Unilever NV



RESULTATEN TWEEDE KWARTAAL EN HALFJAAR 2007

BELANGRIJKSTE CIJFERS
(niet door de externe accountants gecontroleerd) Tweede kwartaal 2007 miljoen Halfjaar 2007 Actuele Actuele Constante Actuele Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen koersen koersen

Voortgezette bedrijfsactiviteiten: 10 526 3% 5% Omzet 20 054 1% 5% 1 443 1% 3% Bedrijfswinst 2 745 (4)% 0% 1 412 4% 6% Winst vóór belastingen 2 744 3% 6% 1 153 14% 17% Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 2 205 10% 13% 1 207 16% 18% Nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten 2 281 8% 11%

Winst per aandeel: 0,38 15% 17% Uit voortgezette bedrijfsactiviteiten (in euro's) 0,72 10% 13% 0,40 16% 18% Uit totale bedrijfsactiviteiten (in euro's) 0,75 9% 12%

Sterke groei in het eerste halfjaar en onderliggende verbetering van de marges. Plannen om veranderingen te versnellen.

HOOFDPUNTEN

Financiële hoofdpunten van het eerste halfjaar · Groei van de onderliggende verkopen van 5,8%. · Brutowinstmarge van 13,7% met een onderliggende verbetering van 0,3 procentpunt (vóór verwerking van hogere lasten voor herstructureringen en lagere winsten op desinvesteringen). · Winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten met 10% gestegen, inclusief goede bijdragen uit joint ventures en geassocieerde maatschappijen, uit afgenomen financieringslasten en door een lager effectief belastingtarief.

Operationele hoofdpunten
· Groei van de verkopen over een brede linie in alle regio's en categorieën. Intensivering van innovaties zorgt voor sterke groei in prioriteitsgebieden persoonlijke verzorging, opkomende markten en vitaliteit. Verkopen vooruitlopend op een nieuw IT-systeem in de VS dragen 0,4 procentpunt bij aan de groei in het eerste halfjaar.
· Verdere verhoging van de prijzen ter compensatie van stijgende grondstofkosten. Aanhoudende bijdrage van `One Unilever' en andere besparingen.

Vooruitzicht voor het jaar
· Groei van de onderliggende verkopen wordt nu verwacht uit te komen aan de bovenkant van de 3-5% bandbreedte, in combinatie met een onderliggende verbetering van de brutowinstmarge.

Versnelling van de veranderingen
· Plannen ter intensivering van innovaties, vormgeving van de portfolio en margeverbetering. · Voorgenomen desinvesteringen van meer dan 2 miljard aan omzet, waaronder de wasmiddelen in Noord-Amerika.
· Versneld programma om besparingen te realiseren van 1,5 miljard.
---

TOELICHTING GROUP CHIEF EXECUTIVE

"Onze resultaten in het eerste halfjaar zijn een afspiegeling van het succes van de strategie die we in 2005 hebben ingezet en zij houden ons op koers om onze doelstellingen te bereiken. Ons uitgangspunt dit jaar was de groei vast te houden en een onderliggende verbetering van de brutowinstmarge te realiseren. Ondanks stijgende kosten van grondstoffen zien we de resultaten van de groei nu tot uitdrukking komen in onze winst. Onze groeistrategie, investeringen in onze kerncompetenties, het nieuwe operationele raamwerk en het `One Unilever'-programma zijn alle van wezenlijke invloed geweest op onze verbeterde prestaties. We kondigen nu plannen aan om hierop voort te bouwen en het tempo van onze prestaties op te voeren. Groei blijft onze voornaamste prioriteit: groei in een hoger tempo dan onze markten, met een betere margeontwikkeling en met meer veerkracht in relatie tot in- en externe veranderingen. De stappen die we nu nemen versterken deze agenda, doordat we innovaties intensiveren, onze portfolio agressiever vormgeven en ons nog sterker richten op een efficiëntere kosten- en activabasis. Ik ben tevreden over de vooruitgang die we tot op heden hebben geboekt. De plannen die wij vandaag bekendmaken geven mij het vertrouwen in een verdere verbetering tot 2010 en daarna." Patrick Cescau, Group Chief Executive 2 augustus 2007

VERSNELLING VAN DE VERANDERINGEN

Voortbouwend op de vooruitgang die we sinds 2005 hebben geboekt, omvatten de plannen die vandaag zijn aangekondigd de volgende hoofdpunten:

Vormgeving van de portfolio

- Plannen voor desinvesteringen van meer dan 2 miljard aan omzet, waaronder de wasmiddelen in Noord-Amerika.

- Desinvesteringen verhogen Unilevers groeicijfer met ongeveer 0,4 procentpunt; het effect op de brutowinstmarge is neutraal na correctie van niet-gedekte kosten.

Versnelling van de margeverbetering

- Vereenvoudiging van de organisatie door landen in clusters samen te brengen en regionale structuren te stroomlijnen.

- Vermindering van kosten en activa in de toeleveringsketen en tegelijkertijd verbetering van de verkrijgbaarheid van producten.

- Verlaging van de jaarlijkse kosten met ongeveer 1,5 miljard eind 2010 (ten opzichte van 2006). Dit komt voort uit zowel de nieuwe plannen als de voltooiing van `One Unilever' en andere bestaande initiatieven.
- Bijkomende voordelen door snellere besluitvorming en versneld uitrollen van innovaties.
- Herstructureringslasten gemiddeld ongeveer 2,5% van de omzet in de periode 2007-2009.

VOORUITZICHTEN VOOR 2007

- Groei van de onderliggende verkopen aan de bovenkant van de 3-5% bandbreedte.
- Onderliggende verbetering van de brutowinstmarge.
- Hogere herstructureringslasten. Winsten op desinvesteringen zijn afhankelijk van timing en resultaat van het desinvesteringsprogramma. Dit zal in de gerapporteerde brutowinstmarge tot uitdrukking komen.


