Ingezonden persbericht


Nederlanders vluchtten massaal voor slechte weer

Online reizen bijna uitverkocht

Amsterdam, 2 augustus 2007 - Door het slechte weer deze zomer bereikte de reisbranche in juni en juli een hoogtepunt. Door de ware stormloop op de online reisbureaus zijn de reizen inmiddels zo goed als uitverkocht. ´Kunnen we een topjaar draaien, hebben we niks meer´. Gelukkig lijkt het weer in augustus beter te worden.

Het was tot nu toe triest gesteld met het weer in Nederland deze zomer. De gemiddelde temperatuur in juni was 17,1 graden en de maand juli heeft net geen neerslagrecord gebroken. Een groot deel van de Nederlanders heeft daarom alsnog besloten de biezen te pakken en naar een warm land te vertrekken. Terwijl mei nog rampzalig was voor veel reisbureaus, hebben ANVR-reisbureaus en -touroperators in juni 16 procent meer reizen verkocht dan dezelfde maand vorig jaar. De reisbranche kan de enorme vraag amper aan. "Ik wilde weg met vrouw en dochter, maar ik kon alleen nog maar naar Kenia. Daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn, maar goed, op naar Kenia dan maar", zegt een verbaasde Nico Naber.

Online reisaanbieder Elmar met websites als VakantieDiscounter.nl, ReisVrij.nl en ElmarReizen.nl en white labels als Schiphol.nl, Transavia.com, Vliegwinkel.nl, heeft deze zomer extra uitzendkrachten moeten inhuren om aan de vraag te voldoen. "De vluchten zijn niet het probleem, de bedden wel", zegt Gino Goossens, Manager Marketing & eCommerce bij ElmarReizen Online BV. In de eerste twee weken van juli 2007 werden er bij Elmar twee keer zoveel reizen geboekt dan in juli 2006. "We hebben een aantal dagen in juli een top omzet gedraaid, zo druk is het nog nooit geweest", zegt een gelukkige Goossens.

Ook Thomas Joosten van affiliate netwerk M4N ziet de enorme 'rush' op last minute vakanties terug in zijn statistieken. M4N heeft een netwerk van affiliates (niche websites) die een vergoeding krijgen voor het plaatsen van advertenties van specifieke aanbieders, in dit geval de online reisaanbieders. "De vraag naar online reizen heeft deze zomer echt een recordhoogte bereikt. De zomerperiode is vaak stil voor affiliates die reizen aanbieden. Er zijn dan erg weinig bezoekers. Maar door het slechte weer zitten mensen meer binnen en zijn de bezoekersaantallen beter. Door de rush is de keuze helaas beperkter. In de markt hoor je: ´kunnen we een topjaar draaien, hebben we niks meer´", aldus Joosten.

Populaire vakantiebestemmingen
De meest populaire vakantiebestemmingen zijn dit jaar (gemeten tot de eerste week van juli) Turkije, Griekenland en Spanje. Ook is er steeds meer animo voor Egypte, Tunesië, Marokko en Scandinavië. Het aantal vluchten naar deze laatste bestemming groeide zelfs met 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook op de autovakantiemarkt scoort Scandinavië opvallend met 29 procent meer bezoekers dan vorig jaar. De vaste auto vakantiebestemmingen Frankrijk en Italië, zijn ook dit jaar weer favoriet.

Verre vakanties zijn deze zomer erg in trek. Zo is er meer vraag naar reizen naar Noord-Amerika, de Nederlandse Antillen (een stijging van 38 procent ten opzichte van vorig jaar!) en Zuid-Afrika. Ook verschillende Aziatische bestemmingen scoren beter dan vorig jaar. Het aantal reizen naar Vietnam is dit jaar met 35 procent toegenomen en ook het aantal reizen naar India, Nepal en China is dit jaar behoorlijk toegenomen.

Goossens verwacht dat we in augustus nog flink blijven doorboeken. "Ik zie nu nog geen afname in de drukte en verwacht die voorlopig ook niet. Augustus zal wederom een drukke maand worden. Om mensen toch nog kans te bieden uit een breder aanbod te kiezen hebben we een nieuwe website gelanceerd. Op www.reisvrij.nl kun je accommodaties en vluchten apart van elkaar boeken en zit je niet aan een pakket vast."

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten

Over Elmar Online BV
Elmar Online is actief sinds 1996 en is sindsdien uitgegroeid tot het grootste reisbureau op internet. In 1994 bedacht reisboekenschrijver Ronnie Rokebrand bij uitgeverij Elmar hoe reizigers hun voordeel zouden kunnen doen met telecommunicatie bronnen. De aanzet tot ElmarReizen.nl was begonnen. In 1996 vestigde ElmarReizen.nl zich als eerste reisbureau online. Later zou blijken dat ElmarReizen wereldwijd het eerste online reisbureau was dat online pakketreizen aanbiedt. Sindsdien is ElmarReizen marktleider wat betreft techniek en handeling van pakketreizen en zonvakanties, omdat het zichzelf keer op keer weet uit te dagen en te vernieuwen. Sinds een aantal jaren ontwikkelt Elmar Online samenwerkingsverbanden met bedrijven uit de reisbranche en voeren ze de labels: ElmarReizen.nl, VakantieDiscounter.nl, ReisVrij.nl en white labels: Transavia.com, Schiphol.nl, Expedia.nl, eBookers.nl, VliegWinkel.nl etc. Zie www.reisvrij.nl, www.elmarreizen.nl

Voor meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Maartje van Oeveren
020 421 0565
Maartje@l-dj.nl

M4N
Thomas Joosten
020 468 32 54
thomas.joosten@m4n.nl

Elmar Online B.V
Ronnie Rokebrand
06-51595539
rokebrand@elmarreizen.nl