijkheden in de stad. Hele wijken ontberen zulke apparatuur, terwijl reizigers die later overstappen op de metro daar wel hun reis per tram of bus beginnen. Er is met het PROV zelfs nog niet gesproken over de voorwaarden waaraan een goede dekking van oplaadpunten over de stad zou moeten voldoen. Uitsluitend voorzien in oplaadautomaten bij metrostations, spoorwegstations en RET-kantoren is onvoldoende.

De oplossing voor overstappers uit Arriva-bussen vinden wij onaanvaardbaar omslachtig.

Er gaan steeds meer stemmen op voor de invoering van een eenvoudig chipkaartje voor incidentele reizigers en toeristen. Een verchipte versie dus van het grijze kaartje dat je nu op de bus en in de tram kan kopen. Wij vinden dat dat kaartje er moet komen.

Het overstappen tussen trein en stads/streekvervoer is nog onvoldoende geregeld. Met name waar bij losse ritten nu de strippenkaart prima functioneert, biedt de chipvariant geen gelijkwaardige oplossing. Dat jaagt de reiziger op extra kosten omdat hij dan opnieuw een instaptarief betaalt.

Het PROV heeft gesteld dat het verchipte stads/streektarief op de door de Stadsregio over te nemen Hoekse lijn geldig zal moeten zijn. Naar wij hebben begrepen, zal op de Hoekse lijn voorlopig het verchipte NS-tarief blijven gelden, inclusief de nadelige gevolgen bij het overstappen. Dat achten wij niet aanvaardbaar.

De vervoervoorwaarden zijn nog niet goed vastgesteld. Reizigers die eerst op basis van de NVB- of NS-voorwaarden reisden, blijken opeens te zijn gebonden aan de vervoervoorwaarden van TLS.

ROVER, Consumentenbond en ANWB zijn voornemens om op korte termijn overleg te openen binnen de Commissie Consumentenaangelegenheden van de SER over geïntegreerde vervoersvoorwaarden voor trein en overig OV in het chipkaarttijdperk. Uitgangspunt is dat de voorwaarden, wanneer er overeenstemming kan worden bereikt, pas tweezijdig van kracht worden wanneer de consumentenorganisaties akkoord gaan met het invoeren van de chipkaart. De reiziger krijgt zoals het er nu naar uitziet met minimaal 2 (en als hij kiest voor autoreload met 3) sets voorwaarden te maken en wellicht ook met verschillende loketten. Dat is niet wenselijk. Inzet moet zijn om de voorwaarden in elkaar te schuiven en één contractpartij aan te wijzen zodat de reiziger duidelijkheid krijgt en met één loket te maken krijgt.

Er zijn overigens nogal wat vragen en onduidelijkheden rond de voorwaarden van TLS, bijvoorbeeld rond aansprakelijkheid, verlies of diefstal (vervanging en blokkeren), kosten verbonden aan het opladen van saldo of reisproducten en verwerking persoonsgegevens. Met name de risico's voor de reiziger rond de auto-reload zijn nog onbekend.

Nog volkomen onduidelijk is, hoe het is gesteld met de privacy van de gebruiker. Het College Bescherming Persoonsgegevens is druk doende deze zaak te bestuderen en te overleggen met TLS en vervoerders. Zolang het CBP nog geen groen licht heeft gegeven kan van verplicht gebruik van de chipkaart geen sprake zijn.

Ook is onduidelijk in hoeverre er al afspraken zijn met de Belastingdienst, werkgevers en vakbonden over de vorm waarin verchipte reiskosten gedeclareerd c.q. voor de belasting opgegeven kunnen worden.

De transactiebon in zijn huidige vorm biedt ook onvoldoende mogelijkheden om de door de werknemer gemaakte reiskosten duidelijk te maken en te herleiden tot de eigenaar van de gebruikte ov-chipkaart. Ook kan er op dit moment geen transactiebon voor én NS én stad-streekvervoerder worden uitgedraaid.

Er is verder onvoldoende uitzicht op de tijdige verwerking van de lopende grootgebruik-contracten in het chipkaartensysteem. Alhoewel met name Connexxion zijn best doet voor de omzetting, lijkt het in hoge mate optimistisch te verwachten dat dit voor 1 oktober rond zal zijn.

Ook de toegankelijkheid van de metro levert voor chipkaartgebruikers nog steeds aanzienlijke problemen op: Nog niet alle blinden-geleidelijnen liggen op de juiste plaatsen. Ook is de oplaadapparatuur niet te vinden voor blinden en slechtzienden. Zolang de veiligheid voor de consument voor wat betreft de auto-reload nog niet goed geregeld is, is dit onaanvaardbaar.

Ook de poortjes die maar in één richting open kunnen zijn een onneembare hindernis voor deze groep. En de brede (tweerichtings)poortjes zijn nog te vaak defect.

Pagina geplaatst: 27 juli 2007