---

DOELSTELLINGEN OP LANGERE TERMIJN
Huidige vooruitgang en bestaande plannen houden Unilever op koers om haar doelstellingen voor groei en marges te behalen:

- Groei van de onderliggende verkopen van 3-5% per jaar.
- Brutowinstmarge van meer dan 15% in 2010, na verwerking van 50-100 basispunten voor doorlopende herstructureringen.
Van de vandaag aangekondigde plannen wordt verwacht dat zij:
- Het groeipotentieel van de portfolio zullen versterken.
- Ons in staat stellen de doelstelling voor de brutowinstmarge te overtreffen. Beschikbare vrije kasstroom:

- Ten opzichte van de basis van 25-30 miljard (2005-2010) hebben desinvesteringen de beschikbare vrije kasstroom reeds verlaagd met 1,2 miljard.
- De voorgenomen desinvesteringen zouden een verdere daling van 0,8 miljard tot gevolg hebben (opbrengsten van desinvesteringen worden niet opgenomen in de beschikbare vrije kasstroom).
- Aanvullende geplande herstructureringen reduceren de beschikbare vrije kasstroom met ongeveer 0,5 miljard in de periode, waarbij de voortdurende kasstroomgeneratie van de onderneming wordt verbeterd.

INLICHTINGEN

Media: Media Relations Team Beleggers: Investor Relations Team NL +31 10 217 4844 UK +44 20 7822 6830 tanno.massar@unilever.com investor.relations@unilever.com press-office.rotterdam@unilever.com US +1 201 894 2615 UK +44 20 7822 6805 investor.relations-NewYork@unilever.com tim.johns@unilever.com

Een webcast van de presentatie van de resultaten is beschikbaar op: www.unilever.com/ourcompany/investorcentre/results/quarterlyresults/default.asp


---

RESULTATEN UNILEVER TWEEDE KWARTAAL EN HALFJAAR 2007

In de volgende toelichting geven we `groei van de onderliggende verkopen' weer tegen constante wisselkoersen, exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen. In de `Omzet' is het effect van wisselkoersen en acquisities en desinvesteringen opgenomen. Unilever hanteert de begrippen `constante wisselkoersen' en `onderliggende' voornamelijk voor interne-prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Daarnaast gebruiken we de veranderingen in de `beschikbare vrije kasstroom' en het `rendement op het geïnvesteerd vermogen' om de vooruitgang te meten ten opzichte van onze langetermijndoelstellingen. Unilever is van mening dat dergelijke maatstaven aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze maatstaven zijn niet gedefinieerd binnen IFRS of algemeen aanvaarde grondslagen voor de financiële verslaggeving in de Verenigde Staten (US GAAP) en zijn ook niet bedoeld ter vervanging van binnen deze grondslagen gedefinieerde maatstaven, zoals omzet, winst en kasstroom. Meer informatie over deze maatstaven is beschikbaar op www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.


1. SAMENVATTING VAN DE BEDRIJFSRESULTATEN OVER HET EERSTE HALFJAAR De onderliggende verkopen stegen met 5,8% in zowel het tweede kwartaal als het eerste halfjaar, met volumes
4,6% hoger in de eerste zes maanden en een toegenomen bijdrage uit prijsverhogingen. In het eerste halfjaar groeide Europa met 2,6%. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland was de groei weliswaar bescheiden maar toonde verbetering, en de rest van de regio liet grotendeels goede groei zien. De regio Noord- en Zuid-Amerika steeg met 4,9%; dit was inclusief een groei van 4,7% in de Verenigde Staten die een impuls kreeg door extra verkopen vooruitlopend op de implementatie van een gemeenschappelijk IT-systeem aan het eind van het tweede kwartaal. Dit voegde ongeveer 0,4 procentpunt toe aan de totale groei van Unilever in het eerste halfjaar. Azië Afrika groeide met 11% met een voortgezette groei over een brede linie in alle landen en categorieën. Alle categorieën groeiden goed in het eerste halfjaar. De beste prestaties werden geleverd in persoonlijke verzorging, thee en producten voor huishoudelijke reiniging. Culinaire producten, ijs en wasmiddelen droegen ook sterk bij.
Investeringen in reclame en promoties zijn verhoogd in gelijke mate met de groei van de verkopen en blijven gericht op onze prioriteitscategorieën en -regio's. Prijsverhogingen en besparingsprogramma's hebben samen met de voordelen van hogere volumes de gevolgen van sterk gestegen grondstofkosten meer dan gecompenseerd en dragen zo belangrijk bij aan een onderliggende verbetering van de marge.
2. FINANCIËLE TOELICHTING
2.1 Omzet
De groei van de onderliggende verkopen van 5,8% in zowel het tweede kwartaal als het eerste halfjaar werd gedeeltelijk tenietgedaan door de effecten van desinvesteringen en wisselkoersen. Dit resulteerde in een omzet die 2,6% hoger was in het tweede kwartaal en 1,3% hoger in het eerste halfjaar. 2.2 Bedrijfswinst
De bedrijfswinst is in het tweede kwartaal met 0,6% gestegen. De brutowinstmarge was 13,7%, 0,3 procentpunt lager dan een jaar geleden door hogere herstructureringslasten en minder winsten op desinvesteringen. Vóór verwerking van deze posten was de brutowinstmarge in het tweede kwartaal 0,2 procentpunt hoger. In het eerste halfjaar was de bedrijfswinst 3,5% lager dan vorig jaar. De brutowinstmarge van 13,7% was opnieuw inclusief hogere herstructureringslasten en minder winsten op desinvesteringen. Vóór verwerking van deze posten was de brutowinstmarge in het eerste halfjaar 0,3 procentpunt hoger.


