Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Sir Richard Branson voorzitter jury PICNIC Green Challenge

Inzendingen tot 30 augustus 2007

Amsterdam, 2 augustus 2007 - De PICNIC Green Challenge, een internationale, creatieve competitie van de Nationale Postcode Loterij en crossmedia-event PICNIC, maakt bekend dat Sir Richard Branson (De Virgin Group) voorzitter is van de jury. "Deze competitie helpt mensen in te zien tot hoeveel zij in staat zijn" aldus Branson. "Grote dingen komen vaak voort uit de meest eenvoudige ideeën'.

Daarnaast nemen Avery Baker (Executive Vice President Tommy Hilfiger), Steve Howard (CEO The Climate Group), Peter ter Kulve (Senior Vice President Unilever Ice Cream), John Thackara (Directeur Doors of Perception), Liesbeth van Tongeren (Algemeen Directeur Greenpeace Nederland) en Eckart Wintzen (Oprichter Ex'tent Green Venture Capital) plaats in de jury. Deze is samengesteld uit personen die allen zijn betrokken bij groene initiatieven en/of hun sporen hebben verdiend op zakelijk vlak. Gezamenlijk bepalen zij op 29 september 2007 wie de winnaar is.

De PICNIC Green Challenge daagt creatieve en innovatieve geesten uit om een concrete bijdrage te leveren aan het terugdringen van klimaatveranderingen. Iedereen met een goed idee voor een product/dienst, dat het broeikaseffect op een consumentvriendelijke wijze kan terugdringen én bijdraagt aan een duurzame levensstijl, kan deelnemen. Alle inzendingen moeten worden onderbouwd met een concreet plan om het idee binnen twee jaar op de markt te brengen.

¤ 500.000 voor de winnaar
De Nationale Postcode Loterij stelt ¤ 500.000 beschikbaar voor de uitvoering van het winnende plan. Bovendien krijgt de winnaar deskundige coaching van topmensen uit de zakenwereld en een lijst met potentiële afnemers.

Inschrijven tot 30 augustus
De inschrijvingstermijn sluit op 30 augustus 2007. Uit de inzendingen maakt de prejury een voorselectie van drie tot vijf finalisten. Deze genomineerden presenteren hun idee op 29 september tijdens PICNIC '07 aan de jury. De prejury bestaat uit Emily Farnworth (Leadership Group Manager The Climate Group), Bruno Giussani (schrijver, ondernemer), Joris Krüse (Executive Creative Director Media Republic), Jeffrey Prins (Programmamanager Duurzame Ontwikkelingen Stichting DOEN), Femke Rotteveel (Coördinator Toewijzingen Nationale Postcode Loterij) en Marleen Stikker (Medeoprichter PICNIC).

http://greenchallenge.picnicnetwork.org
Op de website wordt de Green Challenge beschreven en staan de criteria waaraan de inzendingen moeten voldoen.

Partnerschap PICNIC en Nationale Postcode Loterij
De Nationale Postcode Loterij zet zich in voor een groene en rechtvaardige wereld en is samen met PICNIC initiatiefnemer van de PICNIC Green Challenge. Beide organisaties zijn van mening dat de wereld innovatieve ideeën nodig heeft om aantrekkelijke producten en diensten te realiseren voor een milieuvriendelijker levensstijl. De PICNIC Green Challenge verwacht via het netwerk van PICNIC een creatieve groep mensen aan te spreken. De Postcode Loterij levert een inhoudelijke bijdrage middels het netwerk van haar 53 goede doelen en financiert daarnaast de geldprijs voor de uitvoering van het beste idee.

---------------------

Over PICNIC '07 Cross Media Week
PICNIC is Amsterdam's nieuwe jaarlijkse event dat zich focust op creativiteit, cross media en technologie, in het bijzonder op het gebied van entertainment en communicatie. Het event vindt plaats van 25 t/m 29 september op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam.

Het evenement omvat een conferentie, workshops en evenementen georganiseerd door culturele instanties, industriële maatschappijen en partners uit het bedrijfsleven en het PICNIC at Night avondprogramma dat toegankelijk is voor alle Amsterdammers. Deze vindt plaats van 25 t/m 29 september.

PICNIC wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken, de Gemeente Amsterdam en een aantal corporate, service, network en mediapartners. Meer informatie over het event is te vinden op www.picnicnetwork.org.

Over de Nationale Postcode Loterij
Vijftig procent van de bruto-opbrengst van de Nationale Postcode Loterij is bestemd voor het goede doel. Dankzij 2,4 miljoen deelnemers aan de Postcode Loterij is er in 2006 een recordbedrag van ruim 217 miljoen euro verdeeld over 53 goededoelenorganisaties. Deze organisaties zijn werkzaam op het gebied van mens en natuur. Dit zijn onder meer SOS-Kinderdorpen, Natuurmonumenten, Amnesty International, Unicef, Greenpeace, het World Food Programme, het Wereld Natuur Fonds en Stichting DOEN. Sinds haar oprichting in 1989 heeft de Postcode Loterij ruim 2,4 miljard euro uitgekeerd aan het goede doel.

Noot voor de redactie (