Belgische Federale Overheid


02-08-2007

Personeelsplan

Een betere planning en monitoring

Het personeelsplan is uitgegroeid tot een bevoorrecht instrument voor het beheer van het personeelsbestand in de federale overheidsdiensten. Het werd echter tot nu toe enkel minimaal uitgewerkt, zodat de diensten zich vertrouwd konden maken met de methodologie.

Een nieuwe dimensie

Vandaag zijn de meeste diensten klaar voor de verdere ontplooiing van het instrument. Om hen daarbij te ondersteunen hebben de ministers van Ambtenarenzaken en Begroting de volgende schikkingen getroffen:


- de circulaire nr. 574 van 9 juli 2007-Informatie inzake personeelsenveloppe en-plan (Belgisch Staatsblad van 23 juli 2007)
- het koninklijk besluit van 9 juli 2007 betreffende de controle op de uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën (Belgisch Staatsblad van 23 juli 2007).

De circulaire nr. 574 introduceert het volgende voor diensten die dat wensen:


- een strategische planning voor 4 jaar

Er wordt een strategisch plan uitgetekend voor een periode van 4 jaar, wat overeenstemt met een legislatuur, dat geconcretiseerd wordt in 4 operationele plannen die mettertijd worden uitgewerkt, om de acties en de ontwikkelingen van elk begrotingsjaar te preciseren.


- de sturing van het personeelsplan

De systematische monitoring en opvolging geven regelmatig een stand van zaken van de menselijke en budgettaire middelen op een bepaalde datum. Aan de hand van die informatie, die getoetst wordt aan de doelstellingen die bij de planning werden vastgelegd en aan de werkelijk beschikbare budgettaire marge, kunnen de acties die moeten worden ondernomen regelmatig worden aangepast, zonder dat de beschikbare kredieten dreigen te worden overschreden.

De circulaire geeft toelichting bij de cyclus van monitoring/opvolging/planning en geeft de diensten de methodologie voor een betrouwbare en transparante rapportage over de evolutie van hun personeelsbestand en hun budgettaire lasten.

Nieuwe troeven


- Voor het management

Reflectie over sterke tendensen: om doelstellingen te kunnen vastleggen voor een termijn van 4 jaar moet grondig worden nagedacht overde globale evolutie van het personeelsbestand, waarbij rekening moet worden gehouden met bepaalde aspecten, zoals de vergrijzing van de bevolking, de invoering van nieuwe technologieën, de herstructurering van de diensten, ...

Coherentie van de geplande acties: het verband tussen de doelstellingen van de diensten en het personeelsbeleid dat moet worden gevoerd, wordt hier volledig duidelijk. De acties voor de aanwervingen en bevorderingen kunnen volgens de behoeften worden gepland en kunnen inspelen op de sterke tendensen. Ze zijn niet meer het gevolg van losstaande beslissingen die zonder grote onderlinge coherentie en zonder een totaalbeeld worden genomen.

Proactiviteit: door rekening te houden met de evolutie van het personeelsbestand op middellange termijn kan op tijd worden vastgesteld wat de aandachtspunten zijn en adequaat worden ingegrepen (overdracht van bevoegdheden, herstructureringen, aanwervingen, ...).

De aansturingsmechanismen van het plan staan garant voor:

betrouwbare en beschikbare informatie

een soepel beheer van de behoeften door een aangepast HR-beleid

een dialoog met de IF op een gezonde en gedocumenteerde basis.


- Voor de stafdienst P&O

Met een strategische planning kan de dienst P&O de sterke tendensen in de evolutie van het personeelsbestand leren kennen. Zo kan de stafdienst:

informatie overbrengen aan de betrokken actoren: management, IF, personeel, ...

anticiperen op eventuele bijsturingsacties.

Monitoring is van cruciaal belang:

om op elk ogenblik de reële situatie te kennen van het personeelsbestand en van de budgettaire lasten:

t.o.v. de operationele behoeften die in het plan zijn geformuleerd

t.o.v. het beschikbare budget - om snel en zeker de staat van realisatie van het plan te evalueren.

Opvolging maakt het mogelijk om:

het management de elementen te bezorgen die nodig zijn om een beslissing te nemen over de acties die moeten worden ondernomen

op ieder ogenblik een duidelijk beeld te krijgen van de uitvoering van de acties.


- Voor de inspecteur van financiën

Dankzij het strategisch plan is er een sterkere coherentie van de geplande beslissingen inzake personeel en worden ongegronde wendingen in het aanwervings- of bevorderingsbeleid van een dienst bemoeilijkt.

Dankzij het theoretisch begrip `meerjarenenveloppe' kan gemakkelijker worden nagegaan hoe realistisch de doelstellingen van een dienst voor een periode van 4 jaar zijn

Door middel van een maandelijkse betrouwbare en transparante rapportage over de evolutie van het personeelsbestand en van de budgettaire lasten kan de kwaliteit van de uitvoering van het plan en van de personeelsenveloppe worden gecontroleerd.

De bijzonderheden van de rapportage en de aandachtspunten kunnen samen met het management worden bepaald. Ze versterken het engagement van alle actoren.

Via de acties waarover beslist moet worden, alsook hun budgettaire kosten en hun impact op de budgettaire marge, kan op elk ogenblik worden nagegaan of de enveloppe wordt gerespecteerd.

Van een controle ex ante naar een controle ex post

Het koninklijk besluit van 9 juli 2007 bevat een belangrijke maatregel waarmee de diensten de uitvoering van hun plan kunnen bespoedigen.

Diensten die voldoen aan de eisen inzake betrouwbare informatie en transparante rapportage komen immers in aanmerking voor een controle ex post door de inspecteur van financiën van hun aanwervingen van statutair personeel en vervangend contractueel personeel.

Hij moet voorafgaand het rapportagesysteem goedkeuren, dat door de dienst volgens de in de circulaire beschreven methodologie wordt voorgesteld en uitgewerkt.

De aanwervingen van de andere categorieën van contractueel personeel blijven onderworpen aan de controle ex ante van de inspecteur van financiën.