---

2.3 Financieringslasten en belastingen

De financieringslasten van nettoleningen waren zowel in het tweede kwartaal als het eerste halfjaar 19% lager, vooral dankzij een lager niveau van de nettoschuld in vergelijking met dezelfde perioden in 2006. De bate uit financiering van pensioenen steeg tot 33 miljoen in het tweede kwartaal en 67 miljoen in het eerste halfjaar als gevolg van een betere dekkingsgraad van onze regelingen en hogere verwachte beleggingsrendementen.
Het belastingtarief van 19% in het tweede kwartaal en 20% in het eerste halfjaar was lager dan vorig jaar als gevolg van een voordelige afwikkeling van belastingonderzoeken en een betere landenmix. We handhaven de verwachting van een tarief van ongeveer 24% voor het volledige jaar 2007 en een tarief op de langere termijn van circa 26%.
2.4 Joint ventures, geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa Ons aandeel in de nettowinst uit joint ventures is in het tweede kwartaal bijna verdubbeld tot 30 miljoen en in het eerste halfjaar tot 57 miljoen. Dit wordt vooral veroorzaakt door de aanhoudend sterke groei in de samenwerkingsverbanden tussen Lipton en Pepsi op het gebied van ijsthee. In het tweede kwartaal is het gecombineerde aandeel in de nettowinst van geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa teruggekeerd naar een meer gebruikelijk niveau van 9 miljoen. De nettowinst in het eerste halfjaar van 82 miljoen van geassocieerde maatschappijen en overige vaste activa wordt vooral veroorzaakt door een bate in het eerste kwartaal uit een van onze venture capital-fondsen. 2.5 Nettowinst en winst per aandeel
De nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg met 14% in het tweede kwartaal en met 10% in het eerste halfjaar. De winst per aandeel op dezelfde basis nam toe met respectievelijk 15% en 10%.
De resultaten uit beëindigde bedrijfsactiviteiten van vorig jaar omvatten de resultaten van de diepvriesactiviteiten (die in het vierde kwartaal van 2006 werden verkocht); in 2007 omvatten ze de eenmalige verwerking van een bate in het tweede kwartaal met betrekking tot toekomstige resultaatafhankelijke bijdragen als gevolg van de verkoop van UCI in 2005.
2.6 Inkoop van eigen aandelen
Eind juni hadden we aandelen ingekocht voor een bedrag van 0,7 miljard als onderdeel van het voor dit jaar geplande inkoopprogramma ter waarde van 1,5 miljard. 2.7 Kasstromen
De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten was 0,4 miljard lager, vooral door een sterkere seizoensmatige stijging van het werkkapitaal en het tijdstip van belastingbetalingen. De sterkere stijging van het werkkapitaal werd veroorzaakt door een lage openingspositie en een aantal andere factoren, waaronder het effect van verkopen vooruitlopend op een nieuw IT-systeem in de VS en hogere voorraden van grondstoffen en verpakkingsmaterialen die worden aangehouden als fysieke afdekking van stijgende grondstofkosten. Financieringsactiviteiten laten een uitstroom zien van 0,5 miljard. Het betaalde dividend was 0,2 miljard hoger. Het inkoopprogramma voor eigen aandelen heeft geresulteerd in een nettostijging van eigen gehouden aandelen van 0,4 miljard, na verwerking van de aandelen die zijn vrijgegeven ten behoeve van belonings- programma's in aandelen. Overige financieringsactiviteiten omvatten de betaalde compensatie van 0,2 miljard aan voormalige houders van preferente aandelen.


---

2.8 Balans

Het totale handelswerkkapitaal bevindt zich op hetzelfde niveau als hetzelfde tijdstip vorig jaar. In vergelijking met het niveau aan het begin van het jaar waren de voorraden 0,4 miljard hoger en de handelsdebiteuren
1,2 miljard hoger, voornamelijk als gevolg van de normale seizoensmatige stijging. Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen omvatten de verplichting die betrekking heeft op het huidige aandeleninkoopprogramma.
Voorzieningen zijn 0,3 miljard lager vanwege uitgaven in het kader van herstructureringsprogramma's en betaalde compensatie aan voormalige houders van preferente aandelen. Latente belastingen zijn met 0,5 miljard gedaald door een verbetering van de dekkingsgraad van de pensioenregelingen van de Groep.

2.9 Pensioenen
De dekkingsgraad van de belangrijkste pensioenregelingen van de Groep is verbeterd sinds het begin van het jaar met hogere waarden van beleggingen en afgenomen verplichtingen vanwege hogere rekenrentes, rekening houdend met licht hogere inflatieverwachtingen. Met ingang van 2007 worden de aanpassingen ieder kwartaal verwerkt in de balans.
Hierdoor bedroeg de nettoverplichting aan het eind van het eerste halfjaar 1,2 miljard. Het netto-overschot op regelingen die zijn ondergebracht bij externe fondsen is gestegen van 0,3 miljard tot 1,9 miljard; dit is inclusief regelingen met een tekort van in totaal 0,5 miljard. Verplichtingen die niet zijn ondergebracht bij externe fondsen zijn met 0,3 miljard afgenomen tot 3,1 miljard.


---

3. OPERATIONEEL VERSLAG OVER HET EERSTE HALFJAAR

3.1 Europa
Tweede kwartaal 2007 Halfjaar 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 4 041 4 009 0,8 1,7 Omzet ( miljoen) 7 585 7 480 1,4 2,6

