Port of Rotterdam

Rotterdams havenveiligheidsplan van kracht

02-08-2007

Conform een Europese richtlijn over havenbeveiliging is donderdagavond 2 augustus het vernieuwde Rotterdamse havenveiligheidsplan officieel in gebruik genomen.

In de 'oude' versie was geregeld dat de 147 Rotterdamse terminals die zeeschepen ontvangen, moeten voldoen aan de International Ship and Port Facility Security Code (de ISPS code). In de vernieuwde versie is aanvullend verplicht gesteld dat de haven dient te beschikken over een overkoepelend Havenveiligheidsplan. Hierin staat welke maatregelen van toepassing zijn op potentieel risicovolle objecten en bedrijven in het havengebied.

In het Rotterdamse Havenveiligheidsplan gaat het om circa dertig nieuwe objecten, waaronder ook het World Port Center, het hoofdkantoor van het Havenbedrijf. Deze objecten zijn geselecteerd na een door het Havenbedrijf, de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond, de Douane, de Politie, de DCMR en de Veiligheidsregio gemaakte risicoanalyse. De eigenaren zijn verplicht aanvullende beveiligingsmaatregelen te treffen, zoals bezoekersregistratie of videobewaking. "Het is goed dat wij en alle bedrijven weten wat gedaan moet worden bij een terroristische dreiging. Dat is nu duidelijk beschreven", aldus Pieter Struijs, chief operational officer van het Havenbedrijf. "Uit de risicoanalyse weten we nauwkeurig wat er eventueel mis kan gaan en die zaken zijn aangepakt in het plan", aldus Aad Meijboom, kopschef Politie Rotterdam-Rijnmond.

Alertering

In het plan is tevens de samenwerking tussen de verschillende operationele dienstverleners als de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond en het Havenbedrijf opnieuw bekrachtigd en geformaliseerd, zowel in de dagelijkse praktijk als in geval van dreiging. Ook is de haven aangesloten op het Alerteringssysteem Terrorismebestrijding van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Dit systeem waarschuwt operationele diensten en bedrijfssectoren in geval van een verhoogde dreiging. Op die manier kunnen snel maatregelen worden genomen die het risico op een aanslag kunnen verkleinen of de gevolgen ervan kunnen beperken. Wanneer de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding aankondigt dat er een mogelijke dreiging is, weten bedrijven en autoriteiten hoe ze moeten handelen.

Met het nieuwe Havenveiligheidsplan eindigt voor het Havenbedrijf Rotterdam fase twee in een beveiligingsprogramma met drie fasen. Inmiddels is begonnen met de laatste fase: het beveiligen van de gehele logistieke keten.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.