Vakantiewerk: een dag uit het leven van een promotiemedewerker


AMSTERDAM, 20070802 -- De laatste jaren zijn er steeds meer jongeren die kiezen voor een bijbaan als promotiemedewerker. Er zijn op dit moment ongeveer 30.000 promotiewerkers in Nederland. Jeroen Kors van promotiebureau Direct Impulse heeft in kaart gebracht waarom zoveel jongeren voor dit werk kiezen. Hij loopt een dagje mee met een promotieteam in Schagen.

Daan en Vincent zijn één van de top verkopers van het nieuwe promotiebureau "Direct Impulse". Daar zijn ze pas een half jaar werkzaam en nu al door gegroeid tot teamleiders. Hun team bestaat uit een groep vrienden die naast het werk ook in een bandje speelt (Coco Bongo). In een promotieteam van vijf personen promoten ze momenteel met veel plezier een goed doel.

Begin van de dag

We ontmoeten Daan en Vincent om 12:00 uur bij het hoofdkantoor van Direct Impulse te Amsterdam. Zij vertellen ons dat ze al eerder bijbaantjes hebben gehad maar nergens zo goed verdienden als ze nu doen. Daan en Vincent hebben het verkopen in hun bloed. Bovendien kunnen ze met hun huidige werktijden lekker uitslapen als ze niet naar school moeten! Aan het begin van de dag hebben de teamleiders nog even kort contact met de projectleider op het hoofdkantoor, vervolgens gaan ze het veld in. Daar ontmoeten we de andere groepsleden van hun promotieteam. Een paar teamleden komen net van school. Promotiewerk valt goed te combineren met de studie. Daan en Vincent peppen hun team nog even op en delen de promotie jassen uit. In opvallende promotiekleding en vol enthousiasme gaan de promoters om half twee van start.

De namiddag

Na ongeveer twee uur werken komen alle teamleden weer bij elkaar en worden de scores en tactieken besproken. Er wordt rustig wat gedronken en gegeten. De sfeer tijdens de pauze is prima. Aan Daan en Vincent is te merken dat ze veel plezier in het verkopen hebben. Daan en Vincent vertellen over hun interactie met de mensen die ze net gesproken hebben. "Elke dag is weer anders", zeggen Daan en Vincent. Gemotiveerd begint het promotieteam aan het tweede deel van de dag. Tussen vijf uur en acht uur zijn de meeste mensen thuis. "Nu beginnen de leukste uurtjes", zegt het team.

Afsluiting

Het was een top dag en de weeromstandigheden waren geweldig. Het was een heerlijke dag om buiten te werken dus. De scores waren veel belovend. Dit is goed nieuws voor het goede doel en voor de promoters. Na afloop drinken we nog gezellig een drankje op een terras. Daar passeren de ervaringen van de dag de revue. Daan en Vincent overtreffen alle verhalen en halen nog een rondje.

Jeroen Kors concludeert: "Naar mijn mening is promotiewerk niet alleen het best betaalde bijbaantje maar ook het leukste bijbaantje van Nederland. De Promoters van Direct Impulse werken elke dag met veel plezier en verdienen goed in tegenstelling tot hun leeftijdsgenoten die werken in andere branches. Naast goed verdienen leren de promoters samenwerken."





Ingezonden persbericht