13,8 13,4 Brutowinstmarge (%) 14,1 15,0 Na verwerking van: (1,7) (1,6) - RDI's* (1,5) (0,4)
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De groei van de onderliggende verkopen nam toe tot 2,6% in het eerste halfjaar, volledig als gevolg van volume. In de hele regio ontwikkelt de consumentenvraag zich positief en door het `One Unilever'-programma en verbeterde innovatie is ons bedrijf nu in een betere positie om hiervan te profiteren. Nederland, Italië, Rusland en Polen droegen hieraan sterk bij en ook een aantal kleinere landen presteerde goed. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk lieten gemengde, maar in z'n totaliteit verbeterde prestaties zien.
In het Verenigd Koninkrijk groeiden deodorants, huishoudelijke reiniging, thee en dressings goed, maar verloren we licht marktaandeel in wasverzachters en haarverzorging en waren de verkopen in ijs lager. Dit resulteerde in verkopen die in het algemeen in lijn waren met die van vorig jaar. In Duitsland wonnen we marktaandeel in de meeste categorieën. Hier stegen de verkopen in het eerste halfjaar, vooral in ijs en persoonlijke verzorging. Zoals verwacht werd een sterk eerste kwartaal ­ met extra inkoop vooruitlopend op prijsstijgingen ­ gevolgd door licht zwakkere verkopen in het tweede kwartaal. Frankrijk groeide licht met sterke verkopen in ijs, culinaire producten, deodorants en huidverzorging, maar in het algemeen waren de marktaandelen bescheiden. Innovatie
De meeste van onze innovaties zijn gericht op het voorzien in de behoeften van consumenten op het gebied van vitaliteit, met producten die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen. In ijs hebben we een sterk programma met onder meer Frusì, yoghurtijs met volkoren muesli en echte stukjes fruit, `Milk-time', rijk aan calcium ­ gebaseerd op een soortgelijk succesvol concept in Azië ­ en Solero- smoothies, een verfrissende en lichte snack van vruchtenijs. Blue Band/Rama Idee!, een spread met belangrijke voedingsstoffen voor de hersenen, is verkrijgbaar in de meeste landen in de regio. Hellmann's light mayonaise met citrusvezel biedt dezelfde smaak in een nog caloriearmere versie. Clear-antiroosshampoo is gelanceerd in Rusland tegelijk met introducties in Azië en Latijns-Amerika. Dove slaagt er nog steeds in de aantrekkingskracht te vergroten. Dove pro·age, een assortiment producten voor huidverzorging, deodorants en shampoos, is speciaal ontwikkeld voor 50-plussers. De reeks Dove-bodylotions met toegevoegd glans- en zelfbruiningseffect is uitgebreid en is nu in de meeste landen op de markt. Axe kreeg een vernieuwde, innovatieve verpakking en het wereldwijde assortiment werd uitgebreid met een nieuwe geur. De geconcentreerde vloeibare wasmiddelen `Small and Mighty' die in de markt in de Verenigde Staten hebben geleid tot de overgang naar effectievere en meer milieuvriendelijke varianten, zijn in zes Europese landen geïntroduceerd.

Winstgevendheid
De brutowinstmarge van 14,1% in het eerste halfjaar was 0,9 procentpunt lager dan een jaar geleden, geheel als gevolg van een hoger niveau van herstructureringen, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen. Vóór verwerking van deze posten zou de marge 0,2 procentpunt hoger zijn geweest dan vorig jaar. Kostenbesparingsprogramma's compenseerden volledig het effect van hogere grondstofkosten.


---

3.2 Noord- en Zuid-Amerika

Tweede kwartaal 2007 Halfjaar 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 3 520 3 478 1,2 6,5 Omzet ( miljoen) 6 751 6 896 (2,1) 4,9

14,9 16,0 Brutowinstmarge (%) 14,6 15,3 Na verwerking van: (0,7) 0,4 - RDI's* (0,7) 0,0
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De onderliggende verkopen stegen met 4,9% in het eerste halfjaar, met een sterke bijdrage van de Verenigde Staten van 4,7%, bescheiden groei in Brazilië en Mexico en uitstekende prestaties elders in de regio. Het grootste deel van de stijging komt uit volume; de prijzen stegen met 1,0%. Gedurende het eerste halfjaar vertraagde de marktgroei in de Verenigde Staten enigszins. Ons innovatieprogramma heeft belangrijk bijgedragen aan een stijging van ons marktaandeel in persoonlijke verzorging; in de overige categorieën zijn onze marktaandelen grotendeels stabiel. De verkopen kregen een impuls tegen het eind van de periode doordat klanten extra inkochten, vooruitlopend op de implementatie van een gemeenschappelijk IT-systeem als onderdeel van het `One Unilever'-programma. Dit droeg ongeveer
1 procentpunt bij aan de groei in Noord- en Zuid-Amerika in het eerste halfjaar; in het derde kwartaal zal dit een omgekeerd effect hebben. Naast persoonlijke verzorging gaven nieuwe producten in spreads, thee en diepvriesmaaltijden een impuls aan de groei in deze categorieën. In ijs waren onze verkopen lager, maar we verwachten dat de maatregelen die we hebben genomen zullen zorgen voor verbeterde prestaties in de tweede helft van het jaar.
In Brazilië lieten de verkopen slechts een bescheiden groei zien. Er was sprake van verhevigde concurrentie in tomatenproducten en spreads. In het tweede kwartaal kondigden we een joint venture aan met Perdigão voor de verdere ontwikkeling van Becel, onze margarine voor een gezond hart, en de verkoop van onze lokale Braziliaanse margarinemerken. In wasmiddelen groeien de volumes goed en hebben we sterke marktaandelen, volgend op prijsverlagingen om onze merken te herpositioneren in de strijd tegen lokale concurrenten. In Mexico zette de terugkeer naar groei door in het eerste halfjaar. Zoals verwacht was de groei in het tweede kwartaal sterk; deze compenseerde de daling in het eerste kwartaal. Dit kwam overeen met vorig jaar. De rest van de regio liet grotendeels sterke prestaties zien, waarbij vooral Canada, Argentinië, de `Andina'- landen en Centraal-Amerika het goed deden.
Innovatie
De innovaties in Voedingsmiddelen laten duidelijk onze focus op vitaliteit zien. Cholesterolverlagende mini- drankjes, al heel succesvol in Europa, zijn nu geïntroduceerd in de VS als Promise Activ SuperShots. In Latijns- Amerika heeft Knorr z'n gezondheidsimago verder uitgebouwd met nieuwe varianten bouillons en verbeterde soepen. De `real'-campagne van Hellmann's legt de nadruk op de simpele ingrediënten, die van nature veel Omega 3 bevatten en in de VS is recent een cholesterolvrije mayonaise gelanceerd. In ijs hebben we het assortiment van Breyers `double churn' in de VS uitgebreid met vetvrije en `light'-varianten en varianten waaraan geen suiker is toegevoegd; innovaties in Latijns-Amerika zijn zowel gericht op vitaliteit als op producten voor consumenten met een laag inkomen. Innovaties in persoonlijke verzorging benadrukken de nieuwe, meer mondiale aanpak. De nieuwe wereldwijde producten van Clear-antiroosshampoo werden in Brazilië geïntroduceerd, terwijl het Dove pro·age-assortiment in huidverzorging, deodorants en shampoos in de Verenigde Staten is gelanceerd op hetzelfde moment als in Europa. Axe heeft in de VS dezelfde nieuwe uitstraling gekregen als elders in de wereld en de nieuwe variant `Vice' is nu vrijwel overal in de regio verkrijgbaar. We hebben in Argentinië en Chili geconcentreerde wasmiddelen geïntroduceerd, volgend op eerdere soortgelijke introducties in Noord-Amerika en Europa.


---

Winstgevendheid

De brutowinstmarge van 14,6% was 0,7 procentpunt lager dan een jaar geleden als gevolg van een hoger niveau van herstructureringskosten en lagere winsten op desinvesteringen. Vóór verwerking van deze posten zou de brutowinstmarge in lijn zijn geweest met die van vorig jaar. Prijsstijgingen, kostenbesparingen en de dekkingsbijdrage van hogere volumes compenseerden de sterke stijgingen van grondstofkosten.


---

3.3 Azië Afrika

Tweede kwartaal 2007 Halfjaar 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 2 965 2 771 7,0 10,8 Omzet ( miljoen) 5 718 5 417 5,6 11,3

12,2 12,3 Brutowinstmarge (%) 12,1 12,3 Na verwerking van: (0,5) (0,5) - RDI's* (0,6) 0,5
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
Het sterke begin van het jaar is vastgehouden, met een groei van de onderliggende verkopen van 11,3% in het eerste halfjaar. De regio vertegenwoordigt nu bijna 30% van onze omzet en is goed voor iets meer dan de helft van Unilevers totale groei. De markten blijven in de meeste landen aantrekken. Onze groei vindt plaats over een brede linie, zowel geografisch als in de categorieën, en is het gevolg van meer innovaties, vooral in persoonlijke verzorging.
India groeide goed in alle categorieën met een aanzienlijke bijdrage van prijsverhogingen die we doorvoeren om gestegen grondstofkosten te compenseren. Hoogtepunten waren een stijging van het marktaandeel in wasmiddelen en goede prestaties in thee en ijs. Groei in China heeft voor ons een bijzondere prioriteit en de verkopen waren in het eerste halfjaar 20% hoger. De categorieën thee, culinaire producten, ijs en persoonlijke verzorging gingen allemaal goed vooruit. Indonesië en de Filippijnen groeiden sterk, terwijl Thailand terugkeerde naar groei na een teleurstellend jaar in 2006. Japan en Australië lieten een bescheiden groei zien, waarbij beide landen profiteerden van het innovatieplan op het gebied van persoonlijke verzorging. Thee en ijs groeiden ook goed in Australië. Een sterke stijging van de ijsverkopen in Turkije, breedgedragen groei in Zuid-Afrika en innovaties in persoonlijke verzorging in een aantal Arabische landen hebben ook vermeldenswaardige bijdragen geleverd aan de prestaties in deze regio.
Innovatie
Het innovatieprogramma in de regio is een weerspiegeling van de vele wereldwijde initiatieven. Clear-antiroosshampoo is voor het eerst geïntroduceerd in China, een aantal Arabische landen, Egypte, Pakistan en de Filippijnen en we hebben het assortiment in Turkije uitgebreid met nieuwe producten. In Japan hebben we Axe gelanceerd en nieuwe producten toegevoegd aan de assortimenten Dove- zelfschuimende gezichtsreiniger en Lux haarstyling. In China heeft het assortiment Zonghua-tandpasta nu ook een nieuwe `Complete Care'-variant.
Pond's gezichtsverzorgende producten tegen huidveroudering zijn in diverse landen geïntroduceerd en in Indonesië hebben we twee nieuwe haarverzorgingsproducten geïntroduceerd: Dove antiroos en Clear `Scalp and Oil Control'.
In Turkije hebben we onder het Becel-merk een cholesterolverlagende margarine gelanceerd met plantensterolen. Ook introduceerden we hier Amaze-snacks die een verscheidenheid aan voedingsstoffen bevatten in een samenstelling die gericht is op ondersteuning van de mentale ontwikkeling van schoolgaande kinderen. Onze benadering daarbij is vergelijkbaar met die van Blue Band/Rama Idee! dat in Europa op de markt is gebracht. Tegelijkertijd hebben we in Azië het assortiment uitgebreid van de Moo-ijsjes, die gemakkelijk opneembare calcium bevatten voor de ontwikkeling van kinderen. De vernieuwde Knorr-specerijen met kwalitatief hoogwaardige ingrediënten die al een succes waren in Europa, zijn geïntroduceerd in een aantal Arabische landen en zullen ook elders in de regio op de markt worden gebracht.

10

Winstgevendheid

De brutowinstmarge van 12,1% in het eerste halfjaar was 0,2 procentpunt lager dan vorig jaar met hogere herstructureringslasten en lagere winsten op desinvesteringen. Vóór verwerking van deze posten zou de marge 0,9 procentpunt hoger zijn dan vorig jaar. Dit weerspiegelt de voordelen van hogere volumes en besparingsprogramma's, in combinatie met stevige prijsverhogingen die hielpen de gestegen grondstofkosten te compenseren. Investeringen in reclame en promoties zijn verhoogd in lijn met de groei van de verkopen.

WAARSCHUWING: Dit document kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.


---

VERKORTE FINANCIËLE OVERZICHTEN

WINST-EN-VERLIESREKENING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Tweede kwartaal miljoen Halfjaar Stijging/ Stijging/ 2007 2006 (Daling) 2007 2006 (Daling) Actuele Constante Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen

Voortgezette bedrijfsactiviteiten:

10 526 10 258 3% 5% Omzet 20 054 19 793 1% 5%

1 443 1 435 1% 3% Bedrijfswinst 2 745 2 845 (4)% 0% Na verwerking van: (120) (100) Herstructurering (241) (161) Desinvesteringen en duurzame 10 36 waardeverminderingen 45 155

(70) (114) Nettofinancieringslasten (140) (235) 44 (19) Financieringsbaten 71 68 (147) (108) Financieringslasten (278) (324) 33 13 Pensioenen en soortgelijke verplichtingen 67 21

Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van joint 30 16 ventures 57 34 Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van 3 6 geassocieerde maatschappijen 51 6 6 8 Overige inkomsten uit vaste activa 31 11

1 412 1 351 4% 6% Winst vóór belastingen 2 744 2 661 3% 6%

(259) (344) Belastingen (539) (653)

Nettowinst uit voortgezette 1 153 1 007 14% 17% bedrijfsactiviteiten 2 205 2 008 10% 13%

Nettowinst/(-verlies) uit beëindigde 54 37 bedrijfsactiviteiten 76 95

1 207 1 044 16% 18% Nettowinst voor de periode 2 281 2 103 8% 11%

Waarvan toekomend aan: 63 58 Minderheidsaandeelhouders 124 127 1 144 986 16% 18% Houders van gewoon aandelenkapitaal 2 157 1 976 9% 12%

Samengevoegde winst per aandeel (in euro's) 0,38 0,33 15% 17% Voortgezette bedrijfsactiviteiten 0,72 0,65 10% 13% 0,37 0,32 13% 15% Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,70 0,63 10% 13%

0,02 0,01 Beëindigde bedrijfsactiviteiten 0,03 0,04 0,01 0,02 Beëindigde bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,02 0,04

0,40 0,34 16% 18% Totale bedrijfsactiviteiten 0,75 0,69 9% 12% 0,38 0,34 14% 16% Totale bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,72 0,67 9% 11%


12

OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Halfjaar 2007 2006

Winsten/(verliezen) op reële waardeveranderingen van financiële instrumenten na belastingen 14 5 Actuariële winsten/(verliezen) op pensioenen na belastingen 1 221 7 Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen 194 (368)

Direct in het eigen vermogen verwerkte resultaten 1 429 (356)

Nettowinst voor de periode 2 281 2 103

Totaal verwerkte resultaten voor de periode 3 710 1 747

Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 131 103 Houders van gewoon aandelenkapitaal 3 579 1 644

MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

miljoen Halfjaar 2007 2006

Eigen vermogen op 1 januari 11 672 8 765 Totaal verwerkte resultaten voor de periode 3 710 1 747 Dividenden (1 363) (1 266) (Aan-)/verkoop van ingekochte eigen aandelen (1 283) (14) Tegenboeking aandelenopties 64 63 Dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders (97) (97) Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (1) (11) Overige mutaties in het eigen vermogen 92 6 Eigen vermogen aan het eind van de periode 12 794 9 193


13

BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
30 juni 31 december 1 juli miljoen 2007 2006 2006

Vaste activa
Goodwill en immateriële vaste activa 17 180 17 206 17 428 Materiële vaste activa 6 249 6 276 6 139 Pensioenactiva voor fondsen met een overschot 2 451 1 697 1 099 Latente belastingvorderingen 782 1 266 1 469 Overige vaste activa 1 215 1 126 1 068 Totaal vaste activa 27 877 27 571 27 203

Vlottende activa
Voorraden 4 166 3 796 3 893 Handels- en overige kortlopende vorderingen 5 437 4 254 4 994 Kortlopende belastingvorderingen 254 125 98 Overige financiële activa 292 273 345 Geldmiddelen en kasequivalenten 1 518 1 039 1 590 Activa aangehouden voor verkoop 38 14 488 Totaal vlottende activa 11 705 9 501 11 408

Kortlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 367) (4 458) (6 060) Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen (8 833) (7 838) (7 486) Kortlopende belastingverplichtingen (614) (579) (479) Voorzieningen (658) (1 009) (497) Verplichtingen verband houdend met activa aangehouden voor verkoop ­ ­ (232) Totaal kortlopende verplichtingen (15 472) (13 884) (14 754) Netto vlottende activa/(kortlopende verplichtingen) (3 767) (4 383) (3 346) Totaal activa na aftrek van kortlopende verplichtingen 24 110 23 188 23 857

Langlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) 5 233 4 377 6 242 Pensioen- en soortgelijke verplichtingen:
Fondsen met een tekort 517 1 379 2 305 Regelingen niet ondergebracht bij fondsen 3 097 3 398 3 931 Voorzieningen 899 826 783 Latente belastingverplichtingen 1 088 1 003 951 Overige langlopende verplichtingen 482 533 452 Totaal langlopende verplichtingen 11 316 11 516 14 664

Eigen vermogen
Houders van gewoon aandelenkapitaal 12 245 11 230 8 788 Minderheidsaandeelhouders 549 442 405 Totaal eigen vermogen 12 794 11 672 9 193 Totaal geïnvesteerd vermogen 24 110 23 188 23 857


14

KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Halfjaar 2007 2006 Bedrijfsactiviteiten
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 1 661 1 894 Betaalde vennootschapsbelasting (600) (435) Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 1 061 1 459

Investeringsactiviteiten
Ontvangen rente 62 49 Netto-investeringen (444) (440) Acquisities en desinvesteringen 72 186 Overige investeringsactiviteiten 161 45 Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) investeringsactiviteiten (149) (160)

Financieringsactiviteiten
Dividenden op gewone aandelen (1 412) (1 194) Betaalde rente en preferente dividenden (225) (278) Mutaties in financiële verplichtingen 1 905 49 Inkoop van eigen aandelen (444) (14) Overige financieringsactiviteiten (309) (72) Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) financieringsactiviteiten (485) (1 509)

Nettostijging/(-daling) van geldmiddelen en kasequivalenten 427 (210)

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het begin van het jaar 710 1 265

Effect van wisselkoersverschillen 23 269

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het eind van de periode 1 160 1 324

AANSLUITING NETTOWINST MET DE KASSTROOM UIT BEDRIJFSACTIVITEITEN (niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Halfjaar 2007 2006

Nettowinst 2 281 2 103 Belastingen 546 692 Aandeel in nettowinst van joint ventures en geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa (139) (51) Nettofinancieringslasten 140 240 Bedrijfswinst (voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten) 2 828 2 984 Afschrijvingen en duurzame waardeverminderingen 464 454 Mutaties in werkkapitaal (1 313) (1 162) Pensioen- en soortgelijke verplichtingen verminderd met uitkeringen (104) (172) Herstructurerings- en overige voorzieningen verminderd met betalingen (93) (91) Eliminatie van (winsten)/verliezen op desinvesteringen (182) (202) Aanpassing voor economische kosten van beloningsregelingen op basis van aandelen (anders dan in geld) 69 67 Overige aanpassingen (8) 16 Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 1 661 1 894

ANALYSE VAN DE NETTOSCHULD
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
30 juni 31 december miljoen 2007 2006

Totale financiële verplichtingen (10 600) (8 835) Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 367) (4 458) Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) (5 233) (4 377) Geldmiddelen en kasequivalenten volgens de balans 1 518 1 039 Geldmiddelen en kasequivalenten volgens het kasstroomoverzicht 1 160 710 Plus: Bankschulden gecorrigeerd in dit bedrag 358 329 Financiële activa 292 273 Nettoschuld (8 790) (7 523)
15

GEOGRAFISCHE ANALYSE
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Tweede kwartaal Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal Omzet
2006 4 009 3 478 2 771 10 258 2007 4 041 3 520 2 965 10 526 Verandering 0,8% 1,2% 7,0% 2,6% Effect van:
Wisselkoersen 0,3% (4,7)% (3,0)% (2,3)% Acquisities 0,0% 0,1% 0,0% 0,0% Desinvesteringen (1,2)% (0,4)% (0,4)% (0,7)% Groei van de onderliggende verkopen 1,7% 6,5% 10,8% 5,8% Prijs (0,3)% 1,3% 3,3% 1,3% Volume 2,0% 5,2% 7,2% 4,5%

Bedrijfswinst
2006 539 556 340 1 435 2007 557 523 363 1 443 Verandering tegen actuele wisselkoersen 3,3% (6,0)% 6,9% 0,6% Verandering tegen constante wisselkoersen 3,3% (0,9)% 10,7% 3,4%

Brutowinstmarge
2006 13,4% 16,0% 12,3% 14,0% 2007 13,8% 14,9% 12,2% 13,7% Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen
2006 (1,6)% 0,4% (0,5)% (0,6)% 2007 (1,7)% (0,7)% (0,5)% (1,1)%

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Halfjaar

Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal Omzet
2006 7 480 6 896 5 417 19 793 2007 7 585 6 751 5 718 20 054 Verandering 1,4% (2,1)% 5,6% 1,3% Effect van:
Wisselkoersen 0,4% (6,3)% (4,7)% (3,4)% Acquisities 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% Desinvesteringen (1,6)% (0,5)% (0,5)% (0,9)% Groei van de onderliggende verkopen 2,6% 4,9% 11,3% 5,8% Prijs (0,5)% 1,0% 3,1% 1,1% Volume 3,1% 3,8% 7,9% 4,6%

Bedrijfswinst
2006 1 121 1 056 668 2 845 2007 1 067 988 690 2 745 Verandering tegen actuele wisselkoersen (4,9)% (6,4)% 3,3% (3,5)% Verandering tegen constante wisselkoersen (5,0)% 0,1% 9,1% 0,2%

Brutowinstmarge
2006 15,0% 15,3% 12,3% 14,4% 2007 14,1% 14,6% 12,1% 13,7% Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen
2006 (0,4)% 0,0% 0,5% 0,0% 2007 (1,5)% (0,7)% (0,6)% (1,0)%


16

Bedrijfswinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (exclusief winst/verlies op desinvesteringen) ­ Tweede kwartaal
Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal 2006 51 ­ ­ 51 2007 ­ ­ ­ ­

Bedrijfswinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (exclusief winst/verlies op desinvesteringen) ­ Halfjaar
Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal 2006 119 ­ ­ 119 2007 ­ ­ ­ ­


17

ANALYSE NAAR PRODUCTGROEP
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Tweede kwartaal Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal Omzet
2006 3 338 2 362 5 700 2 764 1 794 4 558 10 258 2007 3 377 2 441 5 818 2 861 1 847 4 708 10 526 Verandering 1,2% 3,4% 2,1% 3,5% 2,9% 3,3% 2,6%

Effect van:
Wisselkoersen (2,1)% (2,2)% (2,2)% (2,9)% (2,3)% (2,6)% (2,3)% Acquisities 0,1% 0,0% 0,1% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% Desinvesteringen (0,5)% (0,8)% (0,6)% (0,9)% (0,7)% (0,8)% (0,7)%

Groei van de onderliggende verkopen 3,8% 6,6% 4,9% 7,5% 6,1% 6,9% 5,8% Bedrijfswinst
2006 463 383 846 451 138 589 1 435 2007 526 403 929 383 131 514 1 443 Verandering tegen actuele wisselkoersen 13,4% 5,1% 9,6% (15,0)% (4,1)% (12,5)% 0,6% Verandering tegen constante wisselkoersen 16,5% 7,6% 12,4% (12,4)% 0,0% (9,5)% 3,4%

Brutowinstmarge
2006 13,9% 16,3% 14,9% 16,2% 7,6% 12,8% 14,0% 2007 15,5% 16,5% 16,0% 13,4% 7,1% 10,9% 13,7%

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Halfjaar
Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal Omzet
2006 6 737 3 992 10 729 5 466 3 598 9 064 19 793 2007 6 752 4 055 10 807 5 610 3 637 9 247 20 054 Verandering 0,2% 1,6% 0,7% 2,6% 1,1% 2,0% 1,3%

Effect van:
Wisselkoersen (2,9)% (3,2)% (3,0)% (4,0)% (3,5)% (3,8)% (3,4)% Acquisities 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% 0,1% 0,1% Desinvesteringen (0,6)% (1,1)% (0,8)% (1,0)% (1,1)% (1,1)% (0,9)%

Groei van de onderliggende verkopen 3,8% 5,9% 4,6% 7,9% 5,9% 7,1% 5,8% Bedrijfswinst
2006 1 037 544 1 581 950 314 1 264 2 845 2007 983 517 1 500 925 320 1 245 2 745 Verandering tegen actuele wisselkoersen (5,2)% (5,1)% (5,2)% (2,6)% 2,2% (1,4)% (3,5)% Verandering tegen constante wisselkoersen (2,2)% (1,7)% (2,0)% 1,5% 7,4% 2,9% 0,2%

Brutowinstmarge
2006 15,4% 13,6% 14,7% 17,4% 8,7% 13,9% 14,4% 2007 14,6% 12,7% 13,9% 16,5% 8,8% 13,5% 13,7%


18

TOELICHTING
(niet door de externe accountants gecontroleerd) Toegepaste grondslagen
De verkorte tussentijdse financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS) zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Deze zijn gelijk aan de toegepaste grondslagen voor het opstellen van het Jaarverslag en de Jaarrekening voor het jaar geëindigd op 31 december 2006, behalve dat:
· Financiële-leasecrediteuren en `funding related' derivaten zijn gereclassificeerd in de balans om de presentatie van de nettoschuld te verduidelijken. Vergelijkende cijfers voor 31 december 2006 en
1 juli 2006 zijn overeenkomstig aangepast; en · Balansposten met betrekking tot leningen worden nu financiële verplichtingen genoemd om beter aan te sluiten bij de vereisten van IFRS 7 `Financial Instruments ­ Disclosures', zoals die door Unilever wordt toegepast vanaf 1 januari 2007.

De verkorte tussentijdse financiële overzichten, die zijn opgesteld in overeenstemming met IAS 34, worden tegen actuele wisselkoersen gepresenteerd. De procentuele wijzigingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar worden tegen zowel actuele als constante wisselkoersen weergegeven om vergelijking te vereenvoudigen. Beëindigde bedrijfsactiviteiten
De nettokasstromen toerekenbaar aan de beëindigde bedrijfsactiviteiten inzake bedrijfsactiviteiten, investeringsactiviteiten en financieringsactiviteiten in het eerste halfjaar waren respectievelijk (3) miljoen, 85 miljoen en 0 miljoen (2006: 63 miljoen, (2) miljoen en (2) miljoen).

Belastingen
Het effectieve belastingpercentage in het eerste halfjaar bedroeg 20% in vergelijking met 25% in het eerste halfjaar van 2006. Het effectieve belastingpercentage wordt berekend door de belastinglast te delen door het resultaat vóór belastingen, exclusief de bijdrage van joint ventures en geassocieerde maatschappijen. In de last voor het eerste halfjaar is een bedrag opgenomen van 85 miljoen (2006: 76 miljoen) met betrekking tot belastingen in het Verenigd Koninkrijk.

Uitgifte en terugbetaling van schulden en inkoop van eigen aandelen Op 29 mei 2007 heeft Unilever N.V. obligaties met een variabele rente uitgegeven ter waarde van 750 miljoen met een vervaldatum van 29 mei 2009. Op 19 juni 2007 heeft Unilever Capital Corporation verlengbare obligaties uitgegeven met een variabele rente ten bedrage van US$ 500 miljoen; de vroegst mogelijke uitoefendatum is 11 juli 2008 en de uiterste vervaldatum is 11 juni 2012.

Gedurende het kwartaal hebben we het in maart 2007 aangekondigde programma voor inkoop van eigen aandelen voortgezet. In het kader van deze regelingen hebben we tot en met eind juni aandelen ingekocht ter waarde van 663 miljoen.

Wisselkoersen
De winst-en-verliesrekening op pagina 12, het overzicht van alle verwerkte resultaten op pagina 13, de mutaties in het eigen vermogen op pagina 13 en het kasstroomoverzicht op pagina 15 zijn weergegeven tegen de gemiddelde wisselkoersen in iedere periode. De balans op pagina 14 en de analyse van de nettoschuld op pagina 15 zijn weergegeven tegen wisselkoersen geldend aan het eind van de periode.
Aanvullende informatie in US dollars en ponden sterling is beschikbaar (in het Engels) op onze website www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.

De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door S240 van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op 31 december 2006 wordt gedeponeerd bij het Ondernemingsregister in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij een goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen uitspraken zoals bedoeld in S237(2) of S237(3) van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk.


19

WINST PER AANDEEL
(niet door de externe accountants gecontroleerd) Samengevoegde winst per aandeel

De hieronder opgenomen informatie omtrent de winst per aandeel, inclusief de vergelijkende cijfers voor 2006, is gebaseerd op de nominale waarde van de aandelen per 22 mei 2006. Op deze datum zijn, na goedkeuring door de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders in 2006, de NV-aandelen gesplitst en de PLC-aandelen geconsolideerd.
De berekening van de samengevoegde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden van aandelen dat het samengevoegde gewone aandelenkapitaal van NV en PLC, in omloop gedurende de periode, vertegenwoordigt, na aftrek van het gemiddelde aantal aandelen dat intern wordt gehouden. Voor de berekening van de winst per aandeel op verwaterde basis wordt een aantal correcties gemaakt op het gebruikte aantal aandelen, met name de volgende: (i) uitoefening in 2038 van het recht op conversie in gewone aandelen PLC, toekomend aan de houders van aandelen in een groepsmaatschappij in het kader van de regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust, en (ii) de uitoefening van aandelenopties door werknemers. Op 30 juni 2007 bedroeg het aantal geplaatste aandelen 2.876,6 miljoen. Dit is 13,3 miljoen lager dan aan het begin van het jaar als gevolg van het programma voor inkoop van eigen aandelen, rekening houdend met de uitoefening van opties.

Winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten in het eerste halfjaar 2007 2006

Samengevoegde winst per aandeel Eenheden in duizenden Gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 887 050 2 881 632

miljoen Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 2 157 1 976

Samengevoegde winst per aandeel (euro) 0,75 0,69

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd Eenheden in duizenden Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 984 504 2 966 729

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (euro) 0,72 0,67

Samengevoegde winst per aandeel in US dollar en pond sterling Samengevoegde winst per aandeel (US dollar) 0,99 0,84 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (US dollar) 0,96 0,82

Samengevoegde winst per aandeel (pond sterling) 0,50 0,47 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (pond sterling) 0,49 0,46

RESULTATEN DERDE KWARTAAL
De resultaten over het derde kwartaal en de interim-dividenden zullen op donderdag 1 november 2007 worden bekendgemaakt.

Unilever N.V. :

Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam

T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843

press-office.rotterdam@unilever.com


